19 خرداد 1394
شماره خبر: 143516

رییس دانشگاه محیط زیست: باید تعارف ها را در زمینه محیط زیست کنار بگذاریم

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

رییس دانشگاه محیط زیست: باید تعارف ها را در زمینه محیط زیست کنار بگذاریم


رییس دانشگاه محیط زیست با تاکید بر اینکه کشور با مشکلات زیست محیطی متعددی دست و پنجه نرم می کند، گفت: باید تعارف ها را در زمینه محیط زیست کنار بگذاریم.
دکتر اصغر محمدی فاضل به مناسبت هفته محیط زیست افزود: توان کارشناسی، تجربه کاری و اشتیاق جوانان برای ورود به این حوزه قابل توجه است و ایران می تواند با همین پشتوانه در عرصه محیط زیست نقش فعال تری ایفا کند. وی، باز تعریف محیط زیست را یک ضرورت برشمرد و اظهار داشت: در سال های اخیر اتفاقات ناخوشایندی مانند گردوغبار مناطق جنوب و غرب کشور و آلودگی هوای شهرها باعث توجه به محیط زیست شهری شد در حالی که پیش از این تنها محیط زیست را در محیط طبیعی و حیات جانوری خلاصه می کردند. فاضل گفت: 5 ژوئن روز جهانی محیط زیست که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای حفاظت از محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه های زیستی جانوری انتخاب شده است. وی ادامه داد: در واقع یک تلاش برای ایجاد تمرکز و جلب نگاهها در یک روز خاص به مقوله محیط زیست است وگرنه محیط زیست را در هیچ روز و هفته ای نمی توان خلاصه کرد.
رییس دانشگاه محیط زیست گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد امسال در پیامی به جامعه بشری اخطار داد مصرف منابع طبیعی از سوی انسان به مراتب بیشتر از سطح پایداری زمین است و از جهانیان خواست با تغییر الگوی زندگی، محصولات را با مصرف انرژی، آب و منابع کمتر تولید و از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کنند. فاضل با اشاره به شعار 'هفت میلیارد رویا، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم' که برای روز جهانی محیط زیست امسال برگزیده شده، افزود: این شعار برای ما مسلمانان همان پژواک 'بخورید و بیاشامید، اما اسراف نکنید' است که بارها گفته ایم و شنیده ایم و امروز جهان هم به آن رسیده است که اصولاً بهره کشی بی اندازه از محیط زیست نوعی خودکشی است. رئیس دانشگاه محیط زیست افزود: محیط زیست در دنیای امروز نیاز به یک باز تعریف دارد، در واقع باید به همان اندازه که به کشته شدن یک گونه جانوری حساس هستیم، از سوختن یک درخت رنجیده می شویم یا در مقابل احداث یک سد مقاومت می کنیم.وی ادامه داد: باید آگاه شویم که ترویج تفکر 'مصرف هرچه بیشتر' به میزان زیادی برای کشور مشکل آفرین خواهد بود. فاضل اظهار داشت: چند نفر می دانند برای تولید یک سیب چه میزان آب صرف شده است؟ یا برای این که یک بشقاب برنج روی سفره بنشیند چه میزان آب و انرژی هدر می رود؟ که چند درصد از غذاها در برخی میهمانی ها دست نخورده سر از زباله دانی در می آورد؟ این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه ایران در منطقه گفت: در مقوله های محیط زیست اگرچه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنیم اما توان کارشناسی، تجربه کاری و اشتیاق برای ورود به این حوزه درایران در قیاس با کشورهای منطقه قابل توجه است و ایران می تواند با همین پشتوانه در دیپلماسی محیط زیست نقش فعالی ایفا کند. وی بیان داشت: وقتی سخن از مشکلات زیست محیطی در کشور به میان می آوریم طبعاً باید به فکر راه حل ها هم باشیم. رییس دانشگاه محیط زیست گفت: هیچ نسخه بیرونی برای حل این مشکلات وجود ندارد و چشم ما به داخل کشور است. محمدی فاضل تاکید کرد که با سخنرانی زخم های محیط زیست درمان نمی شود، مشکلات محیط زیست را باید حل کرد، خوشبختانه مقام معظم رهبری در دیداری که با فعالان محیط زیست داشت بسیار قاطعانه سخن گفتند و تاکید داشتند که در این عرصه مطالبه گری پیشه شود و در مقابل زورگویی ها برای تصاحب عرصه های محیط زیستی کوتاهی نشود. وی بیان کرد: از سوی دیگر رئیس جمهوری هم دولت تدبیر و امید را دولت محیط زیست می داند، در واقع نگاه کلان به محیط زیست تغییر کرده است و حالا وقت آن است که در بدنه مدیریتی کشور هم این نگاه منطقی جاری شود. رئیس دانشگاه محیط زیست گفت: مدیرانی که توسعه را به هر قیمتی می پذیرند به اثرگذاری این تصمیم در بلند مدت واقف نیستند وگرنه با احتیاط و دقت بسیار بیشتری پای بخشنامه ها و دستورالعمل ها را امضا می کردند. وی افزود: همانطور که مدیران گذراندن دوره های استراتژیک مدیریتی را یک ضرورت می دانند باید دوره های ویژه ای برای مدیران تعریف شود تا آنها به صورت علمی با مسائله محیط زیست آشنا شوند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود