9 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141216

نشست پیشگیری از وبای التور

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

 نشست پیشگیری از وبای التور


نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان کرج روز چهارشنبه با محور پیشگیری از بیماری وبای التور برگزار شد.
دکتر مظفر راثی رییس مرکز شماره دو بهداشت شهرستان کرج در این نشست اعلام کرد: با توجه به گرم شدن هوا و مشکلات زیست محیطی، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بیماری وبای التور درالبرز و مناطق دیگر کشور ضروری است. وی بیان داشت: در نخستین گام، رعایت نظات و پاکیزگی در سرویس های بهداشتی عمومی ، مدارس ، دانشگاه ها و مراکز اداری باید مورد توجه مسوولان و مردم قرار گیرد. راثی، کاشت صیفی و سبزی با آب فاضلاب در شهرستان کرج را یکی از عوامل شیوع بیماری ها دانست و گفت:در این زمینه نیازمند اقدامات پیشگیرانه هستیم. رییس مرکز شماره دو بهداشت و درمان کرج گفت: صاحبان یک مزرعه ذرت علوفه ای به مساحت 45 هکتار در ماهدشت کرج که با آب فاضلاب آبیاری می شود به مراجع قضایی معرفی شدند.وی از مسوولان جهاد کشاورزی استان البرز خواست ، کشاورزان را به استفاده از آب سالم تشویق کنند. رضا عسکری معاون انتظامی فرمانداری کرج نیز با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه در آستانه فصل گرما ، بر ساماندهی روز بازارها و مراکز عرضه مواد غذایی تاکید کرد. وی گفت: جهاد کشاورزی شهرستان کرج باید نظارت را بر مزارع سبزی و صیفی بیشتر کند. محمد تاج الدینی رییس جهاد کشاورزی شهرستان کرج اعلام کرد: این شهرستان دارای شش هزارو 691 هکتار اراضی مزروعی است که سه هزارو 523 هکتار آن به کشت صیفی و سبزی اختصاص دارد. وی بیان داشت: طبق بررسی ها یکهزارو500 هکتار زمین زیرکشت سبزی و صیفی در کرج با فاضلاب آبیاری می شود که این میزان اراضی آلوده شناخته شده است. تاج الدینی گفت: بیشترین خطر از این ناحیه بوده که سلامت مردم را تهدید می کند.
وی، وجود بازارهای مصرف در البرز و تهران را عامل روی آوردن کشاورزان به کشت سبزی و صیفی دانست و افزود: برای تولید محصول سالم باید همه دستگاه های اجرایی و نظارتی همکاری کنند.
دکتر معصومه جودکی رییس مرکز بهداشت شماره یک کرج با بیان اینکه زمان شیوع بیماری وبای التور بین اردیبهشت تا آبان ماه است، گفت: با توجه به خشکسالی ها، این زمان افزایش یافته است.
وی یادآور شد: سال گذشته سه مورد ابتلا به بیماری وبای التور در کشور شناسایی شد که یک مورد آن مربوط به کرج بود. جودکی، بیشترین عامل شیوع این بیماری را مصرف صیفی و سبزی آلوده ذکر کرد و افزود: دراین زمینه نظارت ها و فعالیت ها باید بیشتر شود. التور یکی از بیماریهای اسهالی است که گاه به صورت حاد ظاهر می شود، عامل آن میکروب وبا است و علائم بیماری ناشی از سمی است که توسط میکروب در روده باریک افراد ترشح می شود. اغلب ممکن است شخص اسهال خفیف داشته باشد یا اصلا علامتی نداشته باشد و گاه به صورت اسهال شدید همراه استفراغ است . از دست رفتن آب و املاح بدن می تواند به سرعت و در ظرف 4-3 ساعت سبب کم آبی شدید بدن و مرگ شود. دوره پنهانی بیماری از چند ساعت تا 5 روز است ولی به طور معمول یک الی دو روز می باشد. آب آلوده به مدفوع، منابع آب حفاظت نشده مانند: چاهها، دریاچه ها، استخرها، جویبارها و ..... آشامیدنی ها و خوراکی های آلوده مانند سبزی و میوه های خام آلوده یا شسته شده با آب آلوده از راه های انتقال بیماری هستند. بیماری نیز می تواند از انسان به انسان و از طریق دست های آلوده ، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و ملحفه ها سرایت کند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود