23 آذر 1394
شماره خبر: 154562

شستشوی دستها و رعایت آداب تنفسی در پیشگیری از آنفولانزا اهمیت بسیاری دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

شستشوی دستها و رعایت آداب تنفسی در پیشگیری از آنفولانزا اهمیت بسیاری دارد


دکتر براتی در تعریف بیماری آنفولانزا گفت: آنفولانزا یک بیماری به شدت مسری است که از طریق قطرات تنفسی و نیز دست آلوده از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند.
وی گفت: آنفولانزا از نظر ظاهری در ابتدا شبیه یک سرماخوردگی جلوه می کند. بیمار مبتلا، تب بالا، درد و کوفتگی بدن، سرفه، گلو درد و آبریزش بینی و گاهی تهوع، اسهال و استفراغ دارد.
دکتر براتی یاد آورشد: آنفولانزا از یک سرماخوردگی معمولی شدیدتر بوده و مدت آن نیز طولانی تر است. وی گفت: بیماری آنفولانزا در برخی از افراد جامعه عوارض شدیدتری دارد و چنانچه به درستی مراقبت نشود حتی منجر به مرگ می شود. مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی البرز در پاسخ به این پرسش که چه افرادی در معرض خطر بیشتری قرار دارند گفت: افراد بالاتر از 65 سال، کودکان زیر 5 سال، مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی مزمن، خانم های باردار، مبتلایان به دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند و مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند از جمله افراد در معرض خطر می باشند. مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند. وی تاکید کرد: لازم است از هرگونه خوددرمانی خودداری کرده و به پزشک مراجه نمایند. دکتربراتی یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمانهای دارویی ویژه قرار گیرند. وی با تاکید بر این که شستشوی دستها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد. دکتر براتی در پایان گفت: رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت نماید بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداه است باید اکیدا خوددای شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود