24 آبان 1395
شماره خبر: 169807

آلودگی آب شرب تهران و البرز به شن و ماسه !

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

آلودگی آب شرب تهران و البرز به شن و ماسه !


عملیات برداشت و فرآوری شن و ماسه در بستر رودخانه شاهرود طالقان که به آلودگی آب بالادست مخزن سد طالقان و در نتیجه آلودگی آب شرب استان‌های تهران و البرز منجر می‌شود متوقف خواهد شد.
علی‌رغم تأکید دادستان عمومی و انقلاب کرج بر لزوم مسئولیت‌پذیری سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با اجرای مصوبه جلوگیری از آلودگی آب شرب رودخانه کرج و طالقان و همچنین درخواست‌های مردمی در این رابطه، گزارش ها حاکی از انجام عملیات برداشت و فرآوری شن و ماسه در بستر رودخانه شاهرود طالقان است که به آلودگی آب بالادست مخزن سد طالقان و در نتیجه آلودگی آب شرب استان‌های تهران و البرز منجر می‌شود. حشمت‌الله کشیری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان با تأکید بر اینکه از هرگونه فعالیتی که به آلودگی آب مخزن سد طالقان منجر شود جلوگیری خواهد شد، می‌گوید: این معدن حدود 6 سال تعطیل بود و بیست روز است که با استفاده از همان دپویی که 6 سال پیش جمع آوری کرده بود بدون آنکه از بستر رودخانه برداشتی انجام دهد به حالت نیمه فعال در آمده است. با این حال، امروز اخطاریه ای خطاب به این معدن با رونوشت به امور آب مکتوب کردیم تا این عملیات که در حریم و بستر رودخانه در حال انجام است، متوقف شود.
آلودگی آب شرب تهران و البرز به شن و ماسه !
اما ساسان غرقی، فعال محیط زیست استان البرز در این‌باره می‌گوید: معدن شن و ماسه‌ای که به منظور برداشت موقت شن و ماسه از بستر رودخانه شاه‌رود طالقان آغاز به کار کرده و به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی با حکم قضایی پلمب شده بود متأسفانه سه ماه پیش موفق شد با رایزنی‌هایی به بهانه همیاری و بهیاری فعالیت خود را از سرگرفته و این بار نه تنها با برداشت شن و ماسه بلکه با اقدام به عملیات فرآوری، آلودگی جدی آب شرب استان‌های تهران و البرز را در سایه بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به اجرای مصوبه جلوگیری از آلودگی آب شرب رودخانه کرج و طالقان به ارمغان بیاورد. حاجی‌رضا شاه کرمی، دادستان عمومی و انقلاب کرج در نشست مسئولان قضایی استان البرز با معصومه ابتکار که ماه گذشته در محل سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شده بود، با بیان اینکه جلوگیری از آلودگی آب شرب رودخانه وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست است، تصریح کرده بود: آب آشامیدنی سالم نباید به رویایی برای مردم تبدیل شود و در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست باید به وظایف خود عمل کند. این موضوع از مصوبات شورای عالی امنیت ملی است که محیط زیست باید برای اجرای این مصوبات و به‌ویژه جلوگیری از آلودگی آب شرب رودخانه کرج و طالقان اقدام کند. جلوگیری از آلودگی آب شرب رودخانه کرج و طالقان از مواردی است که محیط زیست باید پاسخگوی مطالبات مردمی باشد.


منبع: تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود