25 مهر 1401
شماره خبر: 274412

چند جرعه آموزش برای قصه گوهای البرزی در نشت قصه‌گویی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



دومین روز جشنواره پس از اجرای آخرین قصه، داوران دریک نشست پر محتو که به همت واحد آموزش و پژوهش کانون البرز و با مشارکت انجمن قصه گویی استان برگزار شده بود، با اشاره به نقاط قوت و ضعف قصه های اجرا شده بخشی از تجربیات ارزشمند خود را در اختیار علاقمندان به قصه گویی قرار دادند
داوران جشنواره، حسن دولت آبادی از کارگردانان، مدرسان ، نویسندگان و هنرمندان مطرح حوزه نمایش کشور، مریم شفیع زاده و ساغر لطفی نژاد از کارشناسان و همکاران قصه گو و هنرمند کانون با سال ها تجربه ارزشمند در حوزه داستان این نشست پر محتوا را گه از ساعت ۱۵ تا ۱۶/۳۰ در سالن همایش‌های مرکز مجتمع آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون کرج برگزار شد را راهبری کرده و جهت اعتلای سطح آموزشی قصه گوها به نکات ارزشمندی اشاره کردند.
خودباوری و بالابردن کیفیت اجرا هدیه ارزشمند برای تمام قصه‌گویان
داروران این جشنواره با تاکید بر این مساله که هر جشنواره ای بی شک تعداد محدودی جایزه و منتخب خواهد داشت یاد آور شدند :اصلی ترین هدیه این جشنواره ها ره آوردی است که از حضور در این گرد هم جمع شدن ها حاصل می شود هدیه ارزشمندی چون خودباوری و با لا بردن کیفیت اجرا .این گزارش می افزاید: عصاره جشنواره های قصه گویی را باید درهمین جلسات و نشست ها پیدا کرد و آن را جرعه جرعه نوشید بازتاب گفت وگوهای هیات داوران از اجراها در جشنواره توجه قصه گو ها را به رفع معایب و تقویت توانمندی ها رهنمون می سازد و اینگونه قصه گو متوجه می شود، کارش چه حُسن ها و چه ایراداتی داشته است.
زمانی که آموزش ها کلیدی و مدیریت به جا و شایسته رقم بخورد شاهد رشد خواهیم بود
دربخشی از این نشست آموزشی پربار، دکتر حسن دولت آبادی با اشاره به رشد و ارتقا چشمگیر قصه گویی نسبت به گذشته در البرزکفت: زمانی که آموزش ها کلیدی و مدیریت به جا و شایسته رقم بخورد شاهد رشد خواهیم بود.
خرسندی ازتولد قصه گوهای توانمند نوجوان
ساغر لطفی نژاد یکی ازداوران این جشنواره با ۲۶ سال سابقه فعالیت در این زمینه و تحربه عروسک سازی و نمایش عروسکی با ابراز خرسندی ازتولد قصه گوهای توانمند نوجوان اظهار داشت: با ارایه تجربیات مفید مربیان کانون است که امروز شاهد این رشد و بالندگی در استان البرز هستیم و این ستودنی و ارزشمند است.این فعال حوزه نمایش عروسکی در ادامه افزود: توجه به کارگردانی نگاه صدا و صحنه، زمینه ساز اجراهایی است که مخاطب را همراه و قصه گو را درنیل به اهدافش یاری خواهد کرد.
انتقال احساس با استفاده از ابزار بدن و قابلیت‌های فردی، بیانی و زبان بدن
مریم شفیع زاده مدرس قصه گویی یکی از داوران حاضردر جشنواره با اشاره به اولین تجربه قصه گویی خود و ایجاد حس همزادپنداری برای قصه گوهای تازه کارتاکید کرد: اشاره به نکاتی که دراین نشست ها بیان می شود حاصل کسب تجربه هایی است که در مسیری طولانی رقم خورده و موی سپیدی است که در این طی طریق حاصل شده است.وی در ادامه اظهارامیدواری کرد که قصه گویی به دروس دانشگاهی افزوده شود تا شاهدآموزش، رشد و حفظ این میراث گران بها باشیم.این مدرس قصه گویی با بیان این مطلب که در برخی از قصه ها اوج و فرود صدا اغراق آمیز به نظر می رسید تاکید کرد که قصه گوهای علاقمند باید برای رفع این موضوع به برد وحجم صدا توجه و اشراف داشته باشند وتمرین های صدا و تنفس برای رفع این مساله را مدام اجرا کنند.وی ازمدیریت وکارگردانی برصدا واجرا به عنوان یکی از کلیدی ترین مراحل درآفرینش یک اثر به یاد ماندنی نام برد و افزود:انتقال احساس با استفاده از ابزار بدن و قابلیت‌های فردی، بیانی و زبان بدن موقعیت‌ها و شخصیت‌ها در ذهن مخاطب ایجاد می‌ شود و این هنریک قصه گوی آگاه از فنون قصه گویی بر می آید.
شفیع زاده جذابیت یک اجرا را پیامد اعجاز چشم و نگاه عنوان کرد و تاکید کرد نگاه می تواند نشانگر عمق صحنه، مسافت و گویای احساس است. دولت آبادی در یک جمع بندی کلی تشریح کرد قصه از دو بخش کلام، تشکیل شده شکل و محتوا مانند آب و پارچ که باید قدرت تشخیص برای استفاده این دو برای یک قصه گو ایجاد شده باشد وتوان ایجاد هارمونی و توازن قصه و محتوا وهمخوانی مطلب و محتوا وجود داشته باشد. وی در ادامه تاکید کرد: باید توجه کرد که برای ارایه زیبا تر قصه که محتوا است نباید به اشاعه مواردی چون دروغگویی پنهان کاری و... دامن زد بلکه باید در مسیر قصه گویی به باور پذیری و راست نمایی توجه کرد .وی از موجز گویی و ایجاز به عنوان اصلی قابل توجه یاد کرد و افزود: سعی کنید از پراکنده گویی و زیاده گویی بپر هیزید که این ها زمینه به حاشیه رفتن و خستگی مخاطب می شود.
باید بیاموزیم تا خوب آموزش دهیم
دولت آبادی در بخشی از توصیه هایش، توجه به شش اصل که، کی، کجا، چه، چرا و چگونه را در بیان و اجرای یک قصه نقشه راه عنوان کرد و افزود به کار بردن این پرسش ها مانند نقشه راه شما را برای آفرینش اثری تاثیرگذار هدایت می کند.وی با بیان این مطلب که باید بیاموزیم تا خوب آموزش بدهیم افزود: باور قصه از سوی قصه گو مخاطب را در پذیرش بی چون چرا ی داستان آماده می کند و همه این ها در گرو توجه ویژه به بدن، بیان، تنفس،تمرکز و خلاقیت زاده خواهد شد.وی در خاتمه تاکید کرد باید به عنوان فعالان حوزه داستان، مدام از خود بپرسیم مخاطبی که وارد سالن می شود بعد از پایان قصه و خروج ازسالن چه اندوخته ای خواهد داشت.لازم به توضیح است علاوه بر قصه گویان مرحله استانی جشنواره مهری فلاح، سرپرست و جمعی از کارشناسان، مسؤولان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز هم در این نشست تخصصی حضور داشتند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود