20 تیر 1395
شماره خبر: 166094

دستیابی موسسه رازی به دستاوردی بزرگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دستیابی موسسه رازی به دستاوردی بزرگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی


رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی از دستیابی بزرگ علمی محققان و پژوهشگران این موسسه به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در بحث کیفیت تولیدات خبرداد.
حمید کهرام در جمع خبرنگاران که با موضوع افزایش طول عمر قفسه ای تولیدات موسسه رازی برگزار شد، گفت: موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی یک موسسه بزرگ بین المللی است که واکسن های تولیدی در آن اعم از انسانی، دامی و طیور از قبل از مراحل تولید، مواد اولیه آن تضمین کیفیت شود. وی افزود: همچنین مراحل تضمین کیفیت بایستی پس از تولید و در مرحله مصرف نیز آزمایش و بررسی شود که برای همین منظور آزمایش های مختلف روی واکسن های تولیدی انجام می شود. وی، تضمین کیفیت را یکی از بخش های مهم کارخانجات داروسازی دانست و اظهار داشت: این بخش به دلیل اینکه با موجود زنده سروکار دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کهرام با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: یکی از سوال های مهم در سال جاری این بود که تاریخ مصرف و نگهداری واکسن های تولیدی موسسه چقدر می تواند باشد که این موضوع خاصی بود که نیاز به آزمایشات مکرر داشت زیرا مواد نگهدارنده همیشه در حال تغییر هستند .وی افزود: با آزمایشات انجام شده بر روی تعدادی از واکسن ها، پیش بینی کردیم که میزان عمر نگهداری آن ها از روی آنچه که بر روی لیبل آن ها قید شده، بیشتر است. رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه این آزمایشات تا کنون بر روی حدود 18 واکسن طیور و دام انجام شده، بیان داشت: قبل از این بر روی بیشتر واکسن های طیور تاریخ بین 14-12 ماه قید شده بود که پس از آزمایشات مطالعات پایداری عمر این محصولات تا 18 ماه ارتقاء یافت. وی افزود: آزمایشات پایداری در گذشته با تکنولوژهای دیگری انجام می شد که اکنون این تکنولوژی ارتقاء یافته که نشان دهنده قدرت پایداری بیشتر محصولات است و این امر نشان دهنده این است که قبل از این میزان زیادی از واکسن های تولیدی که هزینه ی زیادی صرف تولید آن ها می شد، دور ریخته می شد در حالیکه قابلیت مصرف داشته اند. کهرام ادامه داد: این امر نشان دهنده آن است که هزینه های زیادی که در بخش تولید و مصرف این واکسن های درمانی بر دوش کشور بود سالیان سال دور ریخته می شده است.
***عمر واکسن فلج اطفال تا 60 روز افزایش یافت
وی گفت: یکی از مهمترین این آزمایش ها بر روی واکسن فلج اطفال انجام شد که قبل از این تاریخ مصرف آن از زمان بازشدن واکسن تا مصرف فقط هشت ساعت قید شده بود در حالیکه با آزمایشات انجام شده مشخص شد این واکسن حتی پس از بازشدن در یخچال تا 60 روز قابلیت نگهداری دارد. رئیس موسسه رازی اضافه کرد: این واکسن که بیش از 30 سال از تولید آن می گذرد و هزینه ی بسیاری در تولید آن صرف می شد و مراحل تولید این واکسن بین 4-2 سال زمان می برد و برای تضمین کیفیت آن باید آزمایشات زیادی بر روی موجود زنده (میمون) انجام شود که با محاسباتی ساده می توان دید که در طی این سال ها چه هزینه ی زیادی بر کشور تحمیل شده و اسراف شده است. وی افزود: تا کنون بیش از 50 درصد واکسن فلج اطفال که با این مشقت تهیه می شده دور ریخته شده است در حالیکه می توان آن را به راحتی نگهداری کرد.کهرام اظهار امیدواری کرد که این آزمایشات بر روی تمام واکسن ها به جدیت دنبال شود و تاریخ های مصرف و قفسه ای واقعی شوند تا قدم کوچکی در راستای اقتصاد مقاومتی برداریم.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود