رسانه های کار و کارگر به مشکلات و معضلات حوزه کار، تخصصی نگاه کند
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
دبیرکل خانه کارگر، گفت: به واسطه مسایل کارگری و مشکلاتی که در بازار ارز به وجود آمد، وضعیت زندگی قشر کارگر به سختی می گذرد لذا این وظیفه رسانههای تخصصی کار و کارگر است که با تقویت این حوزه در شرایط اقتصادی کشور، قدمی در حل و فصل مشکلات کارگری بردارد.
علیرضا محجوب ضمن حضور در بیست و نهمین گردهمایی سالیانه نمایندگیهای روزنامه کار و کارگر در سراسر کشور که به میزبانی استان البرز برگزار شد با اشاره به نزدیک شدن عاشورای حسینی، گفت: امام حسین با توجه به انتخاب شهادت، عازم کربلا شد و این هدفی بود که ورای امر خلافت، انتخاب کرد و به مقام والای شهادت دست یافت.محجوب با اشاره مختصر به فعالیت رسانه ای خود، اظهار داشت: از سال 58 خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی بودم و سعی کردم روزانه 5 تا 6 خبر در حوزه کار و کارگر، تولید محتوا داشته باشم و با توجه به دغدغه کارگری، نشریه کار و کارگر از هفته نامه به روزنامه تبدیل و انتشار این نشریه تا کنون ادامه دارد.دبیرکل خانه کارگر با عنوان اینکه امروز اخبار تخصصی کارگری در روزنامه های شهرستانها، کمتر دیده می شود، تصریح کرد: در حال حاضر مدیران این نشریه به حوادثی چون حوادث رانندگی و جادههای بیشتر از حوادث کارگری می پردازند و این درحالی است که موضوعاتی همچون قراردادهای کارگری، مرخصی، حقوق و دستمزد کارگران، شورای کار و بسیاری از مسایل این حوزه نارسایی هایی دارد که باید در رسانه های تخصصی کار شود.محجوب با اشاره به فعالیت 13 میلیونی جامعه کار کشور گفت: حدود 3 میلیون و 500 نفر، بازنشسته و مستمری بگیر هستند که مشکلات و دغدغه های خاص خودشان را دارند.محجوب گفت: در اکثر کارگاههایی که 10 و خصوصا 5 نفر کارگر مشغول فعالیت هستند، قراردادهای مکتوب، منعقد نمی شود و این درحالی است که بهرغم وجود قوانین در خصوص قراردادهای شفاهی، مشکلات عدیده ای، کارگران را درگیر خود کرده است.دبیر کل خانه کارگر اظهار داشت: خیلی از کارگران از قوانین 8 ساعت کار موظفی اطلاعی ندارند و چه بسا بیش از این زمان، روزانه کار می کنند. با این وجود بسیاری از کارفرمایان نیز تمایلی ندارند که کارگران از حق و حقوقشان، اطلاعات بیشتری داشته باشند.محجوب گفت: لازم است رسانه و نشریه تخصصی کار و کارگر، مسایل مهم کارگری را صدر موضوعات خود قرار دهند و در این راستا موارد مهمی همچون مسایل بازنشستگی، از کار افتادگان، قوانین تامین اجتماعی و مطالب حمایتی، می تواند سوژههای خوب و تاثیرگذاری باشد.وی در ارتباط با مشکلات معیشتی و تهیه مسکن کارگران کشور، گفت: به واسطه مسایل کارگری و مشکلاتی که در بازار ارز به وجود آمد، وضعیت زندگی قشر کارگر به سختی میگذرد لذا این وظیفه رسانه های تخصصی کار و کارگر است که با تقویت این حوزه در شرایط اقتصادی کشور، قدمی در حل و فصل مشکلات کارگری برداشته شود.محجوب به مسایل اجتماعی در حوزه کودکان کار اشاره کرد و گفت: مشکلات تنها در حوزه سختی کار کودک نیست بلکه باید به سوء استفاده هایی همچون تجاوز جنسی، بکارگیری کودکان در سرقت، قاچاق کالا و مواد مخدر، حمل اسلحه و باندهای تکدیگری که کودکان قربانی واقعی هستند با جدیت مطرح شود.وی افزود: در قانون ما، سوء استفاده از کودکان ممنوع است و اگر رسانه ای در سطح استاندارد ملی فکر کند، باید بداند قوانین کشور و احکام شرع، بدترین شرایط کار کودکان را با اشد مجازات مطرح کرده و اگر این قوانین به درستی عملیاتی شود این مشکلات کاهش خواهد یافت.محجوب گفت: رسانههای تخصصی که دغدغه شان، درد اجتماعی است باید در بالاترین تعهد، مسایل و مشکلات جامعه را در بدترین شکل ممکن ببینند و مطرح کنند.دبیر کل خانه کارگر در ادامه به اهمیت خبرنویسی و گزارشات تخصصی اشاره کرد و گفت: اخبار منتشر شده باید با امانت داری و ویرایش دقیق و درست، منتشر شود چراکه نباید با ابهام در خبرنویسی، خواننده را از مطالعه اخبار، منصرف کرد.
منبع ایلنا