15 شهریور 1394
شماره خبر: 148528

بازدید کودکان ونوجوانان عضو کارگاه های نخبه پروری مراکز کرج از موزه علوم و فناوری تهران

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بازدید کودکان ونوجوانان عضو کارگاه های نخبه پروری مراکز کرج از موزه علوم و فناوری تهران


این اردوی یک روزه به منظور آشنایی اعضا با سیر تحول فناوری ها وهم چنین آشنایی آنان با شیوه های صحیح تحقیق و پژوهش در روز شنبه 14 شهریور 94 در محل موزه علوم و فناوری برگزار شد.
فعالیت این مرکز در حوزه شناخت علم و فناوری و دانشمندان قدیم و معاصر است و با تکیه بر معرفی توانمندی های ایرانیان سعی دارد با بهره گیری از امکانات وبازسازی بسیاری از بخش های تاریخ کهن، تاریخ علمی در قالب یک برنامه مفرح و در دو بخش علوم قدیم و فناوری ها و علوم جدید، اعضا را با تاریخ علم آشنا سازد.
آشنایی با فناوری های بومی قدیم و فناوری های روز
اعضا مراکز کانون کرج پس از حضور در خیابان سی تیر تهران و طبقه فوقانی کتابخانه ملی سابق وارد این موزه شده و طبق گروه سنی شان به دو گروه تقسیم شدند. حسن فراهانی و صالح میرزایی کارشناسان این موزه هر کدام به طور جداگانه با گروه سنی کودک ونوجوان وارد اتاق های مربوطه شده و توضیحات لازم را به اعضا ارایه دادند . در بخش آشنایی با علوم قدیم،در سالن فناوری های بومی،اعضا ضمن آشنایی با ساعت آبی طاووس،بادگیرها و کارکردآن ها،باطری های قدیم ایرانیان،،یخچال های قدیمی و لنج ها با شخصیت های علمی نظیر ابن سینا،خواجه نصیر طوسی و بنوموسی آشنا شدند . در بخش بعدی همین سالن ،در دو کارگاه جدا گانه تاریخچه و ابزار جراحی در قدیم و ارتباطات از مورس تا موبایل برای اعضا شرح داده شد . در سالن دوم نیز،اعضا با دوک و ریل شیب دار ،آونگ ،لیزر و کارکردهای آن ،ساعت مروارید و شخصیت های علمی نظیر دکتر حسابی ،نوبل و آلبرت اینشتین آشنا شدند.
انجام آزمایش های ساده و آشنایی عملی با مراحل پژوهش
در بخش دیگری از این برنامه بازدید اعضا با حضور در برنامه شاد و مفرح ((جٌنگ علمی )) ضمن انجام چند آزمایش مشارکتی با پدرام یعقوبی،کارشناس کارگاه،با علم فیزیک یا همان دانش زندگی و فرضیه پردازی،بیان مساله و روش های گرد آوری اطلاعات و حل مسئله آشنا شدند . گفتنی است مهری فلاح،معاون فرهنگی و اباذر خواجه وند صالحی که به همراه جمعی از مسوولان و کارشناسان در این اردوی بازدیدی اعضا را همراهی کردند ،این اردو را مقدمه ای برای آغاز مرحله دوم طرح ((نخبه پروری )) یعنی آشنایی با تحقیق و پژوهش دانستند. لازم به توضیح است که به پژوهش های برتر اعضا در خصوص این اردوی بازدیدی که در قالب کار گروهی انجام خواهد شد جوایزی تعلق خواهد گرفت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود