17 خرداد 1399
شماره خبر: 236230

فلز تحریمی نیکل از پسماندهای صنعتی تولید شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

فلز تحریمی نیکل از پسماندهای صنعتی تولید شد


همکاری مشترک مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و شرکت دانش‌بنیان مواد پژوهان گوهرفام به تولید فلز نیکل از پسماندهای صنعتی منجر شد.

همکاری مشترک مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و شرکت دانش‌بنیان مواد پژوهان گوهرفام به تولید فلز نیکل از پسماندهای صنعتی منجر شد. این موفقیت در حالیست که فلز نیکل مشمول شرایط تحریم است.
«نانوپوشش آبگریز» در دسترس صاحبان صنایع تولیدی و ساختمانی کشور

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در این‌باره اظهار کرد: «پروژه حاضر با همکاری مشترک مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته و شرکت دانش بنیان مواد پژوهان گوهر فام انجام شده و در آن فرآیند بازیابی و تولید فلز ارزشمند نیکل از پسماندهای صنعتی (کاتالیست‌های مستعمل صنایع فولاد و پتروشیمی) صورت گرفته است.» حامد ثابت بیان کرد: «در این پروژه تولید فلز نیکل با استفاده از فرآیندهای هیدرومتالورژی از قبیل حل‌سازی، خالص‌سازی و ربایش الکتریکی صورت گرفته است.»وی با اشاره به استفاده گسترده کاتالیست‌ها در صنایع تصفیه و جداسازی و فرایندهای شیمیایی یادآور شد: «حدود ۷۵ درصد فرایندهای شیمیایی به کاتالیست‌ها وابسته هستند و بازار کاتالیست‌ها سالانه پنج درصد رشد دارد.»معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اضافه کرد: «در کاتالیست‌های پشتیبانی شده از آلومینا، زئولیت، کربن، سیلیکا، زیرکونیا یا رس به‌عنوان پایه‌ای برای فلزات کاتالیستی مانند نیکل، پلاتین، پالدیوم، مولیبدن، کبالت، مس، آهن و ... استفاده می‌شود و این کاتالیست‌ها پس از مصرف به علت ازدست‌دادن سطح تماس یا تشکیل یک لایه سطحی از کربن، سولفور و ... مستعمل یا سمی می‌شود؛ بنابراین پس از گذشت مدتی باید کاتالیست‌های استفاده‌شده با کاتالیست‌های نو جایگزین شوند.»ثابت توضیح داد: «با توجه به مصرف زیاد کاتالیست‌های مختلف در صنایع فولاد و پتروشیمی، سالانه میزان زیادی از این نوع کاتالیست، به‌صورت مستعمل و غیرقابل استفاده در واحدهای نام‌برده ایجاد می‌شود.»وی تصریح کرد: «در این پروژه موفق، بازیابی فلز نیکل از کاتالیست‌های مستعمل به روش هیدرومتالورژی انجام شده است. برای این منظور ابتدا کاتالیست‌های مستعمل بدون هیچ فرایند قبلی در یک اسید حل شده و پس از حذف ناخالصی‌ها، نیکل خالص از محلول به روش الکتروپلیتینگ (ربایش الکتریکی) به‌صورت فلزی روی کاتد بازیابی شده است.»معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تأکید کرد: «فلز نیکل در تولید فولادهای آلیاژی، تولید سوپر آلیاژها، فلز روکش مخازن، سوخت جامد و ... مورد استفاده وسیعی داشته و به‌عنوان یک فلز استراتژیک محسوب می‌شود و اکنون واردات این فلز به کشور تحریم است.»ثابت با دعوت از صاحبان صنایع کشور برای بهره‌مندی از این محصول ملی گفت: «اکنون خط تولید نیمه‌صنعتی محصول راه‌اندازی شده و مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج آماده عرضه فلز نیکل مورد نیاز صنایع است.»

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود