5 دی 1394
شماره خبر: 155308

۸۰ روستا در البرز آماده امدادرسانی در زمان وقوع حادثه می‌شوند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

۸۰ روستا در البرز آماده امدادرسانی در زمان وقوع حادثه می‌شوند


مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز گفت: ۸۰ روستا در البرز آماده امدادرسانی در زمان وقوع حادثه می‌شوند.
پنجم دی‌ماه در تقویم به نام روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام‌گذاری شده است. همچنین امروز سالروز زلزله بم است حادثه‌ای که در آن بسیاری از هم‌میهنانمان جان خود را از دست دادند. واقع‌شدن شهرستان کرج روی امتداد گسل تهران و وجود گسل‌هایی در جنوب رشته‌کوه البرز که در امتداد گسلی است که از تهران به سمت غرب کشیده می‌شود باعث شد تا در این روز با احسان نصیری مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز گفتگویی داشته باشیم. وی در پاسخ به این پرسش «آیا امکانات و تجهیزات استان به‌ویژه جمعیت هلال‌احمر البرز جوابگوی نیاز شهروندان در زمان وقوع حادثه است یا خیر» گفت: امکانات و تجهیزات حال حاضر جمعیت هلال‌احمر جوابگوی حوادث محلی است ولی اگر زلزله‌ای رخ دهد نیازمند امدادرسانی دیگر استان‌ها هستیم. نصیری در ادامه با تأکید بر اینکه حوادث در قالب حوادث محلی، منطقه‌ای و ملی تعریف می‌شوند، گفت: اگر حادثه محلی باشد امکانات هر استان کفایت می‌کند، امکانات استان در حادثه سیل روستای «سیجان» که ۲۸ تیرماه جاری به وقوع پیوست و جان هشت نفر از هم استانی‌هایمان را گرفت، پاسخگو است ولی اگر حادثه با وسعت زیاد به وقوع بپیوندند باید منتظر کمک‌رسانی استان‌هی معین (هم‌جوار) باشیم.
برپایی خانه های هلال در روستاهای البرز
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز به سیل پاکستان اشاره کرد و گفت: پس از وقوع این حادثه ایران چندین هواپیما برای امدادرسانی به پاکستان اعزام کرد به این تفاسیر باید بگوییم نه‌تنها استان البرز بلکه هیچ استان دیگر و حتی هیچ سازمان امدادی در دنیا وجود ندارد که ظرفیت یا امکانات پوشش حوادث منطقه‌ای یا ملی را داشته باشد. نصیری در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه «وضعیت آموزش همگانی و آشنایی شهروندان البرزی نسبت به نکات ایمنی در برابر وقوع زلزله چگونه است» گفت: «هر خانواده یک امدادگر است» شعار جمعیت هلال‌احمر کشور است برای تحقق این شعار به‌طور گسترده اشاعه فرهنگ خود امدادی در دستور کار جمعیت هلال‌احمر استان قرار دارد تا در هر خانواده یک نفر بتواند در مواقع لزوم به خود و اطرافیان امدادرسانی کند. به گفته نصیری در همه جای دنیا حداقل زمان حضور نیروهای امدادی در محل حادثه بدون احتساب مشکلاتی مانند خرابی پل‌ها، قطعی سیم‌های برق و مسدود شدن راه‌ها ۱۵ دقیقه است در این فاصله نیاز است کسانی که آموزش‌های امدادی لازم را دیده‌اند کمک‌رسانی کنند. نصیری در ادامه به تشکیل خانه‌های هلال در روستاهای استان البرز اشاره کرد و گفت: آموزش‌های لازم توسط نیروهای امدادی به اهالی روستا ارائه می‌شود مقداری اقلام زیستی و تجهیزات امدادی به دهیار، یا شورای روستا تحویل داده می‌شود تا در اتاق یا کانکسی نگهداری شود در صورت بروز حادثه اگر راه‌ها مسدود شود آموزش‌های لازم به کمک اهالی روستا می‌آید.
جمعیت هلال احمر البرز ۲۲ هزار نفر عضو دارد
نصیری تأکید کرد: برای تحقق این مهم برنامه تلاش می‌کنیم در حال حاضر در ۴۰ روستای البرز آموزش‌های امدادی ارائه‌شده است ۴۰ روستای دیگر در برنامه قرار دارد امیدواریم در آینده‌ای نزدیک ۸۰ روستای استان مجهز به خانه‌های هلال شوند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز افزود: در کانون‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب، مراکز کارگری و ادارات و هرجایی که تجمعی از انسان‌ها وجود داشته باشد جمعیت هلال‌احمر آمادگی آموزش همگانی باهدف ترویج فرهنگ خود امدادی را دارد. وی افزود: در حال حاضر ۲۲ هزار نفر عضو جمعیت هلال‌احمر استان هستند طی ۶ ماه آینده کلاس‌های آموزش رایگان برگزار خواهد شد. نصیری در پایان گفت: مانورها و اجرای نمایش‌های کوتاه رادیویی در دستور کار هلال‌احمر قرار دارد امیدواریم مردم با ساختن خانه‌های مستحکم از خسارت های بیشمار ناشی از وقوع حوادث جلوگیری کنند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود