24 فروردین 1402
شماره خبر: 282902

مدیریت بحران البرز درباره آبگرفتگی مزارع و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره به ورود سامانه بارشی تندری و سرد به این استان نسبت به آبگرفتگی مزارع و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.
منوچهر غفاری افزود: این سامانه بارشی تا عصر جمعه در منطقه البرز مرکزی مستقر است و به موجب آن رگبار شدید باران و رعد و برق ، وزش باد شدید و گرد و خاک ، بارش تگرگ و کاهش دما ۶ تا ۸ درجه سانتیگراد) پیش بینی میشود.وی بیان کرد: افت محسوس دما به ویژه دمای کمیته و خسارت به کشاورزان و باغداران و بهره برداران از دیگر اثرات این مخاطره طبیعی است.
غفاری به کشاورزان توصیه کرد که زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش ها ، استفاده از کودهای سرک یا ازنه قبل از شروع بارش ها در مزارع غلات ، محلول پاشی و سم پاشی ، تسریع در انتقال نهاده های کشاورزی و محصولات آماده برداشت به مکان های مسقف . کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت را مورد توجه قرار دهند.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از بیماری های قارچی ، بسته نگهداشتن دریچه ها در هنگام بارش، عدم استفاده از آب باران برای دام ها ، جلوگیری از نفوذ روان آب به داخل سالن ها ، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال از دیگر توصیه های کشاورزی در این زمینه است.غفاری افزود: تنظیم دریچه های ورودی و خروجی آب استخر ها با توجه به رخداد بارندگی ، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، اجتناب از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها با توجه به وقوع بارش ها، عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش ، عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش نیز در این زمینه توصیه می شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود