30 شهریور 1394
شماره خبر: 149504

آب مجازی چیست؟

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

آب مجازی چیست؟


مدیر کل حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان البرز گفت: صفت مجازی برای آب به معنای غیر واقعی نیست بلکه صریحا باید گفت که آب مجازی، آب کاملا واقعی است.
حمید منصوری گفت: آب مجازی مقدار آبی است که یک کالا یا یک فرآورده کشاورزی طی فرآیند تولید، مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد. وی خاطرنشان کرد: مقدار آب مجازی یک کالا معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از شروع تا پایان است و نکته مهم این است که صفت مجازی به معنای غیر واقعی نیست بلکه صریحا باید گفت که آب مجازی، آب کاملا واقعی است.
وی به میزان آب مجازی در تولید کالاهای مختلف اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال آب مجازی برای تولید یک لیوان شیر 200 لیتر، یک فنجان چای 35 لیتر، یک عدد سیب 70 لیتر، یک پیراهن نخی در اندازه متوسط چهارهزارو100 لیتر، یک کاغذ A4 10 لیتر، یک عدد تخم مرغ 135 لیتر، یک قالب پنیر دوهزارو 500 لیتر و یک برش نان 40 لیتر است. مدیر کل بهره برداری و حفاظت از منابع آب البرز در ادامه از مصرف عمده آب در بخش کشاورزی استان خبر داد و یادآور شد: از مجموع یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب آب مصرفی سالانه استان، 68 درصد در بخش کشاورزی، 31 درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود. این مسئول در پایان به جدی بودن بحران آب در البرز اشاره کرد و گفت: برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی، خطر بیابان زایی، فرونشست زمین، نابودی کشاورزی و کمبود آب شرب را به دنبال خواهد داشت پس باید امنیت آب را امنیت زندگی بدانیم.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود