11 مرداد 1396
شماره خبر: 181875

ذخیره یک هزارو 200 نمونه در بانک خون بند ناف در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

ذخیره یک هزارو 200 نمونه در بانک خون بند ناف در البرز


رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: بانک خون بند ناف شعبه استان البرز از ابتدای فعالیت خود در سال 93 تاکنون یک هزارو 200 نمونه را در سطح استان جمع آوری و ذخیره کرده است.
سید علی اکبر هاشمی راد در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون سی و هفتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی که برگزار شد، اظهار کرد: تشکیل بانک بند ناف از جمله اقداماتی است که موجب شده از سال 93 به شهروندان البرزی خدمات لازم در این خصوص ارائه شود. وی تاکید کرد: بانک خون بند ناف استان البرز جز بانک های برتر در سطح کشور بوده و رتبه دوم کشوری را از آن خود کرده است.
وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته 365 نمونه گیری بند ناف از البرز به پژوهشگاه رویان ارسال شده است. رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با تاکید بر اینکه دومین نمایندگی بانک خون بند ناف در شهرستان فردیس راه اندازی خواهد شد. هاشمی ادامه داد:سلول های بنیادی که از بند ناف نوزادان گرفته می شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و همچنین در اثر تکثیرهای پی درپی دچار پیری نمی شوند؛ به طوری که با تزریق و یا جایگزینی آن ها در مناطقی که به صورت جدی آسیب دیده اند می توانیم به بهبودی آن کمک کنیم. وی اظهار کرد: خون بند ناف منبعی از سلول های بنیادی، به خصوص سلول های بنیادی خون ساز است که می تواند در روند درمان بیماری های بدخیمی مانند تالاسمی، انواع سرطان های خون، بیماری های نقص سیستم ایمنی بدن و همچنین کم خونی های مادرزادی که منشاء خونی دارد، مورد استفاده قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد:جهاد دانشگاهی واحد استان البرز سال 92 تشکیل و از ادغام جهاد دانشگاهی واحد خوارزمی و هنر شکل گرفت. وی با بیان اینکه این مجموعه با چهار حوزه فرهنگی، آموزشی پژوهشی و اشتغال کار خود را آغاز کرد، افزود: همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی، برگزاری اتاق فکر و طرح مطالعاتی عملیاتی شدن ایده های خوب، جشنواره بهار، برگزاری اردوهای فرهنگی و علمی با نام ایران مرز پر گوهر، برگزاری مسابقات و مناظرات دانشجویی در سطح دانشگاه ها از جمله برنامه هایی است که در البرز اجرایی شده است. رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با اعلام‌اینکه برگزاری سلسله نشست های تخصصی فرهنگ دانشگاهی، هویت ایرانی و اسلامی؛ فرهنگ دانشگاهی، نشاط علمی و اعطای تسهیلات قرض الحسنه به دانشجویان اقدامات شایان توجهی در البرز صورت گرفته است، تصریح کرد: مرکز افکار سنج دانشجویان طی سال گذشته 6 نظر سنجی در حوزه انتخابات و شورای شهر کرج، سواد ایرانیان و فرزند آوری را در البرز برگزار کرده است. هاشمی راد انتشار بیش از 40 عنوان کتاب طی سال گذشته و سال جاری را از اهم اقدامات جهاد دانشگاهی استان البرز عنوان کرد افزود: اطلس دو زیستان چاپ و تقدیم محیط زیست شد. رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز بیان کرد: در حوزه تجاری سازی و اشتغال مرکز مشاوره کار افرینی به دانشجویان دانشگاه خدمات لازم را ارائه و پیرو اهداف این حوزه دوره های مشاوره ای خود اشتغالی با کمیته امداد بر گزار شده است. وی با اعلام اینکه در بخش آموزش با دو رویکرد دوره های کوتاه مدت و عمومی همچنین دوره های تخصصی کارکنان دولت رو به رو هستیم، ادامه داد: در حوزه تخصصی کارکنان دولت، اموزش هایی را در حوزه توانمندسازی این افراد انجام داده ایم. وی با بیان اینکه بخش رویکرد بلند مدت این مجموعه به فعالیت در حوزه مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی باز می گردد، تصریح کرد: پذیرش این مرکز بیشتر در حوزه مدیریت و هنر است. هاشمی راد با بیان اینکه مرکز نوآوری صنایع هنری طی سال جاری در شهرستان فردیس راه اندازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: طرح ملی پیمایش خانواده امید در کشور اجرایی خواهد شد که در این طرح استحکام و پایداری خانواده به نوعی رصد خواهد شد.
وی با بیان اینکه فاز نخست طرح ملی بررسی ویژگی شخصیتی، اجتماعی و دینداری زندانیان کشور اجرا و فاز دوم این مهم طی ماه آتی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: درصدد اجرایی شدن طرحی تحت عنوان تعیین میزان شادکامی در البرز هستیم تا بدین ترتیب مولفه هایی در این خصوص برای بومی سازی مولفه های شادکامی مشخص و مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه در تلاش هستیم بر اساس چشم انداز برنامه ششم توسعه قطب علوم انسانی در البرز باشیم تا راهکارایی را در رابطه با اسیب های استان رقم بزنیم، افزود: طرح تجمع زیستی فلزات سنگین در سه ماهی پر مصرف در استان البرز در حال مطالعه است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود