23 خرداد 1394
شماره خبر: 143673

طرح تحول سلامت بر اساس سیاست ها اجرا شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

طرح تحول سلامت بر اساس سیاست ها اجرا شود


رییس انجمن پزشکان عمومی کرج با اشاره به اینکه مراجعه به پزشک عمومی یکی از زنجیره های گمشده در سیستم سلامت است، گفت: طرح تحول سلامت بر اساس سیاست های موجود اجرا شود.
محمدحسن شاپوری در حاشیه همایش پزشکان عمومی استان البرز با محوریت تبیین و احیای جایگاه پزشکان عمومی در طرح تحول سلامت که در کرج برگزار شد اظهار کرد: با توجه به قوانین موجود و سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در خصوص طرح تحول سلامت انتظار می رود این طرح بر اساس سیاست های موجود اجرا و کم توجهی ها در این عرصه حذف شود. شاپوری در ادامه با اشاره به توسعه کمی و کیفی طرح سلامت گفت: باید همه ارگان های مرتبط از جمله تامین اجتماعی، بیمه های درمانی، وزارت خانه هایی ماننند کار، رفاه و امور اجتماعی و انجمن های صنفی و علمی دست به دست هم دهند تا این کشتی سلامت به مقصد مورد نظر برسد. این مسئول توجه به فرهنگ سلامت را مهمترین فاکتور برای بهبود وضیعت بهداشت و درمان دانست و افزود: فرهنگ صحیح سلامت باید از سوی رسانه ها ترویج شود.
داروهای مکمل جایگاهی در زنجیره سلامت افراد ندارند
رییس انجمن پزشکان عمومی کرج و رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان البرز گفت: فرهنگ سلامت در کشور ما بیش از اندازه به تخصص محوری توجه دارد. در حال حاضر اگر لفظ تخصص در کنار اسامی پزشکان نباشد، گویا نمی توانند تشخیص لازم را داشته باشند که این باور باید تغییر کند.این مسئول ادامه داد: باید این باور را در مردم به وجود آوریم که تشخیص اولیه بیماری وظیفه پزشکان عمومی است در صورت تشخیص اولیه بیماری باید به پزشک متخصص مراجعه کرد با این اقدام حفظ منابع کاربری، راهنمایی بهتر و در نهایت نتایج بهتری حاصل می شود. شاپوری با اشاره به اینکه باید سیستم ارجاع در کشور نهادینه شود، گفت: هدف انجمن در گام نخست این است که بیماران قبل از انتخاب پزشک متخصص، به پزشک عمومی مراجعه کنند. رییس انجمن پزشکان عمومی کرج مراجعه به پزشک عمومی را یکی از زنچیره های گمشده در سیستم سلامت عنوان کرد و گفت: مصرف بی رویه و خودسرانه دارو توسط مردم و همچنین استفاده از دارو بدون نظر پزشک و نسخه به هیچ وجه قابل قبول نیست. متاسفانه در کشور به دلیل عدم نظارت صحیح این اتفاق رخ می دهد و مردم خودسرانه دارویی که ممکن است برای سلامتی آنها بسیار خطرآفرین باشد استفاده می کنند. این مسئول در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر بعضی داروها به عنوان داروی مکمل معرفی می شوند، گفت: این قبیل داروها جایگاهی در زنجیره سلامت افراد در جامعه ندارند متاسفانه استفاده از داروهای مکمل افزایش یافته است و این امر برای سلامت جامعه تهدید جدی است که باید ریشه کن شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود