1 شهریور 1395
شماره خبر: 168825

«تجاری سازی» هویت اخلاقی و معنوی پزشکی را تهدید می‌کند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

«تجاری سازی» هویت اخلاقی و معنوی پزشکی را تهدید می‌کند


مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مدیریت دانش با تاکید بر اینکه تجاری سازی هویت اخلاقی و معنوی پزشکی را تهدید می‌کند، گفت: مدتی است که مفهوم تجاری سازی به عرصه پزشکی هم وارد شده است.
دکتر حسین عسکری با اشاره به اینکه اول شهریورماه روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک و پنجم شهریور روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی و روز داروسازی است، گفت: این دو مناسبت، فرصتی است برای پاسداشت مقام پزشکان متعهد ایرانی، پزشکانی همانند دکتر محمد قریب که دانش خود را با اخلاق و معنویت درآمیخته اند، آنان اسوه های اخلاق هستند که نامشان در سپهر فرهنگی و علمی کشورمان ماندگار شده است. مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه مدیریت دانش تاکید کرد: سیاست های مربوط به تجاری سازی دانش، زلزله های عمیقی را در پهنه فرهنگ و دانش جهانی ایجاد کرده است، رام تر کردن اشخاص و توانا کردن آنان برای خدمت بیشتر از جمله این رویدادها است. این پژوهشگر البرزی گفت: تجاری سازی دانش، دارای مبادی معرفت شناختی حس گرا، مبادی هستی شناختی مادی گرا است و در این نگاه، انسان چیزی بیش از حیوانی عاقل و پیشرفته و ابزارساز نیست، در واقع تجاری سازی دانش، برگرفته از نظریه اقتصاد دانش است، مسئله اصلی این نظریه، مالکیت دانش و تولید ثروت از دانش است.
وی با تاکید بر اینکه در منطق تجاری سازی، دانش و دانشگاه خدمتگزار بازارهای آزاد اقتصادی و شرکت های تجاری است، گفت: مدت زمانی است مفهوم تجاری سازی به عرصه پزشکی هم وارد شده و آن را با چالش سود انگارانه مواجه کرده است. عسگری افزود: به دیگر سخن، تجاری سازی پزشکی، هویت اخلاقی و معنوی این دانش و حرفه انسانی را تهدید می کند در این نگاه، پزشک به مثابه تاجر است که در پی سود و سودای صرفاً مادی خود است. وی به شکافتن بخیه چانه کودکی مجروح در یکی از شهرهای استان اصفهان به دلیل عدم پرداخت هزینه درمان اشاره کرد و گفت: این حادثه دلخراش از نتایج هولناک تجاری سازی پزشکی است. این پژوهشگر البرزی گفت: تقویت اصول اخلاقی در بین دانشجویان رشته های مختلف پزشکی و تبیین و مرزبندی های نگاه های تجاری و انسانی به حوزه درمان و سلامت در پژوهشکده های پزشکی از جمله راه حل های مقابله با نگاه سوداگرانه به پزشکی است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود