3 مرداد 1394
شماره خبر: 146014

تشرف یک هزار و 200البرزی به حج تمتع

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تشرف یک هزار و 200البرزی به حج تمتع


مدیرحج و زیارت البرز از تشرف یک هزار و 200 نفر از مردم این استان به حج تمتع درسال جاری خبرداد و گفت: دراین سفر زیارتی امنیت کامل زایرین در عربستان برقرار است.
سید مرتضی حسینی در حاشیه برگزاری اردوی آموزشی حجاج استان البرزکه دراردوگاه امام علی (ع) واقع درمحمدشهر کرج برگزار شده بود، در جمع خبرنگاران افزود: حجاج البرزی در قالب 9 کاروان مشرف می شوند که پنج کاروان مدینه اول و چهار کاروان مدینه دوم هستند. وی اظهار داشت: برای اعزام این حجاج مدیران کاروان برنامه های آموزشی مختلفی برای آشنایی با اعمال، مناسک، مقررات و قوانین حاکم درعربستان برگزار می کنند که برای مشرفین مدینه اول 10 برنامه آموزشی و مشرفین مدینه دوم به لحاظ اینکه مستقیم از جده برای انجام مناسک مشرف می شوند، 12 جلسه آموزشی برگزار می کنند. وی گفت: در این سفر زیارتی نمایندگان بعثه مقام معظم رهبری وظیفه فرهنگی و اعزام روحانیون و آشنا سازی حجاج با اعمال و مناسک و همچنین پاسخگویی به سوالات شرعی را برعهده دارند ضمن آنکه دفترچه های آموزشی دراختیار حجاج قرار می گیرد. حسینی با اشاره به اینکه زایرین بایستی مقررات و قوانین کشور عربستان را رعایت کنند، افزود: مامورین عربستانی بر روی زایرین ایرانی به لحاظ اینکه شیعه هستند حساسیت خاصی دارند و امکان دارد محدودیت های خاصی بخصوص بر روی انجام اعمال مستحبی آنان داشته باشند. وی ادامه داد: همچنین آشنایی با امنیت فردی و جمعی، بهداشت فردی و جمعی، وضعیت تردد در مکه و مدینه، چگونگی اسکان زایرین بخصوص در عرفات، چگونگی تردد در فرودگاه جده و انگشت نگاری و عکس از قرنیه چشم از جمله مواردی است که توسط مدیران و روحانیون کاروان به حجاج آموزش داده می شود. مدیر حج و زیارت استان البرز با اشاره به اینکه زایرین در دوران حج از لحاظ تامین امنیت شان ، هیچ مشکلی وجود ندارد و به آن ها توصیه شده فقط به زیارت و اعمال خود پرداخته و در مسایل سیاسی هیچ دخالتی نکنند.
حجاج برای تشرف و نام نویسی فقط به دفاتر زیارتی مجاز مراجعه کنند
حسینی در ادامه از تمامی زایرین خواست تا برای نام نویسی و تشرف به سفرهای زیارتی بخصوص حج تمتع، عمره و عتبات عالیات فقط به دفاتر زیارتی مجاز مراجعه کنند. وی با اشاره به اینکه زایرین می توانند ثبت نام خود را به صورت اینترنتی انجام دهند و فقط برای ارایه مدارک به دفاتر زیارتی مراجعه کنند، افزود: در استان البرز 36 دفتر زیارتی مشغول فعالیت است که امر ثبت نام، دریافت مدارک و تمامی امور قبل از اعزام ها را بر عهده دارند. مدیر حج و زیارت استان البرز در ادامه به همراهی یک پزشک عمومی برای دو کاروان اشاره کرد و اظهار داشت: امسال دومین سالی است که حج و زیارت از پزشکان عمومی خانم نیز برای همراهی کاروان ها استفاده می کند زیرا بعضی از بانوان فقط مایل به مراجعه به پزشک خانم هستند.
20 درصد از اعزام های تمتع کم شده است
وی در ادامه با اشاره به عملیات عمرانی که از سه سال گذشته درعربستان بخصوص مکه آغاز شده بود، گفت: از آن زمان تا کنون 20 درصد از اعزام های حج تمتع در تمام کشورها کم شده و سهمیه ایران از 80 هزار نفر به 64 هزار نفر رسیده که طبق گفته عربستان عملیات عمرانی بعد از ایام حج امسال به اتمام می رسد و کسر سهمیه سه ساله طی سه سال جبران می شود.
حسینی افزود: با ساخت و سازهای انجام شده پیش بینی می شود سهمیه تشرف ها نیز افزایش یابد. وی در ادامه به مشکلات به وجود آمده برای سفرهای عمره نیز اشاره کرد و بیان کرد: این مشکلات تقریبا برطرف شده ودرحال برنامه ریزی برای عمره سال آینده هستیم و امیدواریم که بعد از حج امسال سفرهای عمره نیز آغاز شود. مدیر حج و زیارت استان البرز پیش بینی کرد که در سال 96 تا 97 نام نویسی مجدد برای سفرهای عمره انجام شود. وی اظهار داشت: همچنین تا سال گذشته نقل و انتقال فیش های حج تمتع و عمره غیرقانونی بود ولی از سال جاری این نقل و انتقالات فقط در دفاتر زیارتی مجاز است و افرادی که فیش حج تمتع دارند در صورت تمایل هر فیش حج را با سه فیش عمره می توانند تعویض کنند. حسینی همچنین به سفرهای عتبات عالیات به کشور عراق نیز پرداخت و گفت: مسیرهای تردد توسط شرکت های امن در عراق حتی سفرهای هوایی امن شده است و طبق روال ثبت نام ها در حال انجام است. گفتنی است سفرهای حج تمتع از اول شهریور ماه آغاز و تا 17 شهریور ماه از فرودگاه امام خمینی (ره) ادامه دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود