9 خرداد 1395
شماره خبر: 163855

۶۰۰ محیط‌بان در سال جاری آموزش می‌بینند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

۶۰۰ محیط‌بان در سال جاری آموزش می‌بینند


فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور از آموزش ۶۰۰ محیط بان طی سال جاری خبرداد.
حمیدرضا خیلدار در حاشیه بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از مرکز آموزش های محیط بانی دانشکده محیط زیست واقع در کرج، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث آموزش سرلوحه کاری نیروهای نظامی است و هر ساله آموزش های طولی و عرضی به این نیروها داده می شود. وی گفت: در آموزش های طولی افرادی که به تازگی استخدام شده اند در طول ۳۰ سال خدمت، برای هر ۴ سال یک دوره ای برای آن تعریف شده که باید نسبت به اخذ گواهینامه پایان هر دوره اقدام کنند. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه دوره های بدو خدمت، دوره عمومی، تخصصی، سرپرستی و عالی از جمله دوره هایی است که بر اساس آن مدرک دریافت می کنند، تصریح کرد: محیط بانان بر اساس گذراندن این دوره ها درجه دریافت می کنند.
پروندهای قضایی محیط بانان به دلیلی نبود آموزش است
وی با بیان اینکه این ارتقاء درجه در انتساب این افراد موثر است، گفت: آموزش دوره های تخصصی در این حوزه بسیار موثر است و نیروهایی که با سلاح کار می کنند باید به طور حتم قانون به کارگیری سلاح را به صورت عرضی آموزش ببینند و در همین راستا هر ۴ سال یکبار در حوزه آموزش دوره های عرضی، مدرک دریافت می کنند. خیلدار خاطرنشان کرد: دوره های عرضی در نیازسنجی های سازمان و پیشگیری از تخلفات نیروها بسیار مهم است و این افراد آموزش دیده در راس امور محیط بانان قرار می گیرند. وی بیان کرد: پرونده هایی که در محاکم قضایی منجر به محکومیت محیط بانان نیز شده است، به سبب عدم آموزش بوده گفت: از ابتدای دولت یازدهم، بیش از ۸۰ درصد نیروهای آموزش ندیده، تحت آموزش قرار گرفتند و این امری بسیار مهم است. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه تاکنون حدود یک‌هزار و ۵۰ نفر در کشور آموزش دیده اند، افزود: هدفگذاری آموزش برای امسال ۶۰۰ نفر است و صد در صد نیروها آموزش می بینند.
ضرورت فراگیری آموزش های تخصصی محیط زیستی توسط محیط بانان
وی بیان کرد: این تعداد در دوره های طولی بوده و در دوره های عرضی، ماهانه افراد توسط مربیان آموزش، قانون بکارگیری سلاح و مقررات مربوط به محیط بانی به آنان آموزش داده می شود و هر استان که نیازمند آموزش بیشتری باشد، مربی برای آنان در نظر گرفته می شود. خیلدار تاکید کرد: چک لیست های آموزشی برای حفاظت و بکارگیری سلاح به صورت مستمر برگزار می شود چراکه اکثر چالش هایی که در سازمان محیط زیست داریم این است که محیط بانان آموزش های تخصصی محیط زیستی را دیده بودند اما آموزش های انتظامی را فرا نگرفته بودند. وی افزود: در حال حاضر نظام آموزشی محیط بانان تصویب شده و بر اساس اسناد بالادستی باید آموزش ها را طی کرده و پس از اخذ مدرک، به درجه نهایی برسد که در همین راستا در سراسر کشور سه هزار و ۲۰۰ درجه به محیط بانان ابلاغ شده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه در مجموع حدود سه هزار محیط بان با نیروهای جدید در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۴۵۰ نفر روسای شهرستان در کشور وجود دارد که فرمانده یگان هستند و برای آنان نیز درجه تعیین و ابلاغ شده است.
سه محیط بان در زندان به سر می برند
وی بیان کرد: به دستور رئیس حفاظت محیط زیست کشور، معدل سازی برای ارتقا حقوق درجه محیط بانان در حال انجام است و این امر در سال جاری اجرا می شود که سبب ایجاد انگیزه در محیط بانان می شود. خیلدار با تاکید بر تاثیر ۹۰ درصدی آموزش بر کاهش تلفات محیط بانان و شکارچیان، گفت: ۱۰ درصد باقیمانده نیز به تفکر غیرمنطقی محیط بان برمی گردد، چراکه در این دوره ها بحث کنترل خشم و رفتار سازمانی به محیط بانان به صورت عملی آموزش داده می شود و کارگاه های آموزشی برگزار می شود. وی با بیان اینکه این آموزش ها بسیار تاثیرگذار بوده و بسیاری از مشکلات این حوزه را حل کرده است، تصریح کرد: اگر درگیری هایی نیز وجود دارد، بر اساس تیراندازی برای دفاع از جان خود بوده است. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در پایان از زندانی بودن سه نفر از محیط بانان در کشور خبر داد که منعلق به استان کرمان، خراسان رضوی و کهکیلویه و بویر احمد است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود