25 اسفند 1394
شماره خبر: 160319

ورق نقره بومی باکابرد صنایع دستی جایگزین نمونه های خارجی شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

ورق نقره بومی باکابرد صنایع دستی جایگزین نمونه های خارجی شد


رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ایران اعلام کرد که برای نخستین بار در کشور ورق نقره با کاربرد در صنایع دستی دراین پژوهشگاه ساخته شد.
دکتر سیدمحمد مهدی هادوی افزود: تاکنون این نوع ورق از کشورهای انگلستان و سوئیس وارد ایران می شد که با ساخت آن در کشور بستر تولید داخلی آن فراهم شد. وی بیان کرد: تولید این ورق که در صنایع دستی کابرد دارد از میزان خروج ارز از کشور می کاهد ضمن آنکه نیازهای داخلی دراین بخش تامین خواهد شد. هادوی با اشاره به نقش پژوهشگاه ها در کاهش فاصله علمی بین کشورهای توسعه یافته و کمتر توسعه یافته گفت: در این زمینه باید مسیر علم تا تولید ثروت و فناوری در بستر نوآوری و رسیدن به تجاری سازی باشد که متولی این امر نیز دانشگاه های صنعتی، پژوهشگاه های فناورانه محور، شرکت های دانش بنیان و پژوهشگاه های دستگاهی است. وی با اشاره به رسالت پژوهشگاه ها و دانشگاه ها در تولید علم خاطرنشان کرد: امروز آموزش و پژوهش در پژوهشگاه ها نسبت به دانشگاه ها متفاوت است زیرا در پژوهشگا ه ها در بخش آموزش، آموزش با هدف تربیت دانشجوی متخصص در حوزه علم و فناوری است؛ ولی آموزش در دانشگاه ها حرکت در مرزهای دانش است. هادوی با تاکید بر این که در حوزه پژوهش نیز پژوهشگاه ها به دنبال تربیت نیروهای اشتغال آفرین هستند، ادامه داد: از این رو تفاوت معنی داری میان ایجاد تحصیلات تکمیلی در پژوهشگاه ها با دانشگاه ها وجود دارد. رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به فعالیت های پژوهشی در این پژوهشگاه گفت: تحقیقات این پژوهشگاه در چهار پژوهشکده انرژی، سرامیک، نیمه هادی ها، نانو و مواد پیشرفته اجرایی می شود. هادوی با اشاره به برنامه های پژوهشی در این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه های آتی، این پژوهشگاه قرار است در برخی از محورهای پژوهشی به عنوان قطب کشور مطرح شود. وی ایجاد قطب پژوهشی مواد و پوشش های سازه ای با دوام را از جمله قطب های آتی این پژوهشگاه ذکر کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا دو سال آینده این پژوهشگاه در برخی از محورهای علمی به عنوان مرجع کشوری مطرح خواهد شد.
وی افزود: برای این منظور دفاتر مختلفی در سطح کشور راه اندازی کردیم که هر کدام از آنها در حوزه های علمی فعال شده است. هادوی، دفتر سمنان پژوهشگاه مواد وانرژی را فعال در حوزه انرژی خورشیدی، محیط زیست و معادن عنوان کرد و افزود: دفتر البرز این پژوهشگاه در حوزه پساب های صنعتی، محیط زیست و صنایع مرتبط با این استان راه اندازی شده است. رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی دفتر فارس این پژوهشگاه را فعال در حوزه نیمه هادی ها و صنایع فلزی دانست و خاطر نشان کرد: دفتر اصفهان نیز در حوزه صنایع دستی و فولادهای پیشرفته، دفتر یزد در حوزه پوشش های لعابی، دفتر کرمان در حوزه صنعت مس و محیط زیست و دفتر خوزستان این پژوهشگاه نیز در حوزه نیروگاه های برق – آبی فعال شده است.ساختمان مرکزی پژوهشگاه مواد وانرژی ایران در مشکین دشت شهرستان فردیس استان البرز مستقر است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود