6 تیر 1395
شماره خبر: 165369

علم و فناوری و دیپلماسی مکمل یکدیگر هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

علم و فناوری و دیپلماسی مکمل یکدیگر هستند


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، علم و فناوری و دیپلماسی در جهان پرشتاب امروزی را مکمل یکدیگر توصیف کرد.
میرابراهیم صدیق با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع اساتید دانشگاه های کشور، اظهار داشت: محور سخنان معظم له در جمع اساتید دانشگاه ها تبیین و اهمیت دیپلماسی علمی و نگاه بیناذهنی تلفیقی دوسویه به علم و دیپلماسی است. وی ادامه داد: از یک سو علم و فناوری با دیپلماسی و گفت و گوی بین المللی گره خورده است و از سوی دیگر دیپلماسی و رایزنی های بین المللی می تواند در جهت توسعه و پیشرفت علمی به کارگرفته شود. وی گفت: بنابراین ما از یک سو جامعه دانشگاهی را داریم که می توانند با پیشرفت های علمی نگاه سایر واحدهای سیاسی را به خود جلب نمایند و کمک حال دستگاه های دیگر در پیشبرد منافع ملی باشند و از سوی دیگر دستگاه های متولی دیپلماسی و رایزنی های بین المللی از جمله وزارت خارجه می تواند بستر لازم برای پیشرفت و توسعه علمی کشور را فراهم نماید. صدیق خاطرنشان کرد: براین اساس باید گفت پیوند دیپلماسی، علم و فناوری و لزوم استفاده از علم و فناوری به عنوان یک عامل موثر در ایجاد و تقویت ارتباط میان کشورها و سایر کنشگران حوزه روابط بین الملل بر استفاده از ظرفیت های متقابل علم و فناوری و دیپلماسی در این حوزه می باشد. وی ادامه داد: به بیان دیگر خدماتی که دیپلماسی می تواند به علم و فناوری بدهد و ظرفیتی که علم و فناوری می تواند برای توسعه دیپلماسی ایجاد کند، دو وجه از نگاه به دیپلماسی علمی است . این استاد دانشگاه گفت: با توجه به نبود تعریفی جامع و مانع هنوز دیپلماسی علمی مفهوم قابل بحثی دارد، اما به طور کلی می توان آن را در چارچوب وسیع تر قدرت نرم و به عنوان بخشی از جریان سلطه و مقاومت تحلیل کرد. معاون دانشگاه آزاد اسلامی البرز اظهار داشت: اصلاح ساختار تشکیلات مرتبط برای محقق کردن استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت دیپلماسی برای توسعه علم و فناوری کشور بر اساس چشم اندازهای ترسیم شده از ضروریات این امر است . وی افزود: از دیگر ضروریات تحقق بهینه دیپلماسی علمی، بهره گیری از افراد توانمند و آگاه به عرصه علم و فناوری کشور و فضای بین المللی است. این استاد دانشگاه به موضوع مخالفت با فضای اجبار و زور و امنیتی در دانشگاه ها از نگاه رهبری اشاره کرد وگفت:مقام معظم رهبری همواره مخالف فضای اجبار و زور و امنیتی در دانشگاه های کشور بوده اند. وی ادامه داد: معظم له در سخنرانی های مختلف به این موضوع اشاره کرده اند.
صدیق گفت: از جمله دلایل مقام معظم رهبری در تبیین این موضوع ، توجه به محیط مقدس کسب علم و دانش و توجه به سفارشات دین اسلام در این زمینه است. وی ادامه داد: همچنین ایجاد محیطی پویا و قابل ارتقا برای فضای دانشگاهها،توجه به آزادی بیان و تلفیق افکار و انتقادات منصفانه در محیط دانشگاه، ایجاد محیط و فضایی که بدون اکراه و با علم و دانش در راستای اصول انقلاب اسلامی حرکت نماید از دیگر دیدگاه های رهبری نسبت به این موضوع است. معاون دانشگاه آزاد اسلامی البرز گفت:کمک به افزایش سرعت رشد علمی در دانشگاه ها و مراکز علمی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، کمک به تبدیل شدن نظام اسلامی به یک قدرت علمی مطرح و الگوی مردم سالاری همراه با اسلام و معنویت در دنیا از دیگر دلایل توجه به این امر مهم است. وی اظهار داشت:بنابراین از نظر مقام معظم رهبری پیشرفت علمی ، 'انضباط اخلاقی''،خویشتنداری دینی' ،'بصیرت سیاسی' و 'ایجاد احساس هویت و افتخار' در محیطی محقق می شود که اجبار و زور و فضای امنیتی فاقد آزادی بیان وجود نداشته باشد بلکه محیطی پویا و همه جانبه نگر حاکم باشد. صدیق گفت: با این وجود باید عنایت داشت که مقام معظم رهبری علم و پیشرفت را در گرو راهبرد همزمان تولید ثروت و تولید اخلاق می بینند و از نظر ایشان رسیدن به اهداف و چشم اندازهای مالی بدون توجه به اخلاقیات را آسیب رسان و دورشدن جامعه از معرفت است. وی افزود: بنابراین توجه به نیروهای متدین و انقلابی در محیط دانشگاه از الزامات این رویکرد است.استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد البرز گفت: نبود مانع برای وجود گرایش های مختلف سیاسی در دانشگاه ها و کار سیاسی داخلی، گرایش ها و تعدد نگاه ها و جریان های سیاسی از دید مقام معظم رهبری موجب توسعه و پیشرفت سیاسی کشور می شود. وی ادامه داد:به شرطی که این جریان ها و گرایشات همدیگر را مورد هجمه ها و انتقادات غیر منصافه قرار ندهند که مورد تقابل مخرب می شود. وی افزود:از نظر مقام معظم رهبری' مردم سالاری غرب در واقع حزب سالاری است و احزاب در غرب بیشتر از آنکه یک شبکه گسترش یافته در میان مردم باشند باشگاه های سیاسی متشکل از برخی سیاستمداران و سرمایه داران هستند. صدیق گفت:اگر این واقعیات های افتخارآمیز به جوان دانشجو گفته شود او دیگر دچار حس واگرایی نخواهد شد و اگر هم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود قطعا باز خواهد گشت زیرا احساس هویت و افتخار می کند. وی افزود: یکی از الزامات تبدیل شدن ایران به توسعه و پیشرفت در دورنمای آینده بصیرت سیاسی و سیاست در دانشگاه ها است زیرا محیط دانشگاه ، محیط تضارب آراء و بحث و چالش است. این استاد دانشگاه اظهار داشت: وجود این فضا برای دوران دانشجویی حایز اهمیت است اما به شرطی که این محیط برای مخالفت با انقلاب و ارزش های انقلابی نباشد بلکه در راستای رسیدن به اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی باشد. وی گفت: در این زمینه نقش مدیران و اساتید برجسته می شودکه هدایت کننده فضای چالشی دانشگاهها به سوی مبانی و اهداف انقلاب اسلامی است. وی بیان کرد: درواقع باید کار سیاسی داخلی و تضارب آرائ جریانات مختلف سیاسی را با اصول نظام جمهوری اسلامی باید گره زد و آنجایی که فعالیت های سیاسی در تقابل با اهداف انقلاب اسلامی می باشد باید جلوگیری شود و آنجاییکه در جهت تقویت اهداف نظام اسلامی می باشد تقویت شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود