17 اسفند 1394
شماره خبر: 159922

منابع و تنوع زیستی از عناصر اصلی در اقتصاد مقاومتی هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

منابع و تنوع زیستی از عناصر اصلی در اقتصاد مقاومتی هستند


رئیس بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: منابع طبیعی، انرژی و تنوع زیستی از عناصر اصلی در اقتصاد مقاومتی هستند و می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.
دکتر محمدرضا جهانسوزدر نشست نقش اقتصاد مقاومتی در منابع طبیعی که در سالن شهدای پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد، افزود: ابعاد مختلف منابع طبیعی همچون جنگل ها، مراتع و بیابان ها می توانند از بسترهای اقتصاد مقاومتی باشند. وی اظهار داشت: جنگل ها منابع تولیدی محسوب می شوند و درآمدزائی از طریق جنگل ها برای ساکنان آن ها می تواند موجب حیات و آبادانی آن ها شود. وی، یکی دیگر از بسترهای اقتصاد مقاومتی در منابع طبیعی را توجه به مراتع دانست و گفت: اکنون از مراتع فقط برای تهیه علوفه استفاده می شود اما از ظرفیت های مختلف آن ها همچون تولید داروهای گیاهی، عسل و گردشگری و اکوتوریسم نیز می توان بهترین استفاده را کرد.جهانسوز همچنین به نقش درآمدزایی بیابان ها اشاره کرد و افزود: بیابان ها دارای پتانسیل های قوی همچون منابع و معادن هستند که در تولید انرژی نقش اساسی دارند و جایگاهی منحصر به فرد برای تنوع زیستی هستند که به عنوان یکی از مهمترین عناصر در اقتصاد مقاومتی می تواند استفاده شود. وی به انعقاد تفاهم نامه ای فی مابین بسیج جامعه مهندسین و سازمان جنگل ها اشاره کرد و بیان داشت: این تفاهم نامه با عنوان طرح بسیج همگام با منابع طبیعی منعقد شده که تعهداتی از سوی سازمان جنگل ها همچون فراهم ساختن زمینه های مشارکت و برگزاری دوره های توانمندسازی و کمک به تهیه بانک جامع اطلاعاتی منابع طبیعی باید انجام شود. رئیس بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: همچنین این بسیج نیز تعهداتی مثل حضور در همه عرصه ها و کمک به احیای منابع طبیعی را برعهده دارد و امیدواریم این طرح از سال آینده به صورت فراگیر برای تقویت مبانی اقتصاد مقاومتی شروع شود. وی، اقتصاد مقاومتی را کاهش وابستگی های تهدید زا و افزایش تولید داخلی و کاهش آسیب پذیری اقتصادی کشور دانست و گفت: در منابع طبیعی با توجه به ظرفیت های بالقوه در بخش های معادن، گیاهان دارویی و اکوتوریسم می توان نقش های خوبی را اجرا کنیم. جهانسوز در ادامه یکی از قوی ترین مطالبات مقام معظم رهبری را بر روی مسائل منابع طبیعی عنوان کرد و تصریح کرد: ایشان از دستگاه های مسئول می خواهند قاطعانه و با تدبیر بر روی تهدیدهای موجود بر جنگل ها و منابع طبیعی از طریق روش های مختلف مقابله کنند.وی، اصول و جایگاه منابع در اسناد فرادستی جلوتر و بالاتر از کشاورزی دانست و اظهار داشت: کشور ما در کمربند خشکی و نیمه خشکی جهان قرار گرفته و جزو مناطقی است که تنش های زیاد محیطی دارد پس باید دقت بسیاری قوی در تمام ابعاد کشاورزی و منابع طبیعی آن داشته باشیم.
***کاهش 15 تا 50 درصدی تولیدات کشاورزی ایران
رئیس بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: گرم شدن کره زمین از آثار استفاده از سوخت های فسیلی و استفاده بی حد و مرز از انرژی هاست و این مساله کشور ما را تحت تاثیر خود قرار داده و براساس اعلام سازمان ملل تا سال 2080 میزان تولیدات گیاهی کشور ما بین 15 تا 50 درصد کاهش می یابد بطوریکه اکنون نیز در بسیاری از محصولات کشاورزی وابسته ایم.
وی گفت: در کشور ما بدون توجه به منابع پایه مثل آب های ذخیره شده در سفره های زیرزمینی حرکتی از 1970 در کشور آغاز کردیم که متاسفانه روند صعودی داشت که آن هم حفر بی حد چاه ها بود که منجر به کاهش ذخایر آب سفره های زیرزمینی شد. جهانسوز همچنین افزایش شوری زمین ها را از دیگر دستاوردهای استفاده بی رویه از منابع آب دانست و افزود: این مساله تهدید کشاورزی را در بیش ا ز70 درصد دشت ها در پی داشت که یکی از عوامل بی توجهی به منابع پایه همچون آب و خاک است. وی بیان داشت: امروزه کشاورزی کشور ما را مساله از دست دادن خاک تهدید می کند بطوریکه رتبه فرسایش خاک در کشور ما رتبه اول جهانی است. این مقام مسئول اضافه کرد: تمام حرکت های ما می بایستی در قالب مدیریت حوزه های آبخیز باشد و شعار همیشگی ما از آبخیز تا جالیز و از جالیز تا سفره است یعنی هم به منابع پایه و هم به سلامتی مردم توجه کنیم. وی گفت: وقتی تولید کشاورزی پایدار را می خواهیم بایستی به سه اصل که شامل کشاورزی سودآور، توجه به محیط زیست و سلامت و بهداشت مردم است توجه کنیم که کشاورزی سودآور فقط با شعار محقق نمی شود بلکه باید واقعا کشاورزی را سودآور کرد نه با سوبسیدها آن را سود آور کرد. جهانسوز افزود: اگر به منابع طبیعی و محیط زیست توجه نکنیم باید فاتحه کشاورزی را خواند زیرا رابطه این دو با هم مثل رابطه کشتی و سرنشین است که اگر سرنشین تعدی به کشتی کند هر دو با هم فرومی روند. این نشست با حضور اساتید و دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری برگزار شد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود