30 دی 1394
شماره خبر: 156962

هند برای انتقال تکنولوژی واکسن «ام.ام.آر» به ایران درخواست داد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

هند برای انتقال تکنولوژی واکسن «ام.ام.آر» به ایران درخواست داد


رئیس موسسه رازی گفت: کشور هندوستان برای انتقال تکنولوژی واکسن انسانی «ام.ام.آر» (سه گانه سرخک، سرخجه و اوریون) به ایران درخواست داده است.
دکتر حمید کهرام در هفتمین نشست هم اندیشی با اعضای هیئت علمی این موسسه با محور روش های تجاری سازی محصولات و بررسی مسائل جاری گفت: در یک سال و نیم اخیر جلسات متعددی با شورای معاونین، راه اندازی شورای مشاورین و جلسه با نخبگان موسسه با هدف بررسی چشم انداز آینده موسسه رازی تشکیل شده است. کهرام افزود: شرکتی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف نیز طی قرار دادی، در ترسیم این چشم انداز با موسسه همکاری می کند و تا پایان امسال نتایج ۵۰ جلسه برگزار شده با این شرکت، در قالب پنج گزارش اصلی تدوین خواهد شد. وی این نشست را با هدف نقد و بررسی نتایج این جلسات عنوان کرد و اظهار کرد: تصمیماتی که اتخاذ شده برای موسسه ای با قدمت ۹۰ سال فعالیت است؛ بنابراین نباید راهی را طی کنیم که بعدها به اشتباه بودن آن پی ببریم. البته تا حرکت نکینم متوجه اشتباهاتمان نمی شویم اما دست کم باید با اجتناب از اشتباهات بزرگ، تصمیمات منطقی اتخاذ شود.
برتری موسسه رازی تجهیز به دانش فنی تولید محصول است
کهرام گفت: امروز موسسه رازی پس از ۹۰ سال فعالیت تحقیقاتی و تولیدی به مرحله ای رسیده که باید تا ۱۰ سال آینده از طریق «آر اند دی» یا شرکت های دانش بنیان به تولید تکنولوژی های جدید پرداخته و این فناوری ها را واگذار کند تا محصولات جدید در قالب این شرکت ها تولید شود. وی افزود: برای انتقال فناوری محصولات کنونی نیز پیگیری هایی برای جذب سرمایه بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت این بخش انجام شده است. رئیس موسسه رازی برتری این مجموعه را مجهز بودن به دانش فنی و تکنولوژی تولید محصولات دانست و تاکید کرد: موسسه رازی در جایگاهی است که حرف های زیادی در عرصه بین المللی دارد و باید از این امتیاز برای صادرات فناوری و انتقال تکنولوژی هم در داخل و هم خارج از کشور بهره مند شود. وی به درخواست کشور هندوستان برای انتقال تکنولوژی واکسن انسانی «ام.ام.آر» (سه گانه سرخک، سرخجه و اوریون) به عنوان نمونه اشاره کرد که سال های زیادی است محققان موسسه رازی به دانش فنی تولید آن دست یافته اند و با مصرف این واکسن تعداد مبتلایان به این بیماری ها در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
افزایش کیفی‌وکمی تولید واکسن مستلزم جذب سرمایه بخش خصوصی است
رئیس موسسه رازی با اشاره به اینکه تجهیزات و ساختمان های کنونی جوابگوی تولیدات آینده این موسسه نیست و باید از سرمایه بخش خصوصی برای تولید بهره برد، متذکر شد: تولید واکسن در ایران از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته و صنعتی قدیمی است و همه کارکنان بخش تولید موسسه رازی، تولید را به معنای واقعی یاد گرفته اند؛ به عبارتی تولید این محصول به طور کامل بومی شده و قابل انتقال به بخش خصوصی است. کهرام افزایش کیفی و کمی تولید واکسن را مستلزم جذب سرمایه بخش خصوصی دانست و با بیان اینکه موسسه رازی صاحب تکنولوژی تولید محصول است بر سرمایه گذاری در این بخش تاکید کرد. در این نشست کهرام با تبیین چشم انداز آینده موسسه رازی بر ضرورت تجاری سازی محصولات، تولید و انتقال فناوری، جذب سرمایه بخش خصوصی و به کارگیری ظرفیت های شرکت های دانش بنیان تاکید کرد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود