23 آذر 1394
شماره خبر: 154570

تولید واکسن «تب برفکی» در کشور افزایش می‌یابد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تولید واکسن «تب برفکی» در کشور افزایش می‌یابد


رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از افزایش تولید واکسن تب برفکی در کشور خبر داد.
نشست خبری رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. حمید کهرام با اعلام اینکه بیش از ۹۰ سال از عمر موسسه رازی می گذرد، اظهار کرد: در این موسسه تولید واکسن به صورت «های تک» نهادینه شده است. وی در ادامه با تاکید بر اینکه تولید واکسن با میکروب و ویروس به صورت زنده و کشته سر و کار دارد، گفت: ایران در تولید واکسن های دام و طیور جزو کشورهای پیشرو در این حوزه است. کهرام به مذاکره با شرکت های هندی برای انتقال تکنولوژی واکسن «ام. ام. آر» به این کشور اشاره کرد و گفت: موسسه رازی مجهز به تکنولوژی «ام. ام. آر» است. این واکسن برای بیماری های سرخچه، اوریون و سرخک مورد استفاده قرار می گیرد. رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تاکید بر اینکه ایرن می تواند در زمینه تولید واکسن صادرات داشته باشد، گفت: روز ۱۶ دی ماه جاری در مراسم سالگرد ۹۰ سالگی این موسسه، مسیر آینده تولید واکسن دامی، طیور و انسانی مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. کهرام به یکی از دستاوردهای جدید این موسسه اشاره کرد و گفت: واکسن توکسوئیدی آنتروتوکسی بیش از ۳۰ سال است به صورت میکروبی تولید می شود با دست یافتن به تکنولوژی پیشرفته از این پس در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از توکسوئید میکروب به جای خود میکروب در تولید این واکسن استفاده می شود و دیگر میکروب کشته به دام ها تزریق نمی شود. وی در ادامه یادآور شد: فرایند تولید واکسن توکسوئیدی آنتروتوکسی نیازمند تکنولوژی پیشرفته بود که در بخش «آر. اند. دی» موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به این تکنولوژی دست پیدا کرده ایم دستیابی به این تکنولوژی قدرت واکسیناسیون را بالا برده و باعث افزایش تولید این واکسن می شود. کهرام گفت: باکتری توکسوئیدی آنتروتوکسی از طریق خاک و علوفه وارد معده گوسفندان می شود تغییر فصل تغییر تغذیه را به دنبال دارد این بیماری تا کنون مرگ و میر بسیار بالای را در پی داشته است امیدواریم تا پایان سال جاری مجوزهای تولید واکسن توکسوئیدی آنتروتوکسی را از سازمان دامپزشکی کشور اخذ کنیم و این واکسن به صورت توکسوئیدی در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.
آزمایش تولید واکسن روغنی «تب برفکی» در حال انجام است
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در خصوص تولید واکسن «تب برفکی» گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری خطرناک در گاوها است که به طور معمول سالی دو بار در کشور شیوع پیدا می کند. وی در خصوص تولید واکسن تب برفکی به استراتژی های موسسه اشاره کرد و گفت: تا کنون واکسن تب برفکی به صورت «۳ پی. دی.۵.تی» تولید می شد با دستیابی به تکنولوژی پیشرفته می توانیم «۶ پی. دی ۵ تی» را تولید و تحویل سازمان دامپزشکی دهیم. کهرام بیان کرد: آزمایشات پژوهشی واکسن تب برفکی به صورت «۶ پی. دی ۵ تی» انجام شده است از نظر کیفیت با نمونه واکسن خارجی برابری می کند. وی در ادامه در خصوص تولید واکسن روغنی تب برفکی گفت: مراحل آزمایشی تولید واکسن روغنی تب برفکی در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال ۵۰۰ هزار دُز از این واکسن را تولید و به بازار عرضه کنیم. رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در خصوص مزایای واکسن روغنی تب برفکی گفت: میزان ایمنی زایی در واکسن روغنی طولانی تر و به مدت ۹ ماه است این در حالی است که میزان ایمنی زایی در واکسن های معمولی ۶ ماهه است. وی افزود: واکسن تب برفکی تنها واکسن دامی است که میزان تولید در داخل کشور کمتر از میزان مصرف است و مازادش از خارج از کشور وارد می شود. کهرام به انعقاد قرارداد با یک شرکت داخلی برای افزایش تولید واکسن تب برفکی در کشور اشاره کرد.
واکسن دوگانه طیور «نیوکاسل» و «برونشیت» رونمایی می شود
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در ادامه در خصوص تولید واکسن فلج اطفال گفت: ابتدای سال واکسن های فلج اطفال را تولید و به وزارت بهداشت تحویل داده ایم و در حال حاضر در کشور مصرف می شود. وی به توقف چند ماه تولید واکسن فلج اطفال در موسسه رازی اشاره کرد و گفت: این توقف در تولید به دلیل عقب افتادن واردات میمون از آفریقا و شیوع بیماری «اِبولا» در این کشور بود. به گفته رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بخشی از آزمایشات کنترل کیفی تولید واکسن فلج اطفال بر روی میمون ها انجام می شود. کهرام اضافه کرد: باید بر روی میمون های وارداتی آزمایشات جدی انجام می شد تا عاری از بیماری اِبولا باشند به همین منظور تعدادی از میمون ها را به یکی کشورهای آفریقایی ارسال شدند تا آزامایشات گسترده ای انجام شود دریافت مجوز از وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نیز زمان بر بود. وی گفت: روز گذشته ۷ میلیون دوز واکسن فلح اطفال آزاد و تحویل وزارت بهداشت شد امیدواریم تا چهارسال آینده در این خصوص مشکلی نداشته باشد.
کهرام در پایان گفت: فردا واکسن دوگانه طیور نیوکاسل و برونشیت در سازمان تحقیقات جهادکشاورزی رونمایی می شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود