9 خرداد 1402
شماره خبر: 285865

طرح انتقال مشاغل مزاحم کرج روی هواست

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



بازرس اصلی نظارت بر عملکرد اتحادیه صنف تعمیرکاران کرج با اشاره به طرح انتقال مشاغل مزاحم به شیخ آباد گفت: سال‌های گذشته و شهرداری‌ها با اتحادیه مربوطه و ارگان‌های آب و برق و فاضلاب نتوانسته‌اند به یک جمع‌بندی برسند که یک شهرک صنفی و صنعتی برای مشاغل مزاحم راه اندازی شود.
بهزاد جمال پور صوفی اظهار کرد: ساماندهی و انتقال برخی از رسته‌های شغلی تحت نظارت اتحادیه تعمیرکاران با عنوان مشاغل مزاحم یکی از دغدغه‌های این اتحادیه است که از یک سو نیاز به در دسترس بودن خدمات آنان، وجودشان را در حریم شهری اجتناب ناپذیر کرده و از سوی دیگر صدور جواز برای فعالیت واحدهای جدید به دلیل آلایندگی صوتی و زیستی ممکن نیست.
بازرس اصلی نظارت بر عملکرد اتحادیه صنف تعمیرکاران استان البرز افزود: بنا برطرح انتقال مشاغل مزاحم، سه رسته شغلی تحت نظارت این اتحادیه با عنوان کارواش‌ها، نقاش‌ها و صافکاران جزو مشاغل مزاحم قلمداد شده و فعلاً اجازه صدور جواز جدید برای آنها را نداریم.وی افزود: استان‌های دیگر نظیر اصفهان خدمات فنی خودرو را که بحث آلایندگی صوتی و زیست محیطی داشتند طبق یک برنامه ریزی هدفمند جانمایی کرده و از شهر خارج کردند که هم از نظر منظره‌ شهری و هم از نظر ساماندهی وضعیت آنها مفید بود اما مسئولین استان بر حسب این تجربه سه رسته شغلی این صنف را در طرح انتقال قرار دادند در حالی که لازم است مسئولین ابتدا بسترهای مناسب را ایجاد کنند تا بتوانیم مشاغل مرتبط با خدمات فنی و جانبی خودرو را به آنجا منتقل کنیم.
وی افزود: از طرفی ما با افزایش ناگهانی قیمت زمین در استان مواجه هستیم از سوی دیگر استان با شهرهای اطراف محصور است یک سمت گرمدره و استان تهران یک سمت کمالشهر و... بنابراین نمی‌توانیم معضلات شهری را به شهر دیگر منتقل کنیم.وی افزود: از طرف دیگر این مشاغل خدماتی و پرتقاضا هستند و مشاغل خدماتی باید در مجاورت و قابل دسترس برای مردم باشند. اگر شبانه خودرو دچار مشکل فنی اساسی در باطری یا برق و... شود در نظر بگیرید در صورت انتقال این مشاغل، فرد باید به فکر پیدا کردن یک جرثقیل برای‌حمل خودرو باشد و یک هزینه‌ای را هم بابت انتقال‌خودرو و رفت و آمد پرداخت کند، این موضوع خود باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود در حالی که خدمات فنی خودرو مثل کارواش، تنظیم موتور، صافکار و.. باید در هر زمان و در هر جا در دسترس باشد.
شهرک صنفی مشاغل مزاحم تجربه شکست خورده کرج
وی با اشاره به طرح انتقال مشاغل مزاحم به شیخ آباد گفت: ما تجربه‌هایی مشابه این موضوع در چند سال گذشته داشته‌ایم. این شهرک‌های صنفی از درخواست‌های اتحادیه بوده اما موفق نبوده است. ‌طرح انتقال مشاغل مزاحم به شیخ آباد کرج نمونه این امر است. سال‌ها گذشته و شهرداری‌ها با اتحادیه مربوطه و ارگان‌های آب و برق و فاضلاب نتوانسته‌اند به یک جمع‌بندی برسند که یک شهرک صنفی و صنعتی برای مشاغل مزاحم راه اندازی شود.وی افزود: در زمان پیشنهاد طرح، محل مورد نظر خارج شهر بود ولی امروز بعد از گذشت سال‌ها با گسترش شهر نشینی این محل جزو شهر شده و طولانی شدن فرایند تصمیم‌گیری مسئولان اداری و اتحادیه‌ها باعث شده معضل دیگری به وجود بیاید.صوفی اظهار کرد: قبلاً صنف تعمیرکاران یک صنف مادر بود که شامل تمام صنوف خدمات خودرو می‌شد و طبق قانون نظام صنفی تعدادی از صنوف که به حد نصاب برسند می‌توانند اتحادیه مستقل تشکیل دهند بنابراین پنج صنف از این اتحادیه جدا شد و در حال حاضر با ۳۵ رسته شغلی در حال فعالیت هستند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود