17 اردیبهشت 1403
شماره خبر: 304297

مراسم گرامیداشت مقام ماما در دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

مراسم گرامی داشت مقام ماما با حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه و جمعی از ماما های برگزیده استان در محل سالن اجتماعات ابن سینا ستاد دانشگاه برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین ذکتر جعفر مقصودی مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه در جمع کارشناسان مامایی گفت : عظمت و جایگاه ماما بسیار والاست. مراقبت هم زمان از مادر و نوزارد ارزش کار ماما را دو چندان می کند. لحظه تولد نوزاد بسیار مقدس است و در روایات متعدد نیز آداب خاصی برای این لحظه آمده است. بهتر است همکاران گرانقدر در عرصه مامایی این آداب را بدانند و انجام دهند. یکی از این آداب خواندن اذان هنگام تولد نوزاد است که آثار و برکات فراوانی دارد.در ادامه دکتر شهرام صیادی رئیس دانشگاه گفت : ماما مسئول مراقبت از 2 نفر می باشد، مادر و نوزاد . نوزادی که قبل از این که روی مادرش را ببیند روی ماما را می بیند و این حس بسیار مقدس است. نوزاد یک هدیه آسمانی است که هیچ گناه و معصیتی ندارد و پاک است و لحظه تولد نوزاد بسیار دل انگیز است . ماماها باید از این فرصت استفاده کنند . مامایی شغل نیست، عشق است. باید به خودتان ببالید که در این لحظات در کنار مادران هستید و به آنان کمک می کنید . من این روز را به همکاران سخت کوش ماما تبریک عرض می کنم و برای آنان آرزوی صحت و سلامتی دارد.وی خاطر نشان کرد :مراقبت های مامایی قبل حین و بعد از زایمان از اهمیت به سزایی برخوردار است . متاسفانه در طول روز حدودا 1600 نفر در دنیا جان خود را حین زایمان از دست می دهند. بسیاری از این مرگ ها در کشور های کمتر توسعه یافته رخ می دهد . بررسی ها نشان می دهد که این مرگ ها دلایل ساده ای دارند که با رعایت نکاتی می توان از آنها پیش گیری کرد. از تمام ماماهای سخت کوش می خواهم نسبت به کوچک ترین علائم مادر و نوزاد حساس باشند و مراقبتی با کیفیت و مسئولانه داشته باشند.
دکتر امیر عباس واعظی معاون درمان دانشگاه عنوان کرد: حدود 1200 نفر ماما شاغل در دانشگاه علوم پزشکی البرز هستند و بار سنگین بهداشت خانواده، مراقبت های قبل ،حین و بعد از بارداری و زایمان را به دوش می کشند. از همه این عزیزان تقدیر می کنم و این روز را به آنان تبریک عرض می کنند. همکاران عزیز ماما شاهد شیرین ترین اشک ها و لبخند ها کنار هم هستند . برای تمام آنان آرزوی موفقیت دارم.دکتر معصومه جودکی معاون بهداشت دانشگاه گفت: روز ماما را به همه همکاران گرانقدر ماما در حوزه های درمان، بهداشت و آموزش تبریک عرض می کنم . ماما خیلی فراتر از امر زایمان است یک ماما از زمان قبل از بارداری،دوران بارداری و پس از بارداری یک خانم و همچنین دوران میانسالی و سالمندی در حال ارائه خدمات با کیفیت است.
غفارزاده رئیس اداره مامایی دانشگاه عنوان کرد : خوشبختانه در سال گذشته شاهد کاهش میزان سزارین و افزایش زایمان طبیعی بودیم . یکی از مهم ترین دستاورد های ما کسب رتبه دوم کشوری در زایمان طبیعی به روش بی دردی اپیدورال و اسپاینال بود. با مساعدت های ریاست دانشگاه افزایش شاخص استاندارد نیروی ماما به تعداد مادران بستری در بلوک زایمان را داشتیم و به زودی استاندارد یک ماما به ازای هر دو مادر باردار مطابق ماده 49 قانون جوانی جمعیت را خواهیم داشت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود