30 دی 1394
شماره خبر: 156961

اختلالات تیروئید، شایع‌ترین بیماری غدد در زنان

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

اختلالات تیروئید، شایع‌ترین بیماری غدد در زنان


رییس مرکز آموزشی درمانی کمالی کرج گفت: یکی از مهم¬ترین غدد درون ریز بدن که بر روی ارگان¬های اصلی مانند مغز، قلب و عروق، دستگاه گوارش و پوست و همچنین قدرت باروری اثر مستقیم می‌گذارد غده تیروئید است.
سیامک جبار نیا، گفت: تغییر در ترشح هورمون تیروئید، عوارض جدی را برای افراد به همراه دارد و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند و از شایع ترین بیماری‌های تیروئید، کم کاری و پرکاری تیروئید است که در زنان بیشتر از مردان مشاهده می‌شود. وی افزود: اختلالات تیروئید از شایع‌ترین بیماریهای غدد به ویژه در زنان است و این اختلال عموماً به دو شکل نهفته و بدون علامت که با انجام آزمایشات هورمونی قابل تشخیص است و در برخی موارد نیز به صورت آشکار و با علایم خاص خود ظاهر می‌شود. جبار نیا خاطرنشان کرد: دو علت عمدۀ اختلالات تیروئیدی کمبود ید در غذا و نبود میزان ید کافی در بدن برای سنتز هورمون‌ها و از طرف دیگر اختلالات تیروئیدها در بدن که سبب می‌شود بر علیه خود، آنتی بادی‌هایی را ترشح و تولید کنند. رییس مرکز آموزشی درمانی کمالی کرج گفت: میزان شیوع اختلالات تیروئیدی در کشورهای مختلف دنیا بنا بر جنسیت، آب و هوا و تغذیه میزان شیوع متفاوت است که به طور کلی در سایر کشورها 5 تا 20 درصد کم کاری پنهان تیروئید و در کشور ما حدود 12 درصد مشاهده می‌شود.
این مسئول تصریح کرد: پرکاری تیروئید به صورت دایم و گاهی موقت است؛ پرکاری موقت معمولاً با مصرف دارو و پس از مدتی درمان پیدا می‌کند و در مورد پرکاری تیروئید دایم معمولاً بیمار با بعضی علایم واضح همچون تپش قلب زیاد، تنگی نفس، کاهش وزن و افزایش اشتها، اضطراب و عصبانیت غیرعادی، عدم تحمل گرما یا تعریق بیش از حد و مشکلات سوخت و ساز بدن مواجه می‌شود. وی افزود: علایم کم کاری تیروئید تا حدودی برعکس پرکاری است، کم کاری تیروئید گاهی بدون علامت است و گاهی در یک دختر نوجوان با بلوغ دیر رس و در سنین باروری با اختلالات و بی‌نظمی قاعدگی و در دوران بارداری سقط، افزایش مسمومیت بارداری و اختلالات رشد جنین را سبب می شود و به صورت کلی، خستگی زودرس، خشکی پوست، افزایش وزن، کاهش ضربان قلب، افزایش فشارخون، ریزش مو، ورم دور چشم، اختلال در قاعدگی، یبوست و ... را به دنبال دارد. جبار نیا گفت: افراد مبتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید که با مصرف قرص‌های هورمونی بهبود می‌یابند به هیچ عنوان نباید مصرف داروهای درمانی خود را کم یا قطع نمایند و یا در موارد عکس آن نیز مصرف قرص‌های هورمونی جهت درمان تیروئید توسط متخصص غدد از میزان پایین و بنا بر نیاز، کم کم میزان مصرف آن‌ها افزایش می‌یابد و بیمار به هیچ وجه نباید میزان مصرف را بدون نظر پزشک متخصص و به یکباره افزایش دهد؛ چرا که در بسیاری از موارد عوارض ماندگاری را بر جای خواهد گذاشت. رییس مرکز آموزشی درمانی کمالی کرج خاطرنشان کرد: با شروع درمان، آنچه یک بیماری را به نتیجه می‌رساند، ادامه و دنبال نمودن درمان است که نیازمند بررسی و چک کردن دوره‌ای میزان سطح هورمون و میزان مصرف دارو است و همچنین انجام آزمایشات دوره‌ای نیز بسیار ضروری و لازم است. این مقام مسئول افزود: حدود یک تا دو درصد علل و مشکلات باروری و کم شدن قدرت باروری زنان مربوط به مشکلات غدد از جمله تیروئید است، اختلالات و بیماری‌های بیضه، مواردی که به هر دلیل پرولاکتین بالا وجود دارد، کمبود آندروژن‌ها یا همان هورمون‌های جنسی مردانه و یا افزایش استروژن در آقایان به طور کلی جزء مواردی هستند که ممکن است باروری در مردان را دچار مشکل کرده و یا سبب بروز مشکلات جنسی شوند. جبارنیا در پایان گفت: نکتۀ قابل توجه آن است که اختلالات تیروئید در مردان هم در سنین بلوغ سبب کوتاهی قد و یا تأخیر بلوغ، در جوانی ناتوانی‌های جنسی و ... می شود و هم چنین بر روی عملکرد اسپرم‌ها اثر گذار است که البته شیوع آن در مردان بسیار پایین است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود