19 آبان 1394
شماره خبر: 152569

بیمه ها از 14 خدمت سازمان انتقال خون حمایت می كنند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بیمه ها از 14 خدمت سازمان انتقال خون حمایت می كنند


مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور جزییات تعرفه‌گذاری 14 خدمت از خدمات انتقال خون را تشریح کرد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون به همراه هیاتی از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها بازدید کرد و در نشستی خبری در غرفه وبدا جزییات خدمات تعرفه گذاری شده و تحت پوشش بیمه را که از ابتدای امسال مصوب و به تازگی وارد فاز اجرایی شده است تشریح کرد. دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله با اعلام تحقق وعده اجرایی شدن چرخه اقتصادی انتقال خون گفت: با تلاش وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون 14 خدمت این سازمان تعرفه‌گذاری و وارد کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات شد. وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری این تعرفه ها ابلاغ شد که البته مشکلاتی در اجرای تعرفه‌گذاری‌ پیش آمد اما با دستور وزیر رفاه به سازمان‌های بیمه‌گر، بالاخره این 14 خدمت تحت پوشش بیمه در آمد.
بیماران کمتر هزینه می کنند
مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه هفت خدمت از این 14 خدمت انتقال خون در گذشته تعرفه‌گذاری شده بود اما مورد بازبینی قرار نگرفته بود، افزود: این خدمات هزینه‌های سنگینی را بردوش بیماران قرار می‌داد. وی با اشاره به خدمات "فرزیس" سازمان انتقا ل خون گفت: در گذشته تنها عمل فرزیس تعرفه داشت و ملزومات مصرفی آن تعرفه‌گذاری نشده بود به همین دلیل بیمه نیز به آن ورود نمی کرد. به همین جهت برای هر واحد پلاکت فرزیس هزینه‌ای بیش از یک میلیون تومان از جیب بیمار پرداخت می شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش خدمت و ملزومات مصرفی آن تحت پوشش بیمه قرار گرفته است گفت: امروز سازمان انتقال خون مستقیما این خدمت را ارائه می‌کند و بدین ترتیب هزینه پرداختی بیمار تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است. پورفتح‌الله با بیان اینکه از این 14 خدمت، سه مورد آن خدمات جدیدی بوده که در انتقال خون ارائه نمی‌شد، گفت: اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ارائه این خدمات هستیم.
حمایت بیمه ها از خدمات نوین
وی از ارائه فرایند تخصصی جدیدی خبر داد که برای تامین خون نوزادان نارس از این پس انجام می شود. وی توضیح داد: نوزادانی که به دلیل ضعف ایمنی نمی‌توانند خون معمولی دریافت کنند، از این خدمت جدید که تحت پوشش بیمه نیز هست استفاده می‌کنند. دکتر پور فتح اله افزود: همچنین این نوع خدمات برای بیمارانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند و نیاز به خون دارند نیز مفید است.
وی تولید گلبول قرمز و پلاکت با حذف گلبول‌های سفید را نیز یکی دیگر از خدمات جدید تحت پوشش بیمه دانست و افزود: تعرفه‌گذاری این خدمات کمک بزرگی برای سازمان‌های بیمه گر و مردم است.
وی تاکید کرد: این تعرفه‌گذاری سطح خدمات انتقال خون را ارتقا می‌دهد . وی با بیان اینکه در صورت استفاده از خون با حذف گلبول‌های سفید یک ممیز دو دهم(2/1) تخت‌روز بیمارستانی کاهش می‌یابد، گفت:‌این موضوع می‌تواند هزینه‌های بیمه ها را نیز کاهش دهد. با بیان اینکه در گذشته بعضی از این فرآورده‌ها تعرفه داشتند، گفت: در گذشته گلبول‌های سفید را در هنگام تزریق خون جدا می‌کردند، اما این روش در دنیا منسوخ شده و دنیا به این سمت رفته که بلافاصله بعد از دریافت خون، گلبول‌های سفید را حذف کند که فیلتراسیون آن هزینه کمتری نیز دارد.
راهنمای مصرف خون تدوین شد
وی همچنین از تدوین راهنمای مصرف خون و فرآورده‌های خونی با همکاری 11 انجمن تخصصی خبر داد و گفت: با استفاده از این راهنما مدیریت مصرف را انجام می‌دهیم تا خون فقط در مواقع ضروری تجویز شود. مدیر عامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: باید کاری کنیم که بیمار به خون دیگران نیاز پیدا نکند و در صورت نیاز، از خون خودش استفاده شود. در آمریکا با این کار طی دو سال نه تنها از هفت درصد افزایش اهدای خون جلوگیری شد، بلکه اهدای خون از 16 میلیون به 14 میلیون کاهش یافت. مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: باید امکانات بیمارستانی را برای مدیریت خون بیمارگسترش دهیم. البته در گذشته بیمارستان‌ها انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشتند؛ چرا که خون به صورت رایگان در خدمت مراکز درمانی قرار می‌گرفت، اما اکنون با همکاری بیمه‌ها ضمن عدم تحمیل هزینه به بیمار و بیمه‌ها، می‌توانیم فرآورده‌های با کیفیت مناسب‌تر را در اختیار بیماران قرار دهیم. بنا براین گزارش مدیر عامل سازمان انتقال خون پس از این کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و به همراه جمعی از مدیران روابط عمومی و دفتر جذب اهدا کنندگان و معاون فنی و فن آوری های نوین و مدیر کل انتقال خون استان تهران از نمایشگاه بازدید کرد. وی همچنین با حضور در غرفه انتقال خون استان تهران و کمپین "من یک اهدا کننده خون هستم" ضمن تشکر از این اقدام از پیوستن اقشار مختلف مردم در این کمپین تقدیر و تشکر کرد. سپس مدیر عامل سازمان انتقال خون و هیات همراه در غرفه های ایسنا، افکار، ایرنا، ایکنا، ایران، سلامت نیوز، برنا و مجله صنعت درمان حضور یافت و با دست اندرکاران این رسانه ها گفتگو کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود