3 خرداد 1394
شماره خبر: 142630

دانشگاه محیط زیست برای مقابله با ریزگردهای البرز ورود می کند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دانشگاه محیط زیست برای مقابله با ریزگردهای البرز ورود می کند


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از آغاز مطالعات طرحی با همکاری دانشگاه محیط زیست برای مقابله با پدیده ریزگردها در البرز خبر داد.
طی دو روز گذشته استان البرز در ساعاتی از شبانه روز با پدیده شدید گرد و غبار مواجه بود که سراسر استان را درنوردید و شعاع دید را به میزان قابل توجهی کاهش داد. در سال های اخیر ریزگردها پای ثابت تمام فصول در استانهای مختلف کشور شده اند و در البرز نیز از ابتدای امسال تا کنون ریزگردها در سه نوبت به طور جدی به این استان هجوم آورده اند. حسین محمدی منشاء پدیده گرد و خاک روزهای اخیر استان را بخشی محلی و بخشی خارج از استان اعلام کرد و گفت: منشاء این پدیده از جنوب غرب البرز، جنوب قزوین، شمال استان مرکزی و بخشی هم متاثر از غرب استان تهران بود. محمدی افزود: اگر چه ریشه ریزگردها همواره از عوامل داخلی یا استانهای همجوار نیست و بخشی از آن ناشی از ورود ریزگردهای کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عراق و عربستان و حتی شمال افریقاست.
فرسایش دشت 50 هزار هکتاری اشتهارد
وی با اشاره به دشت اشتهارد در جنوب البرز گفت: این دشت 50 هزار هکتاری در سال های اخیر به علت خشکسالی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در معرض فرسایش قرار گرفته که به افزایش پدیده گرد و خاک در استان دامن زده است. وی افزود: چرای بی رویه و فقر پوشش گیاهی، برداشت بی رویه و افت آب های زیر زمینی، همچنین تغذیه ناکافی آبخوان ها و دشت ها در حوزه های بالادست، پدیده خشکسالی و فرسایش خاک را تشدید کرده است. محمدی با اشاره به اینکه کاهش رطوبت خاک منجر به از هم پاشیدگی خاکدانه ها می شود، یادآور شد: همین امر خاک را در معرض فرسایش بیشتری قرار داده و به تبع آن دفعات بروز گرد و خاک در استان افزایش می یابد. بنابراین اجرای طرح های آبخیزداری و تقویت پوشش گیاهی با کشت گونه های مقاوم به خشکسالی تاثیر به سزایی در کاهش این پدیده دارد. این مقام مسئول همکاری جوامع محلی، روستائیان، دامداران و عشایر را در حفظ پوشش گیاهی و در نتیجه پیشگیری از پدیده خشکسالی و ریزگردها را تاثیرگذار خواند. مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در این ارتباط از آغاز مطالعات طرحی برای مقابله با ریزگردها خبر داد و گفت: این طرح با همکاری دانشگاه محیط زیست در دست اقدام است و مطالعات آن از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است. به گفته محمدی شناسایی دقیق کانون های ریزگرد در البرز و استان های همجوار، بررسی روند تغییرات پوشش گیاهی در 30 سال گذشته و ارائه راهکارهای جلوگیری از تداوم پدیده ریزگردها سه هدف اصلی این طرح است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود