29 تیر 1394
شماره خبر: 145825

پدیده خشکسالی یکی از دلایل وقوع سیل در استان البرز است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

پدیده خشکسالی یکی از دلایل وقوع سیل در استان البرز است


معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی البرز بروز پدیده خشکسالی را در وقوع سیلاب تاثیرگذار دانست و گفت: اجرا نشدن عملیات آبخیزداری در استان به دلیل کمبود اعتبار یکی از دلایل وقوع سیل است.
مهدی فتحی با اشاره به وقوع سیلاب روز گذشته در محور کرج - چالوس، اظهار کرد: وقوع سیلاب در این محور برای دومین بار در سال جاری تکرار می شود. فتحی در ادامه گفت: پس از وقوع اولین سیلاب در فروردین ماه سال جاری مقرر شد از سوی ستاد بحران، اعتباری برای مرمت و بازسازی سازه های اجرایی عملیات آبخیزداری در این محور تخصیص پیدا کند اما این اعتبار تامین نشد و باعث به وقوع پیوستن سیل دوم شد. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این اعتبار هر چه سریعتر اختصاص یابد تا دوباره شاهد وقوع سیلاب در استان نباشیم. این مسئول در ادامه به برخی دلایل وقوع سیل اشاره کرد و گفت: خشکسالی و ضعیف شدن پوشش گیاهی باعث می شود نفوذ عمقی آب در خاک کمتر شود و خاک نتواند جریان آب را از خود عبور دهد و در نتیجه پس از بارندگی سیل به وقوع می پیوندد.
اجرای عملیات آبخیزداری از وقوع سیل جلوگیری می کند
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز ادامه داد: پوشش گیاهی مناسب در منطقه به ویژه در اراضی جنگلی نفوذ آب در خاک را ۱۸ برابر افزایش می دهد ولی پوشش گیاهی در مناطقی از استان البرز از دست رفته است و همین دلیل باعث شده آب با سرعت در سطح زمین جریان پیدا کرده و باعث بروز سیل شود. فتحی تخریب منابع طبیعی و محیط زیست و ورود به حریم مجاز رودخانه ها در قالب ساخت و سازهای تجاری، مسکونی و پروژه های عمرانی را یکی دیگر از عوامل وقع سیل عنوان کرد و گفت: اجرا نشدن عملیات آبخیزداری در استان آن هم به دلیل عدم اعتبارات کافی یکی دیگر از دلایل وقوع سیل است به همین منظور نباید از اجرای عملیات آبخیزداری غافل شویم. معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز اجرای عملیات آبخیزداری را در کنترل سیل و تغذیه سفره های زیر زمینی آبی مهم ارزیابی کرد و گفت: به همین منظور باید تخصیص اعتبارات برای اجرای عملیات آبخیزداری در اولویت قرار گیرد. وی در پایان افزود: در سالهای اخیر اعتبارات برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان بسیار کم بوده و حتی می توان گفت در مواقعی به صفر رسیده است، این امر نشان می دهد که اجرای این عملیات برای جلوگیری از قوع سیل از اولویت های استان نبوده است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود