23 دی 1393
شماره خبر: 135528

تکنولوژی روز دنیا برای تولید دام در اختیار دامداران البرز قرار می گیرد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تکنولوژی روز دنیا برای تولید دام در اختیار دامداران البرز قرار می گیرد


رییس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی گفت: با همکاری و همانگی به عمل آمده با جهاد کشاورزی البرز مقرر شده است تا زمنیه های انتقال جدید ترین روش و متد و علوم روز دنیا در اختیار دامداران و دام پروران پیشرو استان البرز قرار گیرد.
ربانی افزود: هدف از این همکاری با جهاد دانشگاهی این است که نژاد دام های اصلاح شده، با قیمت و پر ارزش و پر محصول از نظر شیر دهی و تولید گوشت و سایر خصوصیات از طریق کشت سلول و بدون تغییر ژنتیک دام مادر، تولید و در اختیار دامداران قرار گیرد. رئیس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی تصریح کرد: یکی از مهمترین مراکز مستقر در این مجتمع، مرکز تولید بزهای شنگول و منگول موسسه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی است که قابلیت تولید دام از طریق کشت سلول را دارد که دام هایی که از این طریق تولید می شود هیچ تغییری در خصوصیات ژنتیکی آنها ایجاد نمی شود و از این نظر این نوع تولید می تواند علاوه بر ایجاد امکان تولید انبوه، خصوصیات ویژه دام را نیز در تمامی تولیدات به همان میزان موجود در دام مورد نظر حفظ کند. وی ادامه داد: بر اساس این هماهنگی تکنولوژی و علم روز دنیا در حوزه تولید دام های منحصر به فرد از طریق کشت سلول در اختیار دامداران استا البرز قرار می گیرد و تحقق این موضوع می تواند تحول قابل ملاحضه ای در میزان تولیدات محصولات دامی در البرز و رونق صنعت دامداری ایجاد نماید. ربانی با بیان اینکه تولید دام از طریق جفت گیری های سنتی می تواند منجر به کاهش خصوصیات ژنتیکی دام شود، اظهار داشت: جلوگیری از تغییر ژنتیکی در تکثیر دام های پر ارزش و افزایش میزان تولید آنها در مدت زمانی مشخص از مهمترین اهداف تکثیر به روش کشت سلول می باشد. رییس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: برای شروع، این تکنولوژی در اختیار دامداران پیشرو و پر توان قرار می گیرد. وی افزود: پایه گذاری انتقال نتایج کارهای تحقیقاتی که از مرحله آزمایش عبور کرده و به اثبات رسیده اند به جامعه همواره یکی از اهداف جهاد دانشگاهی و از دغدغه ها و تاکیدات مسولان نظام بوده است که بی تردید می تواند روند خودکفایی کشور را در زمینه های مختلف تسریع و محقق سازد.
این مسئول گفت: به همین منظور مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی آمادگی کامل خود را برای همکاری با موسسه تحقیقات دامپروری و همچنین جهاد کشاورزی و دامداران پیشرو اعلام می کند که امیدواریم با ایجاد عزم و اراده جمعی این مهم عملی شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود