2 تیر 1395
شماره خبر: 165068

اقتصاد سبز رویکرد مقاومتی دولت در مدیریت حفاظت محیط زیست

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

اقتصاد سبز رویکرد مقاومتی دولت در مدیریت حفاظت محیط زیست


رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: برنامه اقتصاد سبز را با رویکرد اقتصاد مقاومتی در حوزه محیط زیست دنبال می کنیم.
"معصومه ابتکار" در جلسه شورای اداری استان که در سالن شهدای دولت برگزار شد، گفت: این سومین سفر بنده به استان البرز است و می توانم ارزیابی جامعی بر اساس گزارش ها و اطلاعات ارائه شده از وضعیت محیط زیست و پیشرفت های استان داشته باشم. وی با مهم خواندن میزان حرکت های انجام شده در این حوزه افزود: ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست تحول بزرگی بود چرا که همه قوا در جهت تحقق اهداف زیست محیطی همگرایی واحدی داشتند و ما به تحقق این سیاست ها بعنوان پشتوانه برنامه ششم توسعه تأکید داریم. معاون رئیس جمهور با تأکید بر نگاه تعادلی درحفاظت از منابع محیط زیست اضافه کرد: رویکرد دولت بسیار غنی و فرابخشی به محیط زیست است و این نگاه باید در تمامی بخش ها رسوخ داشته و نگاه دوگانه ای را در این زمینه شاهد نباشیم.
طبیعت قدرت خودپالایی را از دست داده است
وی با اشاره به اینکه امروز دنیا در تنظیم برقراری تعادل با محیط زیست از قافله جامانده است، گفت: بر اساس مطالعات، در حال حاضر جهان نسبت به فشار انسان به طبیعت و بهره برداری از زمین 6 ماه عقب است واگر با این روند پیش برود هر 10 سال، با میزان قابل توجهی عقب می افتیم و طبیعت قدرت خودپالایی اقلیمی را از دست می دهد. معاون رئیس جمهوری با تأکید بر در نظرگرفتن ملاحظات زیست محیطی در تمامی بخش ها، افزود: تغییر در نگرش فعالان عرصه کشاورزی و نگاهی که در برنامه دولت و همین طور برنامه ششم توسعه وجود دارد، تحول رویکردی مهمی را در شاهد خواهیم بود.
وی بیان کرد: در حال حاضر شاخص ها نیز نشان می دهد روند تخریب و آلودگی محیط زیست آسیب های زیادی را به محیط طبیعی و کشاورزی، تولید و سلامت وارد می سازد. ابتکار تصریح کرد: اهتمام ویژه دولت برای پیشبرد برنامه های محیط زیست در مسیر اقتصاد مقاومتی حائز توجه است و در سطح استانها باید تلاش کنیم این رویکرد پیاده سازی شود. وی با تأکید بر اصلاح الگوی مصرف و تولید افزود: برنامه اقتصاد سبز در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی رویکردی است که در این سازمان دنبال می شود. معاون رئیس جمهوری با اشاره به وضعیت پسماند استان و بحران های آن گفت: پسماند سرمایه ای است که باید به چرخه برگردد، امروزه دیگر اقتصاد خطی نیست بلکه دوار است و گردونه بازگشت سرمایه از طریق داشته ها الزامی است که در توسعه اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد. وی تأکید کرد: هر کالایی که از چرخه خارج شود خسارت آن به خود ما متوجه خواهد بود و بعد از تبدیل به پسماند سهم ما را از رشد اقتصادی کاهش خواهد داد.
رشد 25 درصدی اقتصاد اروپا از بازیافت
ابتکار با نگاه اقتصادی به مقوله پسماند تصریح کرد: امروز اتحادیه اروپا می گوید 25 درصد رشد اقتصادی خود را از بازیافت دریافت می کند و حال سهم ما در این عرصه چه میزان است؟ وی با تأکید بر اینکه در استان پیرامون مدیریت پسماند راه طولانی باید طی شود افزود: اگر برای مدیریت پسماند بصورت جدی برنامه ریزی کنیم خیلی از تهدیدها به فرصت تبدیل می شود. رئیس سازمان محیط زیست کشور در بخش دیگری به برنامه کاهش آلودگی هوا در استان البرز اشاره کرد و گفت: گام های خوبی نسبت به سال 92 برداشته شده اما پیشرفت استان و بهبود کیفیت هوا با توجه به اتفاقاتی که در نیروگاه ها و روند توزیع بنزین یورو 4، صورت گرفته نیاز به کار بیشتر دارد.
طرح نوسازی خودروهای فرسوده برنامه دولت است
وی افزود: دولت برنامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را در دستور کار قرار داده است و امیداوریم البرز بتواند در این زمینه با کاهش آلودگی هوا در عین حفظ رونق صنعت تلاش کند. ابتکار ادامه داد: طبق مصوبه اخیر دولت برای تأمین منابع مالی با شهرداری ها پیش بینی هایی انجام شده و با طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی گام های خوبی برداشته شده است که امید می رود با حمایت مجلس و اقدامات لازم در استانها بتوانیم مسیر مطلوب را طی کنیم. ابتکار در بحث پدیده مدیریت ریزگردها نیز گفت: طرح مطالعات گرد و غبار بررسی شده است و راهکارها برای بهبود آن در استانها ارائه خواهد شد. وی افزود: بخش دیگری از کانون های گرد و غبار در خارج از کشور از سوی کشور عراق بوده است که در این زمینه با محیط زیست عراق مذاکراتی صورت گرفته است و در واقع کانون های منشاء گرد و غبار خارجی را شناسایی کرده ایم. ابتکار گفت: علاوه بر این مشکل آلودگی 500 واحد صنعتی در دو سال گذشته برطرف شده است و حدود هزار واحد بدون پروانه نیز با همکاری استاندارد ساماندهی شده اند. وی افزود: در بحث صنعت 5 شهرک صنعتی از 8 شهرک صنعتی فاقد سیستم پساب هستند و شهرک صنعتی اشتهارد نیز ازجمله این شهرک ها است که باید روی مسئله بازیافت آن برنامه ریزی شود.
لزوم جایگزینی صنایع دانش بنیان و سبز
معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری طرح آمایش استان را گام مطلوبی در حفاظت از محیط زیست دانست و گفت: با در نظر گرفتن محدوده شعاع 120 کیلومتر و استقرار واحدهای دانش بنیان و غیرآلاینده این طرح تکمیل تر می شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مقوله مهم بازیافت و تفکیک از مبداء گردش اقتصادی خوبی را به وجود می آورد، اظهار کرد: ساماندهی سگ ها توسط شهرداری کرج اقدام قابل تقدیری بوده که امید است این هم در سایر شهرداری های کشور نیز اجرایی شود.
طرح مطالعاتی گردشگری البرز تهیه شود
وی با بیان اینکه ساماندهی و توسعه بخش گردشگری رودخانه کرج مغایریتی با یکدیگر ندارد، افزود: رودخانه کرج حفاظت شده است از این رو به تدابیر ویژه برای مطالعات گردشگری نیاز دارد. وی خاطرنشان کرد: آموزش طبیعت گردی برای روستائیان و روستانشینان یکی از مهمترین سیاست های سازمان حفاطت از محیط زیست کشور محسوب می شود.
اشتغال سبز رویکرد دولت یازدهم
ابتکار ضمن اعلام این خبر که مبحث مهم اشتغال سبز یکی از رویکردهای خوب دولت یازدهم محسوب می شود، ادامه داد: تاکنون ۲۰۰ شغل پیرو این مهم معرفی شده از طرفی در برنامه ششم توسعه کشور جایگاه خوبی برای اشتغال سبز در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود