23 خرداد 1395
شماره خبر: 164454

۵۰ درصد عطاری‌های استان البرز بدون مجوز هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

۵۰ درصد عطاری‌های استان البرز بدون مجوز هستند


رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های البرز از فعالیت بیش از ۵۰ درصد عطاری های بدون مجوز در سطح استان خبر داد.
محمدحسن شاپوری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان البرز که پیش از ظهر یکشنبه در سالن جلسات نظام پزشکی کرج برگزار شد، با اشاره به اهمیت مقوله مهم سلامت در راستای رشد و پیشرفت جوامع، اظهار کرد: بی شک رسانه های مختلف جمعی نقش تاثیرگذاری برای فرهنگسازی حوزه بهداشت و سلامت دارند از این رو باید این مقوله مهم و حیاتی مورد توجه همگان قرار گیرد.
البرز با استاندارد زیرساخت های پزشکی فاصله دارد
وی افزود: استان البرز جامعه ای است که از نظر زیرساخت های فیزیکی بخش بهداشت و سلامت با کمبودهای شدیدی رو به رو است و با استانداردهای این حوزه فاصله زیادی دارد. شاپوری با بیان اینکه دیدگاه ایده آل محور را در بدنه شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان البرز در پیش گرفته و بر این مسیر حرکت می کنیم، خاطرنشان کرد: البرز از نظر زیرساخت های بهداشت و درمان با مشکلات عدیده ای مواجه است از این رو می طلبد واقعیت های هر حوزه اعم از اقدامات و کاستی ها را در کمال صداقت و به دور از عناد و دشمنی برای آگاهی مردم انعکاس داد.
فرهنگسازی حوزه سلامت انجام شود
شاپوری با تاکید بر اینکه به طور قطع هر پدیده در ساختار سلامت نیازمند فرهنگ سازی است که باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: نظام پزشکی سازمان مردم نهادی است که ردیف بودجه ای مشخصی به این بخش اختصاص داده نشده از این رو در بحث تعرفه های دریافتی برای خدمات پزشکی هموراه با مشکلاتی رو به رو بوده است. رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان البرز بیان کرد: در راستای تغییرات تعرفه ای باید به این نکته اذعان داشت بسیاری از تعرفه هایی که صنوف مختلف اعلام می کنند با تورم اعلامی دولت هم خوانی ندارد. وی گفت: به سبب وضع موجود در کشور باید به این امر اشاره کرد که باور به تورم ۱۴ درصد کل کشور نداریم چرا که این تورم، یک تورم دولتی است و در سطح جامعه چیزی غیر این موضوع احساس می شود. وی با بیان اینکه تغییرات تعرفه ای ابلاغیه شورای علی نظام پزشکی است که تمامی سیاست گذاری ها نظیر تعرفه دریافتی خدمات پزشک در آن محل مصوب می شود، افزود: جامعه پزشکی البرز بیش از ۵ هزار نفر است که مشکلات این جامعه در بخش های مختلف در نظام پزشک ها بررسی و برطرف می شود.
تامین منابع پایدار طرح تحول سلامت لحاظ نشده است
شاپوری با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت با نقابی زیبا و هدفی والا مطرح شد اما متاسفانه تامین منابع این طرح به صورت پایدار لحاظ نشد و این امر سبب بروز مشکلات فروانی شد، گفت: در این طرح با یک جهش تعرفه ای در برخی از خدمات بستری رو به رو شدیم که تامین منابع مالی آن از جمله از سوی بیمه ها انجام نشده بود.رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان البرز بیان کرد: افزایش تعرفه برخی خدمات به سبب عدم تامین منابع خلائی را در ساختار بیمه های دولتی نظیر تامین اجتماعی ایجاد کرد به صورتی که در حال حاضر هفت هزار میلیارد تومان بدهکار است. وی با بیان اینکه در سیستم خدمات رسانی خصوصی با یک شبه بحران رو به رو شده ایم، خاطرنشان کرد: بسیاری از این مراکز برای گذران امورات خود به سمت اخذ تسهیلات با بهره های بالا رو آورده اند.
طب سنتی جایگزین طب کلاسیک نمی شود
شاپوری افزود: طب سنتی در هر کشوری بسته به نوع فرهنگ و آداب و شرایط آن ها متفاوت است، هرگز طب سنتی را نفی نمی کنیم اما این طب به هیچ عنوان جایگزین طب کلاسیک نمی شود، بلکه پایه و مکملی برای طب کلاسیک است. وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد عطاری های استان البرز بدون مجوز در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: به سبب وجود عطاری های فاقد مجوز فعالیت راه اندازی مراکزی تحت عوان سلامتکده طب سنتی حائز اهمیت است که این مهم توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز در حال پیگیری است. رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان البرز بیان کرد: بسیاری از مکمل های غیرمجاز و یا حتی مواد مخدر از طریق عطاری های غیر مجاز در سطح جوامع توزیع می شود. وی بیان کرد: در راستای فرهنگ سازی باید از سنین پایه و ابتدایی وارد میدان شد از این رو جلسات مختفی با مسئولان آموزش و پرورش استان البرز به منظور برگزاری دوره و کلاس های آموزشی در رابطه با برخی بیمارهای خاص نظیر ایدز برگزار شده است.
کشور مورد هجمه منابع اقتصادی ناسالم قرار گرفته است
وی با بیان اینکه کشور ما مورد هجمه منابع اقتصادی ناسالم قرار گرفته که سعی دارد فرهنگ غلطی را در کشور نهادینه سازند، گفت: مصرف فست فود از جمله این اقتصاد ناسالم است که لطمات فروانی را به سلامت مردم جامعه و مردم وارد می سازد چرا که طبق آمار و گزارشات اعلامی اولین عامل مرگ و میر در جهان مصرف فست فود اعلام شده است. شاپور با بیان اینکه انسان خطاکار است اما خطاها به دو دسته غیر ارادی و ارادی تقسیم می شود، اظهار کرد: تعداد خطاهای مالی پزشکان در کشور از جمله استان البرز به سبب کثرت وجود این افراد بسیار کمتر از تعداد انگشتان دست است. رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان البرز در پایان با اشاره به اینکه علی رغم اینکه تغییر تعرفه صنوف مختلف پیش از آغاز سال جدید اعلام می شود اما در جامعه پزشکی این تغییرات لحاظ نشده است، بیان کرد: مالیات برخی از جوامع پزشکی در استان ۱۰۰ درصد و در برخی موارد ۴۰۰ الی ۵۰۰ درصد نیز افزایش یافته است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود