16 بهمن 1396
شماره خبر: 190976

پژوهشگاه بیوتکنولوژی زاده انقلاب است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

پژوهشگاه بیوتکنولوژی زاده انقلاب است


رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با بیان اینکه گرامیداشت محققین برای دهه فجر انقلاب اسلامی حرکت درجهت اهداف انقلاب است، گفت: این پژوهشگاه زاده انقلاب اسلامی و از معدود موسساتی است که پس از انقلاب تشکیل شده است.
دکتر نیراعظم خوش خلق سیما در حاشیه آیین گشایش نمایشگاه معرفی دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: دستور تشکیل این پژوهشگاه به عنوان پژوهشکده در سال 87 صادرو در سال 79 راه اندازی شد. وی با بیان اینکه این پژوهشکده پس از 18 سال فعالیت و تحقیق بدون وقفه موفق شد به پژوهشگاه تبدیل شود، اظهار داشت: در چند سال اخیر محققان این پژوهشگاه برای اینکه بتوانند فکر و ایده را به ثروت تبدیل کنند زحمات زیادی را متحمل شده اند زیرا پژوهشگاه اعتقاد دارد که باید در تولید ناخالص ملی تاثیرگذار باشد تا نقش خود را در جامعه ایفا کرده و بتواند ثروت آفرینی کند.
**114 پروژه تحقیقاتی دردست اجرا
خوش خلق سیما با بیان اینکه نگاه پژوهشگاه به طرح های تحقیقاتی، توجیه اقتصادی آن در جامعه است، گفت: در این پژوهشگاه زمانی سرمایه گذاری بر روی یک کار تحقیقاتی صورت می گیرد که خروجی همراه با سود برای کشور داشته باشد. وی ادامه داد: محققان این طرح ها باید بتوانند دستاوردهای خود را به نوعی تجاری کرده یا سفره کشاورز را بزرگتر کرده و یا دستاورد خود را مستقیم در اختیار تولید کنندگان قرار دهند و یا اینکه از همکاران خود حمایت کنند تا بتوانند شرکت های دانش بنیان ایجاد دکرده و ایده خود را به ثروت تبدیل کنند. وی با بیان اینکه به همین منظور هم اکنون 114 پروژه تحقیقاتی در دست اجرا و مطالعه در این پژوهشگاه می باشد، اظهار داشت: اکنون برای هر طرحی که دراین پژوهشگاه به تصویب می رسد مطالعات اقتصادی صورت می گیرد و بیزینس پلن آن نوشته می شود. رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: راه اندازی مرکز رشد فناوری منطقه شمال کشور که فقط بر روی بیوتکنولوژی کشاورزی کار می کند در روز چهارشنبه هفته جاری به همین منظور انجام می شود. وی افزود: نطفه نطقه تماس مراکز تحقیقاتی با صنعت از مراکز رشد شکل می گیرد و محقق می شود و وظیفه این پژوهشگاه تشویق و حمایت از شرکت های دانش بنیانی است که در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی ایده ای دارند تا آن را به فناوری تبدیل کرده و به بازار وارد می کنند.
تولید گیاهان جایگزین با هالوفیت ها
خوش خلق سیما در ادامه به موضوع بحران آب و خشکسالی اشاره کرد و بیان داشت: دنیا و به خصوص کشور ما با تغییر اقلیم و همچنین کمبود آب شیرین روبرو است و باید کم کم به فکر استفاده از آب های غیرمتعارف باشیم تا بتوانیم تا سال 1400 شکم 140 میلیون ایرانی را سیر کنیم و باید به همین منظور علاوه بر استفاده از آب های غیرمتعارف از اراضی غیرمتعارف نیز برای کشاورزی استفاده کنیم. وی با بیان اینکه باید به دنبال کشاورزی غیرمعمول باشیم، گفت: به همین منظور باید به دنبال گیاهان جایگزین هستیم که یکسری هالوفیت ها هستند که شوری پسند هستند. وی افزود: باید کشاورزی هالوفیتی را در کشور راه اندازی کنیم که یکی از آن ها گیاه سالیکورینا است و این گیاه علاوه بر اینکه می تواند به عنوان علوفه استفاده شود در آب های غیرمتعارف کشاورزی رشد می کند.رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بیان داشت: علاوه بر این سالیکورینا دارای دانه های علوفه ای خوبی است که از آن می توان تولید روغن کرد. وی با بیان اینکه این گیاه را حتی می توان با آب دریا آبیاری کرد ، ادامه داد: ازاین گیاه می توان نمکی به دست آورد که در خوراک روزمره خود از آن استفاده کنیم. وی کشت این گیاه را در حال ترویج در کشور دانست و گفت: کشت این گیاه به صورت آزمایشی از سال 93 در بعضی از نقاط کشور آغاز شده که پاسخ خوبی داد و اکنون در حدود 60 هکتار از اراضی کشور کشت شده است. خوش خلق سیما افزود: این گیاه یکی از روش های کوچک برای جلوگیری از طغیان نمک در دریاچه ارومیه و حاشیه دریای عمان بوده و در مناطقی از بوشهر، چابهار و گرگان هم کشت شده است.
***فرمالیسیون شیر تخمیری فراسودمند در اختیار شرکت ها قرار می گیرد
وی در ادامه به یکی دیگر از تحقیقات محققین این پژوهشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: در دنیا محصولاتی به عنوان پروبیوتیک و فراسودمند تولید می شوند که برای هضم غذا مفید است و برای افزایش باکتری های مفید در معده موثر هستند. این محقق با بیان اینکه این محصولات در کشور ژاپن گردش مالی زیادی انجام می دهند، افزود: برای تولید شیر تخمیری از سویه های بومی ایرانی در کشور استفاده می شود که با ذائقه ایرانی سازگار است. وی اضافه کرد: اکنون علاوه بر اینکه برای واگذاری فرمالیسیون در حال مذاکره هستیم برای عرضه محصول نیز آمادگی داریم. وی گفت: اکنون با چند شرکت در حال مذاکره برای تجاری سازی هستیم و این شیر تخمیری که با طعم دوغ ایرانی تولید می شود اولین محصول در کشور است که به کاهش کلسترول نیز کمک می کند. خوش خلق سیما یادآور شد که این شیر فاقد هر گونه مواد افزودنی است و کاملا ارگانیک و سالم است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود