20 اردیبهشت 1403
شماره خبر: 304457

جلوگیری از بحران و ایجاد خسارات در حوزه های آبخیز شهری کرج در پی عملیات آبخیزداری

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



یحیی رمضانی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج به همراه رامین بیرجانی مدیر شهرداری منطقه ۱۰ کرج در معیت اصغر بیات مدیرکل و علی شهبازی معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از سازه ها و پروژه های آبخیزداری حوزه آبخیز شهر کرج بازدید به عمل آوردند و وضعیت سازه ها و عملکرد آنها را در طی بارش های بهاری از نزدیک مورد بررسی قرار دادند.
یحیی رمضانی فرماندار ویژه کرج و معاون استاندار در معیت اصغر بیات مدیر کل و علی شهبازی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز و با همراهی مهندس بیرجانی مدیر شهرداری منطقه ۱۰ کرج با توجه به بارش‌های بهاری اتفاق افتاده از اقدامات آبخیزداری شهری شهرستان کرج در مناطق عظیمیه و دره وسیه بازدید بعمل آوردند. در این بازدید اصغر بیات اعلام کرد: ارزیابی کارشناسان پس از بازدید های مکرر در طی بارش‌های بهاری سال جاری حاکی از این است که اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز شهری و دیگر حوزه‌های آبخیز استان البرز باعث کنترل حجم بسزایی از رواناب‌ها شده است که این مهم نشان از اثربخشی طرح‌های آبخیزداری دارد. وی همچنين افزود: سازه‌های آبخیزداری اعم از سازه‌های سنگ و ملات، گابیونی و خشکه چین در نقاط مختلف استان البرز به ویژه در حوزه های آبخیز بالادست کلانشهر کرج توانسته‌اند شدت جریان آب را در بستر آبراهه‌ها کنترل کنند که کنش بستر و فرسایش کناری آبراهه به تبع آن خیلی کم می‌شود.
همچنین یحیی رمضانی فرماندار ویژه کرج در این بازدید ابراز رضایت خود از اثربخشی اقدامات آبخیزداری را عنوان نمود و تاکید کرد: یکی از کارکردهای سازه ها و طرح های آبخیزداری در کنار هدف اصلی آنها که تعادل بخشی جریان سطحی آب است، جلوگیری از انتقال رسوبات به پایین دست و کاهش فرسایش خاک است. ایشان ضمن تاکید بر مشارکت کلیه دستگاه های اجرایی دخیل در این زمینه، خواستار پیگیری جدی جذب اعتبارات شدند.اصغر بیات در پایان این بازدید هدف از اجرای پروژه های آبخیزداری را استفاده بهینه از منابع آب های سطحی و سیلاب ها در تغذیه سفره های زیر زمینی و کنترل فرسایش و رسوب عنوان کرد.وی همچنین تصریح کرد که مبحث کنترل سیلاب و فرسایش رسوب در استان البرز به دلیل قرار گرفتن بافت شهری در پایین دست حوزه های آبخیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقام مسئول همچنین با اشاره به اثر بخشی مناسب اقدامات آبخیزداری و پر شدن ظرفیت مخازن تعدادی از سازه‌ها در حوزه آبخیز شهری کرج، به همکاری همه جانبه دستگاه‌ها در خصوص مرمت این سازه ها تاکید کرد و گفت: ایجاد کارگروه ویژه سیلاب شهری با مشارکت دستگاه های متولی بویژه شهرداری بمنظور اجرای اقدامات تکمیلی و مرمتی و در نهایت اجرای مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان البرز امری ضروری است که باید انجام شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود