11 اسفند 1393
شماره خبر: 138553

ردیف بودجه ای برای بهداشت زندان ها اختصاص نیافته است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 ردیف بودجه ای برای بهداشت زندان ها اختصاص نیافته است


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ ردیف بودجه ای برای بهداشت زندان ها در سال 1394 اختصاص نداده اند.
سیدحسن هاشمی در حاشیه بازدید از ندامتگاه قزل حصار کرج در جمع خبرنگاران افزود: در مورد طرح تحول نظام سلامت برای همه افراد جامعه فکر شده، اما بسته ویژه ای برای زندانیان نداریم تا بخواهیم خدمات جداگانه ای به آنها ارایه دهیم. وی عمده مشکلات زندان ها را تحت پوشش بیمه نبودن آنها عنوان کرد و گفت: پزشکان در اینجا با وجود سختی کار با میزان دریافتی پایین حدود یک میلیون و 300 هزار تومان کار می کنند و متاسفانه اینجا تحت پوشش بیمه قرار ندارد. وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان زندان ها از نظر رسیدگی، نهایت تلاش خود را انجام می دهد اما امکانات بسیار کم است و این زندان گنجایش این همه زندانی را ندارد. هاشمی گفت: برای نیازهای بهداشتی، استراحت و حتی استحمام مددجویان و افرادی که در اینجا هستند باید فکری شود.
زندان واقعا جای بدی است
وزیر بهداشت با بیان اینکه برای اولین بار زندان را از نزدیک می بینم، افزود: زندان واقعا جای بدی است و افراد باید تلاش کنند تا جرمی مرتکب نشده و در این فضا و محیط قرار نگیرند. وی ادامه داد: زندگی کردن 12 تا 14 نفر در یک فضای شش متری بسیار سخت است و حتی موجب سرایت بیماری می شود و همین ها می توانند جامعه را بیمار کنند.
هاشمی اقدامات پزشکان این ندامتگاه را ایثارگرانه توصیف و از سرانه زندان گلایه کرد و گفت: سرانه زندان باید تغییر کند. وی گفت: سرانه نیروی انسانی، غذا، بهداشت و خیلی از موارد دیگر بسیار پایین است و این موضوع نه تنها در این زندان بلکه همه زندان های کشور مشاهده می شود. هاشمی خاطرنشان کرد: در حد خود سعی داریم کوتاهی نکنیم اما همه چیزی محصور به وزارت بهداشت نیست و همه دستگاه ها باید در این زمینه اقدام کنند. وزیر بهداشت در مورد بیماری های واگیردار در این زندان افزود: در این جا بیمار مبتلا به ایدز و سل مقاوم داشتیم که دوستان از آنها مراقبت می کنند. وی این مراقبت را ناقص خواند و ادامه داد: بیماری یابی در زندان ها باید به صورت فعال انجام شود، اما به علت کمبود امکانات و نبود اعتبار کافی، این اتفاق نمی افتد. هاشمی اقداماتی که این وزارتخانه برای زندانیان انجام خواهد داد را تشریح کرد و گفت: در نشستی که با رییس سازمان زندان ها و حتی رییس قوه قضاییه و معاون اول ایشان خواهیم داشت، تصمیماتی خواهیم گرفت. وی ادامه داد: فکر می کنند همه کار را قوه قضیاییه باید انجام دهد در حالیکه ما اعتبار کافی در اختیار آنها قرار نداده ایم. هاشمی تصریح کرد: اگر درست اداره کرده بودیم امروز شاهد چنین صحنه هایی نبودیم و مجرم بودن بسیاری از این افراد به خاطر ناکارآمدی خود ما است. وی با بیان اینکه مجرم بودن را گردن کسی نمی اندازیم، افزود: برخی از این زندانیان به خاطر بیکاری، سخت بودن ازدواج و مشکلات اجتماعی و اقتصادی در اینجا هستند، البته یک سری مجرمینی نیز وجود دارند که اینها نیز حقوق شهروندی خاص خود را دارند. وزیر بهداشت در مورد تغییر سرانه زندان ها گفت: 600 تومان کل هزینه درمان، بهداشت، پرستار، پزشک در اینجا است، در حالیکه در روستاهای دور 96 هزار تومان سرانه می دهیم و از سازمان های بیمه گر می خواهیم تا وظایف خود را در این زمینه انجام دهند.
وی ادامه داد: قوه قضاییه و دولت مابه التفاوت آن را جبران خواهند کرد. وزیر بهداشت در جریان بازدید از زندان قزل حصار از بخش های مختلف این زندان شامل؛ قرنطینه، درمانگاه، اتاق های انتظار و مشاوره بخش پذیرش و بندهای عمومی و سرویس های بهداشتی دیدن کرد و با زندانیان بیمار نیز گفت و گو کرد و در پایان این بازدید قرار شد کارگروهی به منظور اقدامات پیشگیری و تجهیز امکانات پزشکی و همچنین احداث یک آزمایشگاه قوی تشکیل شود و کلیه این تصمیمات ظرف 3 ماه اجرایی شود. در این بازدید معاون بهداشت و تنی چند از مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشگی وزیر بهداشت را همراهی می کردند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود