6 خرداد 1395
شماره خبر: 163708

پایان پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

پایان پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در البرز


پنجمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویی که برای اولین بار در استان البرز برگزار شد، به پایان رسید و در نهایت تیم شهید مطهری به عنوان برنده معرفی شد.
پنجمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان البرز از سوی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز با شرکت هشت تیم از دانشگاه های خوارزمی، پیام نور، فرهنگیان، دانشگاه آزاد و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران آغاز شد که در مرحله نخست چهار تیم حذف و چهار تیم به مرحله بعد راه یافت. چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی با گزاره‌های مشخص به رقابت پرداختند تا در نهایت دو تیم اینفینیتی از دانشگاه خوارزمی و شهید مطهری از دانشگاه فرهنگیان به فینال راه یابند. در مرحله نهایی که با موضوع «راه ندادن بانوان در ورزشگاه‌ها، نشانه وجود تفکر تبعیض جنسیتی است» دنبال شد؛ دو تیم شهید مطهری به عنوان مخالف و تیم اینفینیتی به عنوان موافق این گزاره وارد رقابت و مناظره شدند. پس از بیان نظرات، استدلال و نقطه نظرات توسط دو تیم موافق و مخالف، در نهایت هیات داوران تیم شهید مطهری از دانشگاه فرهنگیان را به عنوان پیروز این دوره از مسابقات در مرحله استانی اعلام کرد تا این تیم به مرحله منطقه‌ای پنجمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان، نشان خواجه نصیرالدین طوسی، راه یابد و تیم اینفینیتی، مقام دوم این مسابقات کسب نماید. شایان ذکر است در پایان این مسابقه از اعضای دو تیم اول و دوم و هیات داوران تقدیر به عمل آمد.
مسابقات مناظرات دانشجویی، فرصتی برای نهادینه کردن کرسی‌های آزاداندیشی
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز در این مراسم گفت: مسابقات ملی مناظره دانشجویان بیشتر یک تمرین است تا یاد بگیریم چگونه گفت و گو داشته باشیم و طرز برخورد درست با دیدگاه مخالف خود را تمرین کنیم. احمدرضا فیروزی افزود: در قرآن کریم نیز آیاتی وجود دارد که بنیان گفتگو با دیگران را برای ما ترسیم می‌کند. خداوند بهترین شیوه را جدال احسن می‌داند و با تعبیر «جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ» راه درست را به ما نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: در این مسابقات، دانشجویان تجارب بسیار خوبی از مناظرات خود به دست آوردند و در پایان این مسابقات، از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی بیشتری پیدا کردند. فیروزی یادآور شد: در این مسابقات تلاش می‌شود تا دانشجویان درست و اصولی حرف زدن را تمرین کنند و در عین حال توجه داشته باشند که حرف درست زدن نیز در گفتگوهای متقابل از اهمیت زیادی برخوردار است. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز خاطرنشان کرد: این مسابقات تمرینی است برای اینکه بتوانیم اندیشه‌های خود را همراه با احترام، بدون پرخاشگری و مستند و مستدل ارائه کنیم. فیروزی در پایان گفت: این مناظرات که در قالب مسابقات دانشجویی طراحی شده است، فرصت مناسبی را برای نهادینه کردن کرسی‌های آزاداندیشی فراهم می‌کند و اگر مسئولان حمایت جدی از این مسابقات داشته باشند می‌توانیم این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم.
تقدیر از مجریان برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی نیز گفت: از مشاهده این مناظره دانشجویی لذت بردم. این مناظره در فضایی بسیار محترمانه و مستدل انجام شد و طرفین شیوه‌های مناظره را به خوبی رعایت کردند. حجت الاسلام امیر ابراهیم‌زاده در ادامه افزود: اقدامات جهاد دانشگاهی در برنامه‌ریزی خوب این مسابقات در دانشگاه‌های استان البرز جای تقدیر دارد و خوب است این مسابقات با حمایت مسئولان در شکل وسیع‌تری دنبال شود. وی خاطر نشان کرد: برگزاری این مناظرات در نهادینه‌سازی کرسی‌های آزاداندیشی بسیار موثر است و دانشجویان با حضور این مسابقات می‌توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند.
مناظره باعث پختگی دانشجویان می‌شود
دکتر علی اکبر ایمانی، معاون فرهنگی دانشگاه خوارزمی در پایان این مسابقه با بیان اینکه این مسابقات در راستای کرسی‌های آزاداندیشی قرار دارد، گفت: مناظرات دانشجویی موجب پختگی دانشجویان می‌شود تا در هنگام ورود به جامعه بهتر بتواند نظرات مخالف خود را تحمل کند. ایمانی افزود: شهید مطهری می‌فرماید «انقلاب ما جز از راه فکر، اندیشه و تضارب آرا پیش نمی‌رود»؛ این مسابقات همان فکر و اندیشه و تضارب آراست که ثمرات خوبی را در پی دارد. معاون فرهنگی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: برگزاری این مسابقات باعث می‌شود که دانشجویان علاوه بر اینکه به مناظره و بحث می‌پردازد، در کنار هم قرار گرفته و به نظرات یکدیگر گوش می‌دهند. و خاطرنشان کرد: این دانشجویان با عمیق شدن در موضوعات در برابر موضوعات دیگر هم تسلیم فرهنگ بیگانه نمی‌شوند و به تعالی و رشد بیشتری می‌رسند.
مسابقه مناظره تمرینی است برای احترام به نظر مخالف
دکتر حسین محمدی، مدیر اتاق فکر استان البرز نیز گفت: پنجمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویی که به همت جهاد دانشگاهی برگزار شد مشقی است که دانشجویان را به مناظره در یک فضای کاملا علمی دعوت می‌کند. محمدی افزود: ما در مباحث فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موضوعات زیادی داریم که به مناظره نیاز دارد؛ به همین دلیل ما به تمرین برای مناظره علمی در کنار هم نیاز داریم. مدیر امور فرهنگی دانشگاه خوارزمی در ادامه تصریح کرد: در بسیاری از مناظرات دانشجویی که تا کنون مشاهده کرده‌ایم، فضای احساسی بر فضای علمی و منطقی غلبه می‌کند؛ اما این دوره از مسابقات در فضایی کاملا علمی مباحث مطرح شده را به آزمون گذاشت و گروه‌ها توانستند از هم اطلاعات زیادی کسب کنند. وی خاطرنشان کرد: این مسابقات می‌تواند به کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه کمک زیادی بکند. شایان ذکر است در پایان این مسابقه از اعضای دو تیم موافق و مخالف و هیات داوران تقدیر به عمل آمد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود