18 دی 1393
شماره خبر: 135191

روایت آیت‌الله حسینی‌‌همدانی از فضائل اخلاقی در انسان

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

روایت آیت‌الله حسینی‌‌همدانی از فضائل اخلاقی در انسان


آیت‌الله سید‌محمدمهدی حسینی‌همدانی، امام‌جمعه کرج در کلاس درس اخلاق این هفته به بیان برخی از فضائل و رذایل اخلاقی در وجود انسان پرداخت.
آیت‌الله سید‌محمدمهدی حسینی‌همدانی در کلاس درس اخلاق این هفته با بیان شخصیت انسان‌های اهل دنیا اظهار داشت: انسان‌های اهل دنیا در انجام گناه شجاع هستند و خوفی از شکستن حریم خداوند ندارند. وی افزود: همه گناهانی که انسان‌ها انجام می‌دهند کبیره هستند و در دنیا گناه صغیره وجود ندارد چون سرپیچی از خدای بزرگ و شکستن حریم منعم است. امام‌جمعه کرج با تبیین ابعاد گناه تصریح کرد: سرپیچی از ولی‌نعمت گناه بزرگی است البته شاید انسان‌ها وانمود کنند که از نظر ظاهری کاری انجام نداده‌اند.
امام‌جمعه کرج با اشاره به اینکه خدای بزرگ پوشاننده اسرار و گناهان است، بیان کرد: خدای رحمان و رحیم نسبت به ما با رافت و رحمانیت برخورد می‌کند و همه گناهان انسان‌ها را نادیده می‌گیرد و می‌پوشاند. نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به دشمنی نفس انسان در انجام گناه، بیان کرد: گناه انسان سبب شهادت فضا بر علیه انسان می‌شود و زمین، زمانه، ملائک همراه انسان و پیغمبر خدا(ص) که شاهد بر اعمال امتش است نیز درباره گناه انسان‌ها شهادت می‌دهند. آیت‌الله حسینی‌همدانی خاطرنشان کرد: اعضا و جوارحی که گناه را انجام داده‌اند در روز قیامت شهادت می‌دهند و شاهد بر گناهان انسان هستند. امام‌جمعه کرج با بیان اینکه خداوند ناظر بر اعمال همه انسان‌ها است، تصریح کرد: هر کاری که انسان‌ها انجام می‌دهند تحت نظر خداوند است و خداوند بر این گناهان احاطه کامل دارد و شاهد این گناهان است. نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با ذکر حدیثی از حضرت امیرالمومنین علی (ع) گفت: از فرمایشات حضرت امیرالمومنین (ع) است که می‌فرمایند "در خلوت‌های خود از معصیت بپرهیزید و بترسید چون کسی که محکمه را برپا می‌کند قاضی است و نیازی به شهود ندارد." امام‌جمعه کرج با تبین ابعاد رحمت خداوند متعال بیان کرد: اگر کسی از خداوند طلب مغفرت و عذرخواهی کند خدای تعالی به زمین، آسمان و ملائکه و شهود امر می‌کند که گناهان وی را نهان و هر چیزی که از شما پرسیده شد را پنهان کنید. نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: جلسه قضا برپا می‌شود و خداوند به زمین، اعضا و جوارح می‌گوید که پنهان کن و این بنده در شرایطی خدا را ملاقات می‌کند که هیچ کسی علیه او شهادت نمی‌دهد. امام جمعه کرج با اشاره به خصوصیات افراد اهل دنیا بیان کرد: هرکسی که در مقام گناه اقدام و قیام کند حریم خدا را شکسته و اهل دنیا و دنیازده است. آیت‌الله حسینی همدانی با ذکر روایتی از امام صادق (ع) گفت: از علامات شقاوت و بدبختی انسان‌ها این است که انسان چشم گریان نداشته باشد و اشک چشم وی نیاید. وی با اشاره به دلایل "شقی‌شدن" انسان بیان کرد: معصیت انسان را شقی می‌کند تا جایی که حتی حجت خدا و نشانه اسلام را از بین می‌برد. آیت‌الله حسینی‌همدانی گفت: جمادات نسبت به خداوند تکان می‌خورند اما انسان‌های گناهکاری که قلبشان بر اثر گناه سیاه شده باشد موعظه هیچ واعظی بر آن‌ها اثر نمی‌کند. امام‌جمعه کرج با اشاره به دیگر علامت شقاوت و انسان های اهل دنیا خاطرنشان کرد: از دیگر علامت‌های شقاوت شدت حرص در طلب رزق و روزی و اصرار بر انجام گناه است و کسی که اصرار بر گناه دارد اهل دنیا است. امام جمعه کرج با اشاره به فرمایشات رسول خدا به ابوذر در مورد سنگینی گناه گفت: مومن اینگونه است که گناهان خودش را مانند سنگی می‌بیند که هر لحظه می‌ترسد که آن سنگ بر روی وی بیفتد و مومن باید نسبت به گناه اینگونه باشد. وی با اشاره به فرق مومن و غیرمومن بیان کرد: فرق مومن با غیرمومن این است که نسبت به گناه بی پروا نیست و حریم الهی را حفظ می‌کند.




منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود