3 بهمن 1394
شماره خبر: 157105

عدم آمایش سرزمین مشکل اراضی ساوجبلاغ

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

عدم آمایش سرزمین مشکل اراضی ساوجبلاغ


دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوجبلاغ اجرایی نشدن طرح آمایش سرزمین را بزرگترین مشکل برای اراضی کشاورزی این شهرستان دانست.
حسن جهانشاهلو اظهار داشت: شهرستان ساوجبلاغ به دلیل داشتن آب وهوای بسیار مطلوب و نزدیکی به کلانشهر های تهران وکرج به نوعی تفرجگاه این دوکلانشهر محسوب می شود. وی افزود: اراضی حاصلخیز این شهرستان که نوع خاک منطقه درایران کم نظیر است متأسفانه مورد تعرض افراد متخلف برای تغییر کاربری قرار گرفته است. جهانشاهلو گفت: باتوجه به قانون حفظ اراضی زراعی مصوبه اصلاحی سال 1385 و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله بازمین خواری وافرادی که سعی درتغییر کاربری اراضی کشاورزی دارند دادستانی ساوجبلاغ با همکاری دستگاه های اجرایی با جدیت تمام بر توقف روند تغییر کاربری اقدام کرد. دادستان عمومی وانقلاب شهرستان ساوجبلاغ بیان داشت: پس از اقداماتی که در عرصه مبارزه با زمین خواری وجلوگیری از تغییر کاربری صورت گرفت،بیش از 400 مورد اعمال تبصره شدند. وی افزود: با گذشت زمان متوجه شدیم که صرفاً برخورد قضایی بااین پدیده جوابگو نیست وعلت عمده بروز این جریانات کم توجهی به بخش کشاورزی و سود ده نبودن اراضی کشاورزی می باشد.
جهانشاهلو گفت: به عنوان مثال زمینی به مساحت یک هکتار به حداقل قیمت در بدبینانه ترین وضعیت یک میلیارد تومان ارزش دارد واگر در همین زمین بهترین نوع درختان میوه کاشته شود بازدهی قابل توجهی نخواهد داشت و اگر کشاورز زمین را بفروشد ودر بانک سرمایه گذاری کند سود قابل توجهی نصیبش خواهد شد. وی گفت : عدم توجه به بخش کشاورزی باعث شده کشاورزان زمین های خودرا بفروشند وبه طرق دیگر سرمایه گذاری کنند. جهانشاهلو همچنین افزود : بحث بعدی برای حفظ اراضی کشاورزی عدم تغییر قانون ارث می باشد که ما به شدت به این تغییرنیازمندیم واگر قانون ارث اصلاح شود زمین های کشاورزی بین وراثان متوفی تقسیم نشده و به قطعات کوچکتر تقسیم نمی شود. این مسئول قضایی اظهار داشت: به مرور زمان و بعد از سال 1342 اراضی واگذار شده و نقل وانتقالات وانتقال قهری باعث شده اراضی کشاورزی به قطعات کوچکتر تقسیم شده و قابلیت کشاورزی کاهش یابد. دادستان عمومی وانقلاب شهرستان ساوجبلاغ،کوتاهی جهاد کشاورزی در انجام وظایف را دلیل دیگر از بین رفتن اراضی کشاورزی نام برد و گفت: عدم آمایش سرزمینی در ساوجبلاغ توسط جهاد کشاورزی و اینکه تمامی اراضی به یک چشم که همه قابلیت کشاورزی را دارند دیده می شود باعث غافل ماندن وعدم امکان برخورد با متخلفان در برخی نقاط می شود. وی بیان داشت: در بعضی نقاط شهرستان باغات مرغوبی وجود دارد که بعضاً مورد تعرض قرارگرفته و از بین رفته اند. وی افزود: اگر آمایش سرزمینی توسط جهاد کشاورزی شهرستان صورت بگیرد و نقاطی را در شهرستان برای ایجاد فضاهای تفریحی وباغ ویلا برای افراد متقاضی در نظر گرفته شود این امر هم باعث جذب سرمایه گذار و عدم هدر رفت سرمایه ها و هم حفظ باغات کشاورزی میگردد زیرا تشخیص اراضی کشاورزی به عهده جهاد کشاورزی می باشد و این اداره تا دیر نشده دراین مورد اقدام کند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود