2 آبان 1391
شماره خبر: 13775

ایجادشعب تخصصی در دادسرا و دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

سپیدار آنلاین: کارگروه ویژه ای برای بررسی جوانب تشکیل شعب تخصصی در دادسرا و دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان کرج در دفتر معاونت برنامه ریزی دادگستری کل استان البرز تشکیل شد.
این کارگروه با ترکیب سرپرست معاونت برنامه ریزی، مدیر تشکیلات و برنامه ریزی دادگستری کل استان البرز و همچنین رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب به همراه معاونین و سرپرستان مجتمع قضایی و معاونین دادستان عمومی و انقلاب کرج طی دو جلسه به بررسی موضوع پرداختند. مدیر تشکیلات و برنامه ریزی دادگستری استان البرز هدف از این کارگروه را در راستای اجرایی نمودن بند نهم سیاستهای کلی قوه قضاییه (مصوب مقام معظم رهبری) و بخش اول از بند «و» ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه کشور (مصوب 1389 مجلس شورای اسلامی) عنوان کرد و گفت: این مبحث پیرامون موضوع رسیدگی تخصصی، ارجاع تخصصی و شعب ویژه در وضعیت موجود، ایجاد شعب و مجتمع های تخصصی و ابعاد مختلف آن، آمار پرونده ها در موضوعات مختلف، امکان سنجی تشکیل شعب تخصصی، ضرورت ها و الزامات و نهایتاً موانع و مصلحت های پیش صورت می پذیرد.
اصل ایجاد شعب تخصصی و رسیدگی تخصصی امری پسندیده است
حجت الاسلام آذریان معاون قضایی و سرپرست معاونت برنامه ریزی دادگستری کل استان البرز در حاشیه این جلسات گفت: اصل ایجاد شعب تخصصی و رسیدگی تخصصی، امری پسندیده است که همواره مورد تاکید مسئولان قوه قضاییه و عمل و پی گیری مسئولان حوزه های قضایی بویژه در ارجاع قرار گرفته است و با توجه به اینکه توسعه آن الزاماتی دارد، لازم است با بررسی و پشتیبانی دقیق و با توجه به حساسیت موضوع، با دقت و بدون تعجیل عملیاتی شود تا برکات آن ملموس تر شود.
در حوزه دادگاه های عمومی کرج 18 شعبه با عنوان تخصصی وجود دارد
در ادامه مازنی؛ رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب کرج با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه ی دادگاههای عمومی کرج، 18 شعبه با عنوان تخصصی وجود دارد گفت: بر اساس توان مندی قضات،در سایر شعب نیز ارجاع پرونده ها به صورت تخصصی انجام می شود که البته در پاره ای از موارد نظیر دعاوی خانواده امکان تفکیک وجود ندارد و بنا به ضرورت، موضوعات متعدد مطروحه در یک پرونده مورد رسیدگی قرار می گیرد. به نظر می رسد؛ در این حوزه پرونده های اثبات نسب قابل تفکیک و تخصیص شعبه ویژه است که البته مجتمع خانواده خود به طور تخصصی در حوزه مسایل خانوادگی در سطح کرج فعالیت کند. در حوزه دادسرای عمومی و انقلاب کرج نیز نواحی دادسرای تخصصی از سالهای گذشته فعال بوده و صرفنظر از جرائم عمومی، در جرائم سرقت، حفظ حقوق بیت المال، امور جنایی، جرائم خاص (قتل عمد،سرقت های مسلحانه، جعل، کلاهبرداری و ارتشاء و اختلاس و...) حتی با لحاظ نصاب و سطح جرم تفکیک و ارجاع تخصصی صورت می گیرد. در این نشست با توجه به نقش مهم نیروی انسانی در تخصصی شدن امور بر نیاز به آموزش های تخصصی، توجه به گردش شغلی، جابجایی، نقل و انتقال، ارتقا یا خروج از خدمت قضات و کارمندان آموزش دیده و با تجربه برای دعاوی موصوف به همراه سایر مسائل نظیر نظامات فعلی انگیزش، پاداش و تشویق با اتکاء به آمار و نیز تعداد غیرقابل تحمل پرونده وارده بعنوان موانع تشکیل سریع دادگاههای تخصصی برشمرده شد.
کلاس اخلاق اسلامی در جمع کارکنان قضایی و اداری دادگستری شهرستان نظر آباد
اولین جلسه از سلسله مباحث کلاسهای اخلاق با حضور جمع کثیری از کارکنان قضایی و اداری دادگستری شهرستان نظر آباد برگزار شد. این جلسات به منظور ترویج اخلاق اسلامی به صورت غیر متمرکز در واحد های قضایی تابعه ی دادگستری کل استان البرز انجام می پذیرد که کلیه ی اقدامات توسط امور فرهنگی دادگستری کل استان البرز و در راستای اهداف و سیاست های قوه قضاییه مبنی بر رشد فضایل اخلاق اسلامی در میان کارکنان دستگاه قضایی صورت گرفته است.
با حضور کارکنان دادگستری کل استان البرز قبور شهدای گمنام گلباران شد
جمعی از بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج شهید بهشتی(ره) دادگستری کل استان البرز با صعود به تپه نورالشهدا، مزار شهدای گمنام را زیارت کردند. سیزدهم مهرماه سال جاری جمعی از کارکنان دادگستری کل استان البرز جهت تجدید پیمان و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا، خصوصاً شهدای گمنام در مراسم کوهنوردی شرکت کردند و با قرائت زیارت عاشورا و غبارروبی از مزار شهدای گمنام از مقام شامخ آنان تجلیل به عمل آوردند. فرمانده مقاومت بسیج پایگاه شهید بهشتی(ره) دادگستری کل استان البرز در این باره گفت: این مراسم همواره در طول سال به صورت متناوب انجام می شود که خیل افراد مشتاق را فرا می خواند که البته با موافقت اکثر کارکنان از فصل پاییز به صورت پیوسته و مداوم صورت خواهد پذیرفت.
شهدا و خانواده هایشان و ایثارگران حق بزرگی بر ما دارند
به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، و به منظور زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدر 8 سال جنگ تحمیلی، کارکنان شورای حل اختلاف با صعود به تپه نورالشهدا و گلباران مزار شهدای گمنام بار دیگر با آرمانهای شهدا و امام شهدا تجدید میثاق کردند. کیاپاشا، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان البرز در امور شوراهای حل اختلاف، ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: شهدا و خانواده های معظم آنان، ایثارگران 8 سال جنگ تحمیلی به گردن تک تک ما دین دارند و ما نسبت به آرمانهای جاودانه آنان وظایفی داریم و باید در انجام آن کوشا باشیم. مقصودی، مسئول حفاظت و اطلاعات شورای حل اختلاف استان البرز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان تبریک هفته قوه قضاییه گفت: هدف از برگزاری این اردو دین به شهدا و تجدید میثاق با آنان بوده است و در این ایام و به غیر از آن ما موظفیم همیشه یاد و خاطره شهدای گرانقدر میهن اسلامی مان را زنده نگاه داریم. همچنین؛ کارکنان با غبارروبی مزار شهدای گمنام تپه نور الشهدای عظیمیه، و قرائت زیارت ملکوتی عاشورا از مقام شامخ آن عزیزان تجلیل به عمل آوردند. این اردو به مدت یک ساعت و نیم قبل از شروع کار روز پنج شنبه در ششمین روز از گرامی داشت هفته دفاع مقدس اجرا شد.
برگزاری کارگروه بازنگری شرح وظایف پست های اداری
چهارمین جلسه کارگروه با حضور اعضا در دفتر مدیر تشکیلات و برنامه ریزی استان البرز برگزار شد آقای خدارحمی؛ مدیر تشکیلات و برنامه ریزی دادگستری کل استان در حاشیه این جلسه گفت: با توجه به تغییر روش ها و رویه ها در انجام امور دفتر به ویژه ورود و استفاده از فن آوری های نوین؛ وظایف کارمندان نیز دستخوش تغییرات و تحولاتی شده است که بازنگری متناسب با وضعیت موجود را الزام آور می سازد. در همین راستا شرح مشاغل مدیردفتر کل، مدیران دفاتر شعب حقوقی، جزایی، انقلاب، دادیاری، بازپرسی و اجرای احکام و نیز مشاغل منشی و سایر مشاغل اجزاء دفتری بخشهای قضایی با توجه به مقررات مورد بررسی قرار گرفت و پس از تدوین نهایی به منظور استانداردسازی و تصویب و ابلاغ مراتب، به مبادی مربوطه ارسال می شود.




منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود