26 مرداد 1395
شماره خبر: 168455

کارگروه پژوهش، آموزش و نوآوری کتابخانه های عمومی البرز با محوریت کتاب و کتابخوانی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

کارگروه پژوهش، آموزش و نوآوری کتابخانه های عمومی البرز با محوریت کتاب و کتابخوانی


اولین کارگروه پژوهش، آموزش و نوآوری اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی استان با محوریت کتاب و کتاب خوانی برگزار شد.
اولین کارگروه پژوهش، آموزش و نوآوری اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز به منظور سیاست گذاری برنامه های پژوهشی، آموزشی و همچنین نزدیک کردن مسائل کتابخانه های عمومی به راه حل های پژوهشی کارآمد و ارتقاء دهنده با حضور حجت الاسلام فلاح مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز، دکتر یحیی رمضانی مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری البرز، دکتر محمد زره ساز عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، دکتر محمدکریم صابری معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان و کارشناسان و پژوهشگران استانی، در سالن جلسات این اداره کل با محوریت " کتاب و کتاب خوانی" برگزار شد.
در این جلسه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز با اشاره به اهمیت پژوهش در کتابخانه ها گفت: تحقیق و پژوهش همواره از جایگاه بالایی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور برخوردار بوده و براساس سند چشم انداز نهاد کتابخانه های عمومی برای دستیابی به شرایط مطلوب در امر کتاب و کتاب خوانی باید با بهره مندی از توان علمی و نیرو انسانی مستعد در کشور شرایط مطالعه که از دغدغه های مقام معظم رهبری هستند را ارتقا ببخشیم. حجت الاسلام فلاح در ادامه با ذکر این نکته که استان البرز نیز با توجه به ظرفیتهای موجود پتانسیل بسیار مطلوبی برای انجام کارهای پژوهشی و علمی را دارد گفت: این استان به عنوان یکی از استانهای درجه یک در علوم و فناوری محسوب می شود و وجود دانشگاهیان و فرهیختگان در البرز می تواند ما را برای دستیابی به اهدافی که داریم و آن نیز اشاعه فرهنگ مطالعه،تحقیق و کتاب خوانی است سوق دهد. در ادامه این نشست دکتر رمضانی مدیرکل آموزش و پزوهش استانداری البرز با بیان اینکه مطالعه و انس با کتاب در استان یکی از ملزومات اصلی است گفت: سمینارهای علمی و پژوهشی، جذاب نمودن کتابخانه ها، شاداب سازی، ایجاد کتابخانه های سیار، بررسی شیوه های دسسترسی آسان به اماکن فرهنگی همچون کتابخانه ها و ارتباط دوسویه کتابداران با اعضا از مواردی است که می توانند نقش بسزایی در رونق کتابخوانی و ایجاد کتابخانه ها به عنوان پایگاهی برای مطالعه و تحقیق ایفا کنند. رمضانی با اشاره به سند آمایش سرزمین استان البرز گفت: با قرار دادن کتابخانه ها در اولویت پیوست های فرهنگی سند آمایش سرزمین استان البرز می توان مطالعه را به عنوان یکی از شاخص های اصلی در نظرگرفت و با اقداماتی که از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی صورت گرفته می توان به این مهم امیدوار بود که کتابخانه های عمومی استان جایگاهی برای محققان استانی در راستای تحولات بزرگ عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باشد. دکتر صابری معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز در این نشست با اشاره به روند اقدامات صورت گرفته در اداره کل کتابخانه های عمومی استان گفت: استان البرز با جمعیتی بالغ بر 5/2 میلیون نفر، حدود 70 کتابخانه عمومی دارد که از این تعداد، 41 کتابخانه نهادی هستند و به طور کامل تحت پوشش اداره کل کتابخانه های عمومی استان قرار دارند. معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان در ادامه افزود: ما در اداره کل کتابخانه ها با مسائل مختلفی روبه رو هستیم که برای حل بهتر مسائل و استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان، کارگروه ها و کمیته های تخصصی متعددی تشکیل شده است و مسائل کتابخاانه های عمومی استان از طریق این کارگروهها پیگری می شود. دکتر صابری با بیان اینکه در سند سیاستها و شاخص های برنامه ای نهاد توجه ویژه ای به پژوهش و آموزش شده است و یک درصد از اعتبارات استانی با نظارت اداره کل پژوهش و نوآوری نهاد به امر پژوهش و آموزش اختصاص یافته است گفت: ما برای آنکه از تمام ظرفیت استان شود وبتوانیم این اعتبارات را بهنگام و با بهره وری بالا صرف امور پژوهش و آموزش کنیم، کارگروه تخصصی پژوهش، آموزش و نوآوری استان البرز را تشکیل دادیم که می تواند گام مناسبی برای فعالیتهای پژوهشی و آموزشی در کتابخانه های عمومی استان باشد.
دکتر زره ساز عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری ایران نیز در این نشست با مثبت ارزیابی کردن سهم پژوهش در کتابخانه های عمومی استان البرز گفت: امروزه با وجود فضاهای مجازی کتابخانه ها به داخل نرم افزارها با انواع مختلف انتقال پیدا کرده اند و آنچه که باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد استفاده بهینه از این فرصت است. مسئول کمیته پژوهش انجمن کتابداری ایران با بیان اینکه انجمن کتابداری آماده هرگونه همکاری علمی پژوهشی با اداره کل کتابخانه های عمومی هستند گفت: این انجمن امادگی خود را در حوزه پژوهش و آموزش اعلام می کند و می توان با تحقیق و پژوهش و تربیت کتابداران به سمت و سوی علمی شدن این مجموعه های فرهنگی گام برداشت. گفتنی است در ادامه نشست، دستور جلسات کارگروه شامل بررسی دستورالعمل ها و آیین نامه های مربوطه و اولویت های پژوهشی سال 1395 اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز بررسی شد و اعضای کارگروه نقطه نظرات خود را اعلام کردند و مقرر شد نظرات کارشناسی و تکمیلی در جلسله آتی این کارگروه مورد جمع بندی قرار گیرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود