11 آبان 1394
شماره خبر: 152001

البرز هلی‌کوپتراورژانس اختصاصی ندارد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

البرز هلی‌کوپتراورژانس اختصاصی ندارد


معاون مرکز فوریت‌های پزشکی البرز گفت: ‌استان البرز به سبب ویژگی‌های خاص جغرافیایی، نرخ بالای رشد جمعیت و همچنین جای دادن پنج محور مواصلاتی پرتردد کشور نیازمند نگاه خاص مسئولان در زمینه ایجاد امکانات اورژانسی و امداد است.
آرش رحمتی گفت: هم اکنون 53 پایگاه درون شهری و برون شهری اورژانس دراستان فعال است که از این تعداد 28 پایگاه درون شهری و 25 پایگاه نیز برون شهری است. وی افزود: علی‌رغم وجود این تعداد پایگاه، تا رسیدن به برنامه پنجم توسعه باید 16 پایگاه دیگر دراستان راه‌اندازی شود. رحمتی خاطرنشان کرد: بیشتر پایگاه‌های مورد نیاز استان باید درمناطق شهری راه‌اندازی شود چون تعداد پایگاه‌های برون هری پاسخگوی نیاز موجود است.این مسئول ادامه داد: از این 16 پایگاهی که باید راه‌اندازی شود، 13 پایگاه درون شهری و تنها سه پایگاه برون شهری خواهد بود.
مشکل کمبود زمین برای ساخت پایگاه اورژانس حل شود
رحمتی با اشاره به مشکل تامین زمین برای راه اندازی پایگاه‌های اورژانس گفت: هرچند شهرداری طی سال‌های گذشته همکاری مناسبی برای واگذاری زمین برای ساخت پایگاه‌های اورژانس داشته ولی ازآنجایی که زمین خالی درمحدوده‌های شهری به خصوص درکرج محدود است، فرایند واگذاری بسیار کند پیش می‌رود. معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز ادامه یادآورشد: ازآنجایی که تعداد پایگاه‌های امداد ارتباط مستقیمی با حفظ جان شهروندان درمواقع بحرانی دارد، باید تمهیدات لازم برای سرعت بخشی به فرایند تخصیص زمین برای ساخت این پایگاهها اندیشیده شود. وی با اشاره به میانگین زمان حضور امدادگران برصحنه حوادث گفت: هم اکنون میانگین مدت زمان حضور نیروهای امداد درماموریت‌های درون شهری 12 دقیقه و 27 ثانیه و درماموریت‌های برون شهری 15 دقیقه و 11 ثانیه است. رحمتی افزود: هرچند این زمان به نسبت برخی استان‌ها که مدت زمان حضور نیروهای امدادشان در صحنه حوادث به 20 دقیقه می‌رسد، رضایت بخش است ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.
تعداد پایگاههای برون شهری از استاندارد کشوری بیشتر است
وی اضافه کرد: اگر سه پایگاه امداد برون شهری در محورهای مواصلاتی استان راه‌اندازی شود مدت زمان حضور نیروهای امداد درصحنه حادثه به کمتراز 14 دقیقه می‌رسد. وی با توضیح درباره وضعیت پایگاه‌های امداد جاده‌ای استان گفت: طبق استاندارد درهر 40 کیلومتر باید یک پایگاه اورژانس وجود داشته باشد. این مسئول یادآورشد: درمحور کرج – چالوس که حدودا 90 کیلومتر طول دارد، چهار پایگاه اورژانس دایر شده است. معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز ادامه داد: با وجود این چهار پایگاه، تعداد پایگاههای مستقر در این جاده از میانگین و استاندارد موجود درکشور نیز بیشتراست.
رحمتی ادامه داد: مرکز فوریت‌های پزشکی استان درجاده چالوس در محدوده‌های آدران، سیرا، گچسرو دیزین پایگاه ثابت دارد. وی ادامه داد: علاوه براورژانس، هلال احمر نیز سه پایگاه ثابت دراین محور دارد که درمجموع تعداد پایگاههای امدادی مستقر دراین جاده را به هفت مورد می‌رساند.
یک طرفه شدن و ترافیک امداد رسانی درمحور چالوس را مشکل کرده است
رحمتی درادامه به برخی محدودیت‌های امدادرسانی درمحور کرج – چالوس اشاره کرد و گفت: ترافیک این محور به خصوص در روزهای پایانی هفته و تعطیلات امدادرسانی به مصدومان را دشوار می‌کند.
این مسئول یادآورشد: هرچند در زمان ترافیک رانندگان با مشاهده خودروهای امداد و شنیدن صدای آژیر تلاش می‌کنند تا راه را باز کنند ولی واقعیت این است به دلیل تعداد زیاد خودروها، باز هم در رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه تاخیر ایجاد می‌شود. این مسئول گفت: یک طرفه شدن جاده چالوس نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که امداد رسانی به مصدومان این محور را دشوار می‌کند.
رحمتی ادامه داد: روزهای جمعه که این محور یک طرفه می‌شود تردد خودروهای امدادی به واقع دشوار شده وگاه پیش می‌آید که رسیدن نیروهای امداد به صحنه حادثه بیش بیش از یک ساعت طول می‌کشد. وی با توضیح درخصوص امکانات مرکز فوریت‌های پزشکی استان اظهار کرد: امسال یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به استان اضافه شده است.
40درصدآمبولانس‌های استان فرسوده است
معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز افزود: با اضافه شدن این اتوبوس، امداد رسانی درحوادثی که مصدومان زیادی دارد به راحتی انجام می‌گیرد. وی با اشاره به وضعیت آمبولانس‌های این مرکز گفت: هرچند بیش از 40 درصد آمبولانس‌های موجود فرسوده هستند ولی قول‌هایی مبنی برواگذاری آمبولانس‌های جدید به این مرکز داده شده که درصورت عملی شدن کمبودهای این حوزه برطرف می‌شود.
رحمتی گفت: امید است آمبولانس‌های مورد نظرتا پایان سال دراختیار مرکز فوریت‌های پزشکی استان قرار بگیرد. معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز اضافه کرد: به جز آمبولانس‌های معمولی، 17 آمبولانس IC نیز استان فعال هستند که با تجهیزاتی که دارند امداد رسانی به مصدومان بدحال را آسان می‌کنند. رحمتی گفت: تمامی این آمبولانس‌ها علاوه بر تجیهزات امدارسانی عادی به دستگاه احیای قلبی و تنفس مصنوعی نیز مجهز هستند.
البرز هلی کوپتراورژانس اختصاصی ندارد
این مسئول درباره تعداد هلی کوپترهای امدادی استان نیز گفت: هم اکنون استان البرزو قزوین به طور مشترک از هلی کوپتر امدادی استان قزوین استفاده می‌کنند و البرز هم اکنون به طور مجزا هلی کوپتر اورژانس ندارد ولی مسئولان قول‌هایی درخصوص واگذاری یک دستگاه هلی کوپتر اختصاصی برای این استان داده‌اند که امید است تا پایان سال محقق شود. این مسئول اضافه کرد: ‌با اضافه شدن این هلی کوپتر امداد رسانی به مصدومانی که باید سریع به مراکز درمانی منتقل شوند به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود.
ضرورت افزایش پدهای هلی‌کوپتر درالبرز
وی گفت: با واگذاری این هلی‌کوپتر، البرز هم هلی کوپتر اختصاصی خود را دارد و هم می‌تواند به طور مشترک از هلی کوپتر استان قزوین استفاده کند. معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز درباره وضعیت پدهای موجود هلی کوپتر دراستان توضیح داد: هرچند باید همه بیمارستان‌های استان به پد هلی‌کوپتر مجهز باشند ولی متاسفانه هم اکنون تنها بیمارستان البرز دارای پد هلی کوپتر امداد است.
وی یادآورشد: هم اکنون یک پد هلی کوپتر درمحور کرج چالوس ایجاد شده که طبق گفته خلبانان و متخصصان مناسب فرود آمدن نیست و باید اصلاح شود. معاون مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز در پایان گفت: درحال بررسی برای ساخت پد هلی کوپتر درمحدوده اشتهارد هستیم که این طرح در مرحله بازدید از مکان‌های پیشنهاد شده و مطالعات قرار دارد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود