5 دی 1394
شماره خبر: 155311

تنها راه خروج از اقتصاد تک محصول اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تنها راه خروج از اقتصاد تک محصول اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان است


مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر این واحد دانشگاهی با حضور رئیس، معاونین، روسای دانشکده ها و جمعی از مسئولین این دانشگاه در سالن اجتماعات شهید مفتح برگزار شد.
در این مراسم دکتر بهروز میرزا رئیس دانشگاه استان البرز ضمن سخنانی در خصوص اهمیت علم و فن آوری و رابطه مستقیم آن با اقتصاد و میزان درآمد و ثروت کشور گفت: توسعه فن آوری و رابطه آن با میزان درآمد و ثروت کشور یک رابطه مستقیم است. وی با تاکید: اهمیت این موضوع تا جایی است که بسیاری معتقدند در عصر حاضر، فن آوری ضمن ایجاد رفاه در زندگی مردم، به حکومت ها قدرت و اقتدار می بخشد.
دکتر میرزا با اشاره به این که در جهان امروز، پیشرفت علم و توسعه فن آورانه علوم به منزله توانمندی و استحکام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورها تلقی می شود گفت: رتبه کشور جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در جایگاه اول یا دوم منطقه بر اساس شاخص های پایگاه ISI و اسکوپوس رتبه 16 یا 18 را داراست که رتبه خوبی است. رئیس واحد کرج این رتبه را نشان دهنده بهبود وضعیت تولیدات علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی دانست و افزود: قرار داشتن 13 دانشگاه کشور در ردیف یک درصد دانشگاههای برتر دنیا، می توان گفت موفقیت در حوزه آموزش و تولید علم، تحقیق و پژوهش موفق هستیم. وی جایگاه کشور را از نظر نظام فناوری و تولید پتنت و تجاری سازی جایگاه مناسبی ندانست و گفت: این بخش دارای مشکلات فراوان است و نیاز به بازورزی مجدد دارد.رئیس واحد کرج با ارائه آماری رتبه کشور در شاخص تولید گواهی ثبت اختراع و پتنت(Patent) کشور را در جایگاه 107 جهان و 17 منطقه اعلام کرد و تصریح کرد: بر اساس افق چشم انداز 1404 و سیاست های کلی در زمینه علم و فن آوری ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری بایستی به جایگاه رتبه نخست علم و فن آوری منطقه برسیم. دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با تکیه بر مأموریت دانشگاه ها در دنیای پیشرفته امروز گفت: این ماموریت شامل سه بخش آموزش، توسعه علم، گسترش مرزهای دانش (تولید علم) و کمک به فرآیند تبدیل علم به فناوری است که در دانشگاه های ما هر سه بخش را انجام نمی دهند. وی ادامه داد: برای رشد در حوزه فناوری، دانشگاهها بایستی همراه با آموزش و ترویج و توسعه آن، پژوهش محور و بازار محور باشند.رئیس واحد کرج در پایان سخنانش تنها راه خروج از اقتصاد تک محصول نفت و ایجاد رونق اقتصادی را اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان و توجه به سرمایه گذاری بیشتر در بخش تحقیق و پژوهش در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور دانست.در پایان این مراسم با حضور دکتر بهروز میرزا، معاونین آموزشی، دانشجویی و فرهنگی، برنامه ریزی واقتصاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دیگر مسئولین از پژوهشگران برگزیده واحد کرج تقدیر شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود