1 تیر 1395
شماره خبر: 165050

احیای باغ سیب کرج امیدوار کننده است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

احیای باغ سیب کرج امیدوار کننده است


معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: به سبب آبیاری تحت فشار و توسعه ای که در دستور کار است، احیای باغ سیب مهرشهر کرج بسیار امیدوار کننده است.
معصومه ابتکار در بازدید از باغ سیب مهرشهر کرج با اشاره به اینکه این باغ یکی از باغات ارزشمند، قدیمی و تنفس‌گاه استان البرز محسوب می شود، گفت: سابق بر این نگرانی های در این رابطه برای مردم و ساکنان کلان‌شهر کرج به وجود آمده بود که اعتراضاتی را به همراه داشت. رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه گفت: در دولت هشتم به طور مشخص نشست های را برای مدیریت صحیح این باغ برگزار کردیم چرا که این باغ نقش کلیدی در تلطیف هوای استان البرز دارد. معاون رئیس جمهور بر ضرورت ایجاد فضای سالم برای تلطیف هوای استان البرز که بار ترافیکی زیادی را به دوش می کشد تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با پیگیری مردم، تَشکل ها و اقدامات مجدانه مسئولان باغ سیب حفظ شد و در حال حاضر برنامه توسعه ایی باغ توسط مسئولان امر توضیح داده شد. وی با اشاره به اینکه طبق اظهارات مسئولان برنامه احیا و توسعه باغ در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: این باغ برای مردم استان البرز و منطقه باقی خواهد ماند، از این رو باید با همت همگانی نسبت به حفظ این فضا اقدام کرد. ابتکار با تاکید بر اینکه کمک برای بهبود و توسعه این فضا باید بیشتر توسط مسئولان محلی نظیر شهرداری انجام شود، گفت: ما نیز از نظر ضوابط و حمایت هایی که باید داشته باشیم مساعدت های مطلوب این حوزه را انجام خواهیم داد. وی در مورد قسمت هایی از باغ که در اختیار سازمان پارک ها و بنیاد مستضعفان است، بیان کرد: مسئولان اقداماتی نسبت به حفاظت از این مناطق در دستور کار دارند، این مهم ممکن است با همکاری و تفاهم با مالکین و یا در صورت ضرورت با تملک محقق شود. رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: امیدواریم تمامی قسمت های باغ به صورت جامع و یکپارچه محافظت شود. وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر آخرین وضعیت واگذاری باغ سیب به میراث فرهنگی استان و تبدیل شدنش به باغ ملی، گفت: هر دستگاهی که بتواند نسبت به حفاظت و نگهداری از این باغ برآید، اقدام ارزشمندی است، حفاظت این باغ نکته حائز اهمیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که باید امکان بهره مندی مردم از هوای پاک با توجه به فضای سبز فراهم شود. ابتکار خاطنشان کرد: به سبب آبیاری تحت فشار و توسعه ای که در دستور کار است، احیای باغ سیب مهرشهر کرج بسیار امیدوار کننده است. وی افزود: سیاست دولت به ویژه در خصوص حفظ باغات در کلان‌شهرها استفاده از تمامی ابزار قانونی از جمله کمیسیون ماده ۵ و همچنین اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری است. رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه خوشبختانه همکاری خوبی را با شهرداری ها در سطح کشور داریم، گفت: فشار برای تغییر کاربری، بحث بورس زمین، ساخت و سازها و بساز و بفروش ها بوده اما همه تلاش خود را به کار می بریم تا همانند باغ سیب کرج در این عرصه موفق وارد شویم. وی در مورد تعطیلی پنجشنبه ها در استان البرز، گفت: تعطیلی پنجشنبه ها در البرز پیشنهاد داده شده، مکاتبات لازم در این باره صورت گرفته، پیشنهاد در هیئت دولت و کمیسیون زیربنایی در حال بررسی است. ابتکار با بیان اینکه با کلیات این موضوع موافقیم، گفت: این مهم تا حد زیادی می تواند به بهبود شرایط آب و هوایی کرج کمک کند، پیگیری های لازم برای تحقق این مهم انجام می شود و امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد.
وی در رابطه با پدیده ریزگردها نیز گفت: هشدار و دستورالعمل در این باره برای همه کشور مشترک است، مردم باید مراقبت های لازم را انجام دهند و در شرایط هشدار، خروج غیر ضروری از منزل نداشته باشند. رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: برای پیگیری علل اصلی این گرد و غبار که منشا خارجی و در کشور عراق است، روز گذشته با سرپرست وزارت محیط زیست این کشور مذاکرات تلفنی داشته ایم که در این راستا تکالیف و مسئولیت های دولت عراق نسبت به کنترل کانون های گرد و غبار یادآوری شد. وی بیان کرد: سرپرست حفاظت محیط زیست عراق اعلام کردند که پیگیر موضوعات مربوطه هستند و کمیته ای در رابطه با این موضوع تشکیل شده و کانون ها گرد و غبار که منشا اصلی بروز این پدیده در ایران هستند شناسایی شده است. ابتکار در پایان تاکید کرد: مقامات عراقی هر گونه اقدام را موکول به آزادسازی این اراضی از دست داعش و تصرفات کنونی دانستند و قرار شد کارگروهی برای پیگیری این موضوع به ایران اعزام شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود