16 آبان 1394
شماره خبر: 152321

زنده نگهداشتن اربعین حسینی، تلاشی برای صیانت از دین مبین اسلام است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

زنده نگهداشتن اربعین حسینی، تلاشی برای صیانت از دین مبین اسلام است


رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی استان البرز گفت: زنده نگهداشتن اربعین، تلاشی برای صیانت از دین مبین اسلام و اسرار الهی است.
حجت الاسلام مهدی خضری با اشاره به اینکه عاشورا و اربعین یک حادثه زمینی و طبیعی نیست، اظهار کرد: انبیاء و اولیا، پیامبر اکرم(ص)، امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) به نص متون شیعه و اهل سنت از عاشورا یاد کرده‌اند و امام حسین(ع) در پاسخ به مصلحت اندیشی‌های بزرگان مدینه این حرکت را مشیت تاریخی و راهبردی حق تعالی در باب هدایت بشر دانست. این مقام مسئول با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد این تعبیر که گاهی گفته می‌شود شیعه عاشورا و اربعین را بزرگ شمرده است صحیح نیست، افزود: شیعه اربعین را ایجاد نکرده و اربعین بود که شیعه را ساخت و با همه افت و خیزها همیشه به عنوان حرکت فرهنگی و مذهبی تلالو کرده است. خضری گفت: اگر اربعین به تبع عاشورا یک مشیت الهی و یک راهبرد بزرگ تاریخی از سوی خدای متعال برای هدایت این حرکت ایمانی است باید اربعین را همانگونه که هست و خواسته‌اند بزرگ بداریم. وی نخستین گام در مسیر بزرگداشت اربعین را شناخت صحیح آن دانست و گفت: پس از شناخت صحیح باید خودمان را با این فرهنگ و مدرسه همراه کنیم و با سلوک در فضای اربعینی اگر می‌توانیم خدمتی داشته باشیم و از تحمیل هر گونه نگرش، ایده و طرح بر این واقعه بپرهیزیم. رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی البرز با تاکید بر اینکه وظیفه ما بازشناسی درست اربعین و همراهی و هم‌افزایی با این ظرفیت بزرگ الهی و تاریخی است، بیان کرد: اربعین تاکید اهل بیت(ع) و بی‌گمان یک فرمایش الهی است و صرفا یک بزرگداشت عادی نیست و نخستین نقطه، شناخت اربعین و ابعاد آن است تا بتوانیم با این فرهنگ همراه شویم. وی ادامه داد: یکی از ابعاد اربعین‌شناسی بعد نقش‌ها و کارکردهای اربعینی است که امروز هم نقش‌آفرینی می‌کند و ما می‌توانیم با بازشناسی این نقش‌ها خود را با فرهنگ اربعین همراه کنیم. این مقام مسئول با اشاره به اینکه چهار کارکرد و نقش را می‌توان برای اربعین عنوان کرد، گفت: نقش نخست اربعین نقش یادمانی است، اربعین نخستین نقطه بعد از عاشورا است که به انسان عاشورایی فرصت می‌دهد حادثه عاشورا را بازخوانی کند و در تاریخ شاید به صورت نمادین این اتفاق افتاده باشد.
وی با بیان اینکه حادثه عاشورا به حدی عظیم و بزرگ است که نقش‌آفرینان این صحنه و هر کس که بخواهد عاشورایی باشد فرصت بازخوانی ابعاد آن را پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: برداشت ائمه اطهار (ع) در دستوراتشان نسبت به عاشورا از ما خواسته‌اند در عاشورا عاشورایی باشیم و حس عاشورایی در خود ایجاد کنیم، از ما خواسته شده از هر چیزی که این حس را از ما دور می‌کند و از سلوک عاشورایی باز می‌دارد، پرهیز کنیم. خضری کارکرد دوم اربعین را جریان‌سازی دانست و گفت: دعوت به زیارت اربعین با این تاکید که پیاده بروید و هر نوع هزینه‌ای انجام بدهید، فرهنگ‌سازی است؛ چرا که عاشوراییان باید تبدیل به رودخانه شوند و رودخانه اربعین است که آن را ممتاز کرده و این حرکت اصیل را اثرگذار و جریان ساز می‌کند. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به شدت باید از هرگونه حرکتی که نقش هم‌افزایی و هم‌آوایی اربعین را خدشه‌دار می‌کند، پرهیز کرد گفت: هر کس در اربعین شرکت می‌کند، یک عاشورایی است و دیگر هیچ، تاکید بر پیاده‌روی نماد و رمز است و وقتی گفته می‌شود حرکت با پای پیاده ثواب دارد یعنی تعلق را کنار بگذارید و این نگاه اربعین را ممتاز کرده است. خضری کارکرد سوم اربعین را ظرفیت‌سازی عنوان کرد و ادامه داد: هنگامی که جریان اجتماعی، فرهنگی و عاشورایی پدید آمد اینجا نقطه عزیمت برای ظرفیت سازی جدید فراهم می‌شود و سئوال مطرح می‌شود که چه باید کرد. باید پرسید راه حسین(ع) و خط و حقیقت عاشورا چگونه امتداد پیدا کند. وی با اشاره به اینکه اربعین ظرفیتی است که انسان‌های عاشورایی در آن به تکامل می‌رسند، تاکید کرد: اربعین باید دارای چنین پیامی باشد. ریئس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی البرز ظرفیت نمادسازی عاشورایی در اربعین را از ویژگی‌های آن دانست و گفت: درون مایه عاشورا قدرت تطبیق با شرایط و محیط دارد؛ چرا که این واقعه، حادثه بزرگ انسانی است و هیچ خط مذهبی طایفه‌ای و دینی وجود ندارد. این مسئول در پایان گفت: قدرت نمادسازی‌های متنوع در اربعین وجود دارد و اربعین فرصت بزرگی است که عاشورا و عاشورائیان کارکردهای مختلف را برای محیط‌ها و نقش‌های مختلف الگوسازی کنند.

منبع ایکنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود