4 دی 1395
شماره خبر: 171858

آغاز احیای جمعیت کل و بز وحشی در طالقان

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

آغاز احیای جمعیت کل و بز وحشی در طالقان


رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: افزایش جمعیت کل و بز وحشی در سرشماری زمستانی در منطقه شکار ممنوع طالقان بیانگر احیای حیات وحش دراین منطقه است.
سید مهدی مصطفوی افزود: در سرشماری زمستانه وحوش پستاندار منطقه شکار ممنوع طالقان که در 3 روز متوالی با کمک کارشناسان، محیط بانان، مامورین یگان حفاظت، افراد عضو سمن های زیست محیطی و جوامع محلی انجام شد، نشان از افزایش 20 درصدی جمعیت کل و بز وحشی در این منطقه داشت. وی با بیان اینکه این افزایش نشان از احیای جمعیت این وحوش پس از شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک که سال گذشته این منطقه را فراگرفته بود، دارد اظهار داشت: سرشماری برای دستیابی به حداقل جمعیت، ترکیب جنسی و سنی و آگاهی از وضعیت زیستگاه ها و عوامل تهدید حیات وحش و در نهایت حفاظت بهینه مناطق بر اساس اطلاعات روزآمد اجرا می شود. وی گفت: با توجه به خصوصیات منطقه در سرشماری امسال نیز از روش سرشماری مستقیم استفاده شده است. مصطفوی با تاکید بر اینکه 21 مسیر در حیات وحش طالقان با ثبت مختصات جغرافیایی مورد پایش قرار گرفت، افزود: در سرشماری زمستانه، 40 درصد منطقه شکار ممنوع طالقان علیرغم وضعیت جوی و بارش‌های شدید برف مسیرهای مورد سرشماری به نحو مطلوبی پوشش داده شد.وی اظهار داشت: در سرشماری زمستانه حیات وحش در طالقان 2992 راس کل و بز وحشی مشاهده شد که با توجه به آمار سال پیش در این زمان افزایش 20 در صدی را نشان می‌دهد که این آمارها شروع احیاء جمعیت در برخی از مناطقی که سال پیش درگیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان شدند را نشان می دهد.
**مشاهده ردپای پلنگ
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت : در دوره سرشماری زمستانه امسال برای اولین بار ردپا و اثر تعیین قلمرو پلنگ بر روی درختی در دره هرنج و در ابتدای روستا توسط همکاران مشاهده و تصویربرداری شد. وی افزود: با این اطلاعات بدست آمده ، می توان امیدوار بود در آینده نزدیک نقشه پراکنش این گونه مهم زیستی در شهرستان تهیه شود .

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود