20 بهمن 1393
شماره خبر: 137332

دستاوردهای فضایی کشور برای نوجوانان البرزی تشریح شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دستاوردهای فضایی کشور برای نوجوانان البرزی تشریح شد


نخستین همایش بزرگ فناوری فضایی، همزمان با هشتمین روز دهه فجر در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز برگزار شد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز میزبان شماری از دانش آموزان نخبه و مستعد بود که برای حضور در نخستین همایش بزرگ فناوری فضایی، شامگاه یکشنبه به این مرکز دعوت شده بودند. در ابتدای این همایش که به مناسبت روز ملی فضا برگزار شد، علی رضا جلالی مدیر کل کانون استان در سخنانی ضمن تشکر از زحمات پژوهشکده هایی که در برگزاری این نشست همکاری کرده اند، گفت: از نوجوانان عزیز می خواهم که نهایت بهره را از این همایش علمی ویژه ببرند زیرا فرصت خوبی فراهم شده است تا یافته های علمی این عزیزان در قالب سخنرانی و نمایشگاه به شکل منظم و دسته بندی شده در اختیار ما قرار بگیرد. وی افزود: اطلاعات دانشی بسیار خوبی در صحبت های این عزیزان نهفته است، اما به غیر از این اطلاعات ارزنده، غرور بزرگ ملی در پس کارهای این عزیزان است که حس قشنگی را به همه ما منتقل خواهد کرد. پس از آن، کارشناسان سه پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی، پژوهشکده سامانه های ماهواره ای و پژوهشکده سامانه های فضانوردی سخنان خود را با پخش کلیپ و فیلم های ویژه ارائه کردند.
بیان مقدمات کلی و تاریخچه در خصوص فضا و فضانوردی، تبیین جایگاه ایران در فضانوردی دنیا، نگاه آماری به فعالیت های فضایی ایران، توضیح پروژه های موفق زیست فضایی، طبقه بندی ماهواره ها و ارایه توضیحات در خصوص ماهواره امید از جمله مباحثی بود که توسط کارشناسان مطرح شد. به گفته کارشناسان در این نشست، ایران هشتمین کشور جهان است که موفق شد به طور مستقل ماهواره به فضا پرتاب کند. همچنین کارشناسان درباره سازمان هواپیمایی و سازمان فضایی ایران و فعالیت های این سازمان ها توضیحاتی دادند. کارشناسان در این نشست گفتند که ماهواره در بخش های مختلف از جمله در مخابرات، بررسی منابع طمین، نشان دادن مسیر (ناوبری)، نقشه برداری، تعیین دقیق موقعیتهای، کوهنوردی، قایقرانی، کایت سواری، سفر در مناطق ناشناخته، کشتی رانی، عملیات نجات هنگام وقوع سیل و زلزله، کنترل ترافیک، هواشناسی، کارت سوخت و دستگاه های خودپرداز و کارت خوانها کاربرد دارد. همچنین این نکته مطرح شد که چون تلاش برای دستیابی به فضا برای کشور ضروری بوده است، سازمان فضایی ایران در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد. همچنین این کارشناسان اظهار داشتند: فرستادن انسان به فضا تا سال ۱۴۰۴ یکی از برنامه های در دست اقدام کشورمان است. براساس این گزارش، «مصباح» نخستین ماهواره ای بود که ایران به دنبال ساخت آن رفت اما به فضا پرتاب نشد. پس از آن ماهواره های سینا، امید، نوید، رصد و این اواخر نیز ماهواره فجر به دست توانمند متخصصان ایرانی ساخته و به فضا پرتاب شد.
میمون فضانورد در جمع دانش آموزان البرزی
این همایش یک مهمان ویژه هم داشت. «پیشگام»، میمون فضانوردی که توسط دانشمندان ایرانی به فضا پرتاب شد مهمان محفل دانش آموزان در این همایش بود. پخش چند سرود و گرفتن عکس یادگاری با میمون به فضا رفته ایرانی از جمله برنامه های اجرا شده در این همایش بود. در حاشیه این مراسم نمایشگاهی برپا شده بود و کارشناسان پژوهشکده ها در خصوص آن توضیحاتی را به نوجوانان ارائه دادند. محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در مجلس شورای اسلامی و دانش آموزان ممتاز و نمونه مدارس دخترانه شاهد عصمت، استعدادهای درخشان ناحیه ۳ و ۴ و مدرسه سما کرج به همایش بزرگ فناوری فضایی در کانون پرورش فکری دعوت شده بودند. کانون پرورش فکری البرز دارای یک رصدخانه و آسمان نما است که فعالیت های نجوم در این مرکز دنبال می شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود