ارتقای "روابط عمومی" ها به "مرکز ارتباطات" موجب کارآمدی بیشتر مجموعه می شود
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه ارجاع غلطی از واژه روابط عمومی شده است، گفت: اهل علم نیز به این موضوع دامن زده اند.اولین ارجاع این کلمه کاسبی است و دوم آدم هایی هستند که زبان باز هستند و سوم ارجاع آدم هایی هستند که پلاکارد می زنند و شکل ظاهری چیزی را عوض می کنند.
شهرام گیل آبادی با بیان اینکه باید ادبیات جدیدی برای واژه روابط عمومی ایجاد کرد، خاطر نشان کرد: جامعه ما بر عکس جوامعی است که تولید ادبیات می کنند، در جامعه و در دامن آدم های اهل علم و اندیشه چیزی قرار می گیرد و پرورانده می شود، در حقیقت ارجاع معانی بیشتر دست مردم است. رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه معنی حاصل از ارجاع یک پدیده خارج از خود آن است، اظهار داشت: این بدان معنی است که دیگران در مورد آن طوری می اندیشند که ما آن پدیده را رقم می زنیم. کاربری یک نظام و سیستم ما را به سمت چنین نگاهی می برد که جایگاه لغوی آن نسبت به فضای آن واژه دچار مشکل شده است. وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از مواقع در روابط عمومی ها کارهایی انجام می شود که بزرگتر از اسمش است، گفت: کار روابط عمومی در حال حاضر رابطه عام را تعریف نمی کند. در هر جایی که تاکنون بوده ام و فعالیت کرده ام، «روابط عمومی» نام «مرکزارتباطات» به خود گرفته تا ساحت ارتباطی داشته باشد؛ باید واژه جدیدی ایجاد کنیم تا در فضای بومی خودمان هم معنا پیدا کند. کاری که در شهرداری انجام داده ایم این است که برخی از این ساحت ها را جدا کرده ایم. وی با تاکید بر اینکه اساس ارتباطات تبلیغات فرهنگی است، افزود: به همین منظور آمریکا برای این موضوع سند می نویسد و دیپلماسی آن را بر این اساس شکل می دهد. پس باید هرکسی در مجموعه خود به مفاهیم ورود پیدا کرده و ادبیات تازه ای را ایجاد کند؛ در این عصر رسانه ها از اندرونی دولت ها مطلع هستند. به گفته وی در شهرداری تهران به جای واژه روابط عمومی با نامگذاری مرکز ارتباطات و امور بین الملل ادبیات تازه ای تعریف شده است.
رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به اینکه هدف اصلی ما زندگی بهتر مردم در شهر است، عنوان کرد: مدیریت کلانشهر تهران بر این باور است که یک مدیریت منسجم بر حوزه ارتباطات شکل بگیرد. گرچه این مسیر سخت ودشوار است اما تداوم برای یکی شدن وبهره گیری از تجربه ها، پشت سرگذاشتن سختی ها و دشوار ی ها را به دنبال دارد. گیل آبادی افزود: برای بدست آوردن این مهم هر دو هفته یکبار جلسه ای برگزار خواهیم کرد و همه معاونان باید در آن شرکت کرده و گزارش های خود را بدهند. همچنین نگاه آموزشی و سیاستگذاری در گزارش های خود داشته باشند. وی با بیان اینکه دورنگاه معادل کلمه چشم انداز است، اظهارداشت: چرا بحث دورنگاه ارتباطات ایران را مطرح می کنیم ، زیرا ارتباطات یکی ازمحورهای اصلی ارتباط ما با دیگران است و نگاه ما به این ارتباط باید کاربردی باشد . به صورتی که نخبگان، کارشناسان هر محله را شناخته و از آنها بهره گرفته شود. گیل آبادی با بیان اینکه برنامه ها را حول محور ارتباطات باید انجام بدهیم، تصریح کرد: ارتباطات انواع مختلفی دارد که باید طراحی ویژه ای برای آن داشته باشیم. همچنین نباید فرایند را در این طراحی فراموش کنیم . ارتباطات از جایی که شروع می شود و تا جایی که به پایان می رسد باید ادامه داشته باشد. وی با بیان مثالی عنوان کرد:اگر چیزی را بخواهیم توسعه دهیم فقط کافی است بالای آن کلمه محرمانه را بنویسیم ،زیرا که همین کلمه باعث توسعه و انتشار آن خواهد شد. رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه نظام پنهان بر سیستم حاکم غلبه دارد، عنوان کرد: ارتباط بین فردی ، ارتباط بسیار قوی است. به همین دلیل نوع مدیریت ارتباطات را باید مشخص کنیم که شامل ارتباط صعودی، عمودی، افقی و موازی است . گیل آبادی با بیان اینکه ما باید نوع ارتباطاتمان را نسبت به آدمها برنامه ریزی کنیم زیرا که با هر شخصی نمی توان به یک نوع برخورد کرد، گفت: پردازش درست موجب تصمیم گیری درست می شود و با این ها می توان بحران ها را پشت سر گذاشت، ارتباطات یک فرایند است که چند موضوع را در کنار هم می نشاند. نخستین موضوع این است که سطوح مختلفی داشته باشد و بعد عناصر مختلفی داشته باشد و در انتها نیز بازخوردها را در برگیرد.
رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به اینکه روابط عمومی مربوط به همه است، گفت: ما باید پشت هم باشیم زیرا که درصف ارتباطی شهرداری هستیم اگر رقابتی هم باشد باید در جهت پیشرفت باشد نه درجهت حذف یکدیگر.