20 بهمن 1394
شماره خبر: 158304

شبکه آبرسانی کرج هنوز حاوی نیترات است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

شبکه آبرسانی کرج هنوز حاوی نیترات است


در نشست خبری پژوهشگاه مواد و انرژی پروژه کلانی برای دستیابی به فناوری حذف نیترات مطرح شد که قرار است در سال ۹۵ به صورت پایلوت اجرایی شود تا بتوان نیترات را با قیمت مناسب از آب حذف کرد.
نشست خبری جمعی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده های تابعه پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد، در این نشست سعید حصارکی عضو هیئت علمی پژوهشکده فناوری نانو، محمدجواد اشراقی عضو هیئت علمی پژوهشکده نیمه هادی، محمد پازوکی عضو هیئت علمی پژوهشکده انرژی، منصور رضوی عضو هیئت علمی پژوهشکده سرامیک به ارائه جدیدترین دستاوردهای این پژوهشگاه در حوزه تخصصی خود پرداختند. در این جلسه عضو هیئت علمی پژوهشکده فناوری نانو اظهار کرد: فعالیت این پژوهشکده به طور عمده دو گروه «بایومتریال» و «نانو» مواد را شامل می شود که گروه بایو متریال در زمینه طراحی، ساخت و کاربردی کردن موادی که در حوزه پزشکی استفاده می شوند فعالیت دارد و با توجه به تخصص های موجود در پژوهشگاه بخش اعظم تحقیقات این گروه بر حوزه دندان و استخوان متمرکز است، در گروه نانو مواد نیز فعالیت ها بیشتر در زمینه طراحی نانو متریال ها و کاربردی کردن آنها برای حوزه های صنایع مختلف اعم از پزشکی، رنگ و ... است.
دانش فنی تولید فولاد آلیاژی برای ابزارهای ارتوپدی بزودی بومی می شود
سعید حصارکی ادامه داد: هم اکنون در این پژوهشکده ۲ پروژه کلان در جریان است که نتایج حاصل از آن به زودی منتشر می شود، یکی از آنها سیمان دندانی است که هم به عنوان پُرکننده دندان و هم چسب برای چسباندن قطعات خارجی در دهان مورد استفاده قرار می گیرد، بودجه قابل توجهی به این طرح اختصاص داده شده و ۶ الی ۷ ماه نیز کار تحقیقاتی روی آن صورت گرفته است که منجر به ساخت نمونه های اولیه شده و اکنون نیز در مرحله اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. وی افزود: پروژه دوم نیز در حوزه پزشکی و مربوط به ابزارهای ارتوپدی (پیچ و پلاک های ارتوپدی) است که از فولاد آلیاژی تهیه می شود، از آنجاکه این ابزار در کشور ما بسیار مورد نیاز است لذا پژوهشکده تجهیزات لازم برای ساخت ان را خریداری کرده و طی چند ماه آینده دانش فنی تولید این فولاد را بومی خواهد کرد تا بخش اعظمی از نیاز کشور در داخل تامین شود. عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری نانو گفت: یکی از مباحث بسیار مورد توجه کشور، شرکت های دانش بنیان است که در این راستا شرکت دانش بنیانی طراحی شده و در مرحله ثبت قرار دارد تا بتوان پروژه های تحقیقاتی را از طریق این شرکت به تجاری سازی رسانده و به عنوان یک محصول دانش بنیان کاربردی شده و مورد استفاده قرار گیرد.
شبکه آبرسانی کرج هنوز هم حاوی نیترات است
در ادامه عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی عنوان کرد: این پژوهشکده از ۳ گروه انرژی خورشیدی، تبدیل و ذخیره انرژی و محیط زیست تشکیل شده که هدف آن بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر طبیعت همانند خورشید، باد و... برای تولید الکتریسیته، گرما و تولید انرژی از ضایعات، کاربرد زیست فناوری در تصفیه فاضلاب و پساب است. محمد پازوکی با اشاره به وجود نیترات در آب های آشامیدنی متذکر شد: این معضل به حدی جدی شده که نه تنها متخصصین امر بلکه عوام نیز از آن مطلع شده اند، از آنجا که متاسفانه به دلیل استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی، نیترات آب های مصرفی بالا است و روز به روز نیز بغرنج تر می شود، در حال حاضر تعدادی چاه حاوی نیترات بسته شده اند اما هنوز برخی چاه هایی که به شبکه آبرسانی کرج ترزیق می شوند دچار این مشکل است.
نیترات با قیمت مناسب از آب آشامیدنی حذف خواهد شد
وی افزود: لذا پژوهشکده انرژی و گروه محیط زیست با توجه به تخصص خود تصمیم گرفت تا در این زمینه تحقیقات خود را آغاز کند در این راستا زمین هایی که پتانسیل برداشت آب زیرزمینی دارد به لحاظ میزان نیترات موجود در خاک مورد بررسی قرار می گیرد تا گامی برای آبرسانی بهینه به شهروندان برداشته شود، یک پروژه کلان نیز برای دستیابی به فناوری حذف نیترات تصویب کردیم که مراحل طراحی انجام شده و قرار است در سال ۹۵ به صورت پایلوت اجرایی شود که بر اساس این طرح، نیترات با قیمت مناسب از آب آشامیدنی حذف خواهد شد. در بخش دیگر این نشست عضو هیات علمی پژوهشکده سرامیک به ارائه شرح مختصری از فعالیت این مرکز پرداخت و گفت: با توجه به پتانسیل پژوهشکده به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری، تاکنون پروژه های قابل توجهی در این مرکز طراحی و اجرا شده است، همچنین پژوهشکده در زمینه تربیت دانشجویان و آموزش نیروی ماهر بسیار فعال است. منصور رضوی ایجاد پوشش های سرامیکی بر روی قطعات، ساخت و توسعه سلولهای خورشیدی، تصفیه آب، ساخت و توسعه قطعات سیمانی، شیشه ای، سرامیک های الکتریکی و شبیه سازی را از جمله محورهای پژوهشی این پژوهشکده برشمرد.
ساخت سلول های خورشیدی و سیلیکون بومی سازی می شود
در بخش پایانی نیز عضو هیات علمی پژوهشکده نیمه هادی عمده محوره فعالیت های این مرکز را در دو بخش ساخت سلول های خورشیدی پایه سیلیکونی و حسگرهای مغناطیسی عنوان کرد و یادآور شد: از نمونه پروژه های کلان این مرکز می توان به طرح ملی سیلیکون اشاره کرد که بر روی بومی سازی ساخت سلول های خورشیدی و سیلیکون بصورت پایلوت در حال تحقیق است که روزانه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ سلول خورشیدی تولید می کند. محمدجواد اشراقی گازهای اسیدی که صدمات ناشی از اسید بر روی بدن انسان را کاهش می دهد و حسگرهای جرمی گاز که قادر به شناسایی و آشکارسازی آلاینده های محیطی است را از دیگر دستاوردهای پژوهشکده نیمه هادی برشمرد و اظهار کرد: باتری های لیتیومی دیگر پروژه در دست اجرا است که نقشه راه آن تدوین شده و طی دو سال آینده شرایط تجاری سازی و معرفی به مرکز رشد برای ثبت در شرکت های دانش بنیان فراهم می شود. گفتنی است؛ پژوهشگاه مواد و انرژی یکی از پژوهشگاه های مستقل و تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که از چهار پژوهشکده سرامیک، نیمه هادی، انرژی و فناوری نانو تشکیل شده است که در ۱۲ گروه تخصصی به فعالیت های تحقیقاتی در زمینه مواد و انرژی می پردازند، این پژوهشگاه در زمینه توسعه دانش و رشد علمی کشور نیز فعالیتهای متعددی دارد که از آن جمله می توان به تربیت دانشجویان و فارغ التحصیلان اشاره کرد. پژوهشگاه مواد و انرژی در مشکین‌دشت کرج در استان البرز مستقر است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود