19 اسفند 1394
شماره خبر: 160073

آخرین وضعیت بررسی طرح آمایش آموزش عالی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

آخرین وضعیت بررسی طرح آمایش آموزش عالی


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از احتمال اتمام بررسی سند آمایش آموزش عالی در جلسه‌ امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
دکتر محمد فرهادی در مراسم آغاز عملیات احداث برج آموزشی و افتتاح آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی در تهران با بیان این که 2880 مرکز آموزش عالی در سراسر کشور وجود دارد، افزود: تا پیش از این بین 60 تا 70 دانشگاه توسط سرپرست اداره می‌شد، اما هم اکنون تقریبا کار انتصاب ریاست دانشگا‌ه‌ها به اتمام رسیده و دکتر سبحان‌اللهی نیز پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رییس دانشگاه خوارزمی تعیین شدند. وی با اشاره به سابقه دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی دارای سابقه‌ای 100 ساله بوده و به نوعی نماد آموزش عالی کشور محسوب می‌شود حتی دانشگاه تهران پس از این دانشگاه راه‌اندازی شد اما باید تاکید کنم که واژه دانشگاه برتر واژه‌ی غلطی است. وزیر علوم با تاکید بر این که هیچ دانشگاهی به طور رسمی و قانونی دانشگاه برتر نیست، اظهار کرد: البته در برنامه‌ی پنجم توسعه صحبت از 10 دانشگاه برتر شده است اما هیچ شاخصی برای آن تعیین نشده است. به همین دلیل دانشگاه‌ها اوایل سال آینده با شاخص‌هایی از جمله سابقه فعالیت دانشگاه، میزان رشد علمی، مقاطع تحصیلی موجود در دانشگاه، میزان فارغ‌التحصیلان، فعالیتهای پژوهشی، ارتباطات بین‌المللی، رتبه‌بندی می‌شوند. فرهادی در ادامه با اشاره به جلسه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امیدوارم طرح آمایش آموزش عالی در جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی به اتمام برسد. در طرح آمایش آموزش عالی بحث منطقه‌بندی و رتبه‌بندی دانشگاه نیز وجود دارد . وی با تاکید بر این که دانشگاه خوارزمی در بین دانشگاه‌های جامع کشور دارای جایگاه است، افزود: به دلیل وجود اساتید و تجربه و توان دانشگاه خوارزمی باید بیش از پیش به این دانشگاه توجه کرد.
احتمال حضور دانشگاه خوارزمی در جمع 10 دانشگاه برتر کشور
وزیر علوم در ادامه با اشاره به برگزاری جلساتی توسط 10 دانشگاه برتر کشور اظهار کرد: این دانشگاه‌ها به صورت خودجوش دور یکدیگر جمع می‌شوند و دانشگاه خوارزمی هم می‌تواند در این جلسات حضور داشته باشد.
ذخیره بیش از 8000 تجهیزات آزمایشگاهی در شبکه‌ی "شاعا"
فرهادی در ادامه با اشاره به افتتاح آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی در تهران گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی اقدام خوب و لازمی است. 120 آزمایشگاه مرکزی در مجموعه‌ کشور خواهیم داشت که در حال حاضر تعدادی از این آزمایشگاه‌ها تکمیل شده و تعدادی دیگر نیز تکمیل خواهند شد. با وجود شبکه‌ آزمایشگاهی علمی کشور (شاعا) تجهیزات آزمایشگاهی احصاء می‌شوند در حال حاضر 10500 وسیله آزمایشگاهی در شبکه شاعا ذخیره شده‌اند. همچنین علاوه بر آزمایشگاه‌های مرکزی باید تعدادی آزمایشگاه مرجع نیز داشته باشیم. وی با اشاره به تعیین بودجه اختصاصی برای پژوهش در دانشگاه‌ها گفت: اعتبارات و امکانات برای پژوهش و توسعه کیفی آموزش و فناوری مطلوب شده است. برای این حوزه جدا از بودجه رسمی دانشگاه‌ها 7 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در آینده مشخص می‌شود سهم هر دانشگاه چقدر است. همچنین در نظر گرفتن اعتبار جداگانه برای تجهیز، بازسازی و نوسازی امکانات علمی در نظر گرفته شده که برای این منظور توافق‌ها حاصل شده و احتمالا برای سال آینده عملی می‌شود که دانشگاه خوارزمی نیز از این موضوع مستثنی نیست.
لزوم اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌ها
وزیر علوم در ادامه با تاکید بر این که تفاهم‌نامه‌هایی که توسط دانشگاه‌ها منعقد می‌شوند باید اجرایی شوند، گفت: توصیه‌ من به دانشگاه‌ها این است که از انعقاد تفاهم‌نامه‌ها به تعداد زیاد پرهیز کنند و به جای آن تا حدی که می‌توانند این تفاهم‌نامه‌ها را عملیاتی و اجرایی کنند.
ابلاغ آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی به زودی
فرهادی در پایان اظهار کرد: آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی نهایی شده و به زودی ابلاغ می‌شود. به این آیین‌نامه مورد جدیدی اضافه نشده و فقط فعالیتهای علمی به صورت جدی‌تر دیده شده است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود