30 مرداد 1395
شماره خبر: 168657

استان البرز، میزبان برگزاری کارگاه ملی پیشگیری های رشد مدار

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

استان البرز، میزبان برگزاری کارگاه ملی پیشگیری های رشد مدار


دومین کارگاه ملی آموزشی و مهارت آموزی پیشگیری های رشد مدار به عنوان اولین دستاورد پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) با حضور مسئولین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به میزبانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز شروع به کار کرد.
دکتر امیری اصفهانی قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به تأکید ویژه قرآن کریم بر تزکیه و تعلیم بشر، هدایت را حق عمومی انسان و به نوعی حق الناس دانست به این معنا که اگر فردی موجب به گمراهی کشیدن افراد شود و زمینه هدایت را از آنها سلب کند، باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشد. از این رو کسانی که وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده دارند به همان اندازه که نقش پر اهمیتی دارند به همان اندازه نیز در قبال مخاطبان خود مسئول هستند. وی بسترسازی حکومت آرمانی امام زمان (عج) را وظیفه کسانی دانست که در زمینه تعلیم و تربیت فعال هستند و در این بین، شیطان چالشی است برای به انحراف کشیدن این مسیر. امیری افزود: امروزه نیز جرایم و ناهنجاری های اجتماعی چالشی است برای بشریت، لذا لازم است با استفاده از تعلیم و تربیت و تزکیه که وظیفه اساسی معلمان و مدرسان است، به مقابله با این چالش پرداخت. دکتر امیری اصفهانی گفت: فضای مجازی چالشی جدی است که با آن مواجه هستیم چرا که با وجود الزامات دینی، اخلاقی و قراردادی که در دنیای واقعی وجود دارد، همچنان دچار ناهنجاری های مختلفی هستیم در صورتی که در دنیای مجازی هیچ¬یک از این الزامات وجود ندارد. از این رو نحوه استفاده از دنیای مجازی بسیار پراهمیت است. امروز نمی توان از فضای مجازی استفاده نکرد چرا که با سرعت رشد فناوری، لازم است پیشرفت کنیم در غیر این صورت رسالت اصلی خود در نظام اسلامی را نمی توانیم انجام دهیم.
وی با اشاره به جمعیت جوان کشور، بیگانگی با مبانی تاریخی، دینی و عرفی و رنگ باختن ارزش های هنجار آفرین را خطری جدی عنوان نمود چرا که اگر این جمعیت در مسیر رشد و تربیت صحیح قرار نگیرد، در مسیر ظهور امام عصر (عج) تأخیر ایجاد می¬شود، لذا لازم است که آموزش و پرورش و تقویت مسئولیت پذیری مورد توجه ویژه قرار گیرد. وی پیشگیری را امروزه یک ضرورت عقلی و نقلی و مدیریتی دانست چرا که جامعه بشری به این نتیجه رسیده است که به جای هزینه سنگین در درمان، در پیشگیری هزینه کند. مقدمه پیشگیری، پیش¬نگری است بدین معنا که ما باید با شناخت نسبت به آینده و آینده پژوهی به طراحی برنامه متناسب بپردازیم. وی پیشگیری های رشدمدار را نیز از همین دسته برنامه¬های آینده نگرانه دانست چراکه روی افرادی سرمایه¬گذاری می کند که در آینده باید نوع بشر را مدیریت ¬کنند. ارتقاء آگاهی¬بخشی در سه حوزه خانواده، مدرسه و گروه همسالان مورد توجه پیشگیری های رشدمدار است چراکه بعد از ورود در این 3 حوزه است که کودک وارد جامعه میشود. از این رو ارتقاء آگاهی¬های عمومی و آموزش مهارت¬های لازم و خودکنترلی باید مورد توجه قرار گیرد و با آموزش این مهارت ها است که می¬توان به داشتن نسلی مسئولیت پذیر امیدوار بود. دکتر مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز نیز در ادامه با اشاره به آموزش¬های پیشگیرانه ای که هم اکنون در مدارس توسط دستگاه¬های مختلف انجام می شود، گفت که اگر این آموزش¬ها به صورت استاندارد طراحی نشود چه بسا آسیبز ا نیز باشد. وی در ادامه به استقبال اولیاء دانش آموزان از اجرای برنامه های پیشگیرانه در مدارس اشاره نمود به گونه-ای که طی دوره هایی که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز برگزار نمود، بیش از 90% از اولیاء دانش آموزان خواستار ادامه پیدا کردن این آموزش¬ها بودند و همچنین خواسته هایی از جمله برگزاری دوره¬های آموزشی برای پدران دانش آموزان و در اختیار نهادن فیلم دوره-های آموزشی را عنوان نمودند. دکتر جوهری ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح نماد، این آموزش ها به طور مستمر و گسترده¬تر در مدارس برگزار شود و اقدامات موازی دستگاه¬های مختلف در قالب این طرح در راستای یک هدف مشخص که کاهش آسیب های اجتماعی است، طرح¬ریزی شود. وی با اشاره به سطح تحصیلات زندانیان استان البرز گفت: 83% زندانیان استان زیر دیپلم هستند و این نشان دهنده این است که تحصیلات موجب هنجارمندی افراد خواهد شد و از طرفی ریشه¬های انحرافی را در این افراد می¬توان از دوران کودکی مشاهده کرد که این مسئله تأییدی است بر اهمیت آموزش پیشگیری¬های رشدمدار به خانواده ها

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود