6 خرداد 1392
شماره خبر: 26071

ابداع الگوی نوین و بومی شده مشاوره شغلی برای نخستین بار در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

ابداع الگوی نوین و بومی شده مشاوره شغلی برای نخستین بار در البرز


سپیدارآنلاین: پژوهشگر سازمان همیاری اشتغال جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از ابداع الگوی نوین و بومی شده مشاوره شغلی برای نخستین بار در کشور توسط این سازمان خبر داد.
ابوالحسن قاسم پور اظهار داشت: با توجه به تجربیات چندین ساله سازمان همیاری اشتغال و تجارب ارزنده همکاران مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی البرز، این مرکز به مدل تفکر بومی شده ای در حوزه مشاوره شغلی دست یافته است که در نوع خود بی سابقه است. وی فرآیند ارائه خدمات مشاوره‌ای در این مرکز را فرآیندی ویژه عنوان کرد و افزود: ابداع تفکر بومی شده مشاوره شغلی در خود اشتغالی در مرکز مشاوره اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی البرز شکل پیدا کرده است که دارای فرآیند ویژه‌ای است که در گشذته چندان مرسوم نبوده است. قاسم پور به تشریح این مدل پرداخت و گفت: در شکل‌ یابی مشاوره شغلی در این مرکز افراد پس از مراجعه به صورت خصوصی یا در قالب معرفی از سازمان های متبوع به خصوص در مشاغل خُرد و مشاغل خانگی، فرآیند مشاوره به ترتیب طی چهار مرحله ی خود‌شناسی، خود‌سامانی، خودگردانی و خودکنترلی یا خود مدیریتی برای افراد اجرا می شود. مسئول مشاوره کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، با بیان اینکه در نظر گرفتن استعداد و توانایی برای اشتغال به کار امری ضروری است، گفت: انتخاب یک حرفه و شاغل شدن در حرفه‌ای نامناسب با ویژگی‌های فردی از قبیل استعداد و توانایی ، درگیری‌های درونی، شغلی و اجتماعی، آثار زیان‌ بار جسمی و روانی را به همراه خواهد داشت که در این راستا، در مباحث خودشناسی میزان توانایی، مهارت، رغبت، استعداد و تجارب قبلی افراد سنجیده می‌شود و پس از سنجش آزمون ها با تقاضا و خواسته مراجعان برای انجام عملیات خودسامانی راهنمایی می ‌شوند. قاسم پور ادامه داد: در مرحله خودسامانی، افراد برای تکمیل مهارت و تجارب، به سوی توانمندسازی که آموزش فنی و حرفه‌ای، استاد شاگردی، کارورزی و کارآموزی را در بر می گیرد راهنمایی می شوند که با گذراندن این مرحله، همگونی با مهارت فرد و نیاز بازار به وجود می‌آید و اقدام اولیه در زمینه دریافت مجوزهای مورد نیاز، صورت می گیرد. وی افزود: در مرحله خود گردانی چنانچه فرد برای ایجاد کسب و کار آمادگی لازم را پیدا کرده باشد به صورت عملیاتی به کسب مجوز و تهیه مکان و تجهیزات راهنمایی می‌شود و در این مرحله، فرد تا فرآیند اولیه تولید یا خدمات پیش می رود و فرآیند تأسیس را با راهنمایی و نظارت مشاور طی می‌کند. قاسم پور آموزش و بازارشناسی را از دیگر خدمات این مرکز برشمرد و گفت: در مرحله چهارم یا خود مدیریتی، شیوه‌های مدیریت، بازاریابی، مدیریت مالی و مدیریت فنی در جهت تکمیل فرآیند عملیات خود اشتغالی، تحت نظر مشاور، در قالب راهنمایی یا آموزش کارگاهی ارائه می‌شود. وی اعلام کرد: با در نظر گرفتن شاخص‌های فوق، حداکثر امیدواری در جهت یک کسب و کار پایدار در مراجعان ایجاد خواهد شد. قاسم پور اظهار داشت: مرکز مشاوره شغلی جهاددانشگاهی در کسب و کارهای بزرگ و توسعه کسب و کارها دارای شیوه‌ها و تفکرات ویژه‌ای است که به مراجعان خود ارائه می‌کند.
مسئول مشاوره کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از ارائه این خدمات به دانشجویان به صورت دائمی و مستمر خبر داد و گفت: مرکز مشاوره سازمان همیاری اشتغال جهاد دانشگاهی استان البرز از سال 1379 به مراجعان دانشجو و دانش آموختگان دانشگاهی، خدمات ارزنده‌ای را در بخش های آموزشی، مشاوره، اطلاع رسانی و پژوهش، بدون در نظر گرفتن هزینه و زمان، ارائه کرده است که این آمادگی به صورت دائم نیز وجود دارد.
معرفی شدگان سازمان

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود